Patrijs Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 O jee, dat ziet er inderdaad rottig uit. Misschien toch ietwat onvoorzichtig geweest met de gieter? Misschien is het een idee om een mooie stek te nemen, het is vroeg in het seizoen en een mooie plant. Wegsnijden en afdekken als een ent zou inderdaad ook kunnen, het zijn sterke jongens, maar daar heb ik geen ervaring mee. Vorig jaar had ik veel planten om en geknakt met die zomerstorm die het dak van het AZ stadion blies. Daar zijn mijn planten ook weer aardig doorheen gegroeid. Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 ik wou dat ik je beter nieuws kan geven, de vlek gaat groter worden de streep op de stam is typisch, volgend maal als je plant zorg dat je geen contact maakt met de ouwe serregrond,De plant gaat nog effe doorgroeien, maar finaal geen rijpe vruchten. Nu ja ik ben niet heilig andere meningen gelden ook. Quote
redzebra Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 ik heb het eenmaal gehad op een kerstomaat, die is er doorgekomen vlek zat zowat meter hoog. Maar in de lectuur geven ze niet veel kans. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 (aangepast) Oei. Dat is een schimmel zo lijkt het. Ik heb en een vergelijkbaar iets gehad de afgelopen twee jaren. Eén keer was het phytophtora denk ik, ongeveer het worst case scenario. De andere keer was het alternaria, wat makkelijker te beheersen is. Zie ook: https://medium.com/@darrenxinyi/whats-difference-between-early-blight-and-late-blight-1226cdf83e2 Misschien dat het helpt. Ik ga niet claimen dat het overigens één van deze twee dingen is, maar het kan dat wel zijn. Wat @redzebra zegt kan ook: het lijkt er heel erg op. Ik heb een voorkeur voor rigoreuze oplossingen in dit geval. Ga voor een fungicide zou ik zeggen, want dan wéét je tenminste dat het werkt. Ik zou niet gaan zitten experimenteren nu met allerlei biologische oplossingen maar dus voor een chemische oplossing gaan. Ik zou verder absoluut niet gaan snijden: je krijgt de schimmel daar zeer onwaarschijnlijk mee weg en maakt het denk ik erger door dat te doen. Niet mee wachten en morgen meteen bestrijden als het even kan. Verder natuurlijk van andere planten afblijven met besmette vingers of besmette snoeischaren. Als je het niet onder controle krijgt: meteen de hele plant wegsnoeien. Goed dat ik het zie, want ik ga hier ergens komende week weer alles inspuiten met Mancozeb (net als vorig jaar). Dat houdt alles onder controle als het er al is (breidt niet meer verder uit) en voorkomt het verder ook. Niemand wil dat denk ik hier met de planten ook 😕. 12 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
henkg Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 Ziet er uit als stengelrot (botrytis). Wellicht veroorzaakt door die scheur in de stengel. https://edepot.wur.nl/111988 https://www.moestuinforum.nl/topic/6076-stengelrot-bij-tomaat/ Ik ken de mate van besmettelijkheid niet. Ik zou deze plant nu ruimen (zeker in kas/serre). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 9 uren geleden, redzebra zei: Maar je maakt het jezelf wel moeilijk met je spiralen en een ijzerdraad. @redzebra Welkom op dit forum Hier laat men regelmatig foto's zien, andere mensen reageren daarop met vragen of complimenten, en die vragen beantwoord je dan en de complimenten zijn altijd leuk Denk jij dat je iets beter aanpakt, dan laat jij foto's zien, en dan komen daar vragen en complimenten op. Maar zeggen dat iemand het wel moeilijk aanpakt is geen vraag of een compliment, en niemand zit er echt op te wachten als ie zijn opstelling laat zien Toch? Trouwens, als je mijn blog hier leest dan zie je dat we wel meer dingen 'moeilijk' aanpakken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gianni1234 Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 (aangepast) Het is slechts een observatie @Jorieke123: ik zou er niet te zwaar aan tillen. We doen het allemaal op onze eigen manier, toch? Ik vind het mooi overigens ;). Trouwens, het is hier goed tekeer gegaan buiten vannacht. Eén plant geknakt, helaas. Was een beetje topzwaar denk ik. Flinke, diepe scheuren in de stam, maar de bladeren bovenin zijn niet verwelkt, ondanks dat de plant toch in de volle zon stond. Een goed teken denk ik? In ieder geval ik heb het maar weer opgebonden en de plek waar de plant is geknakt tijdelijk beschermd met wat linnen: Meer dan dit kan ik denk ik niet doen. Het zal wel een goed teken zijn dat de bovenkant van de plant nog niet 'hangt', dus misschien komt het nog goed? Ik weet ondertussen dat tomatenplanten wel veel mishandeling aan kunnen, maar wat is de ervaring van anderen hier met geknakte planten? NB: de scheuren hier liepen omhoog, niet zijwaarts. 13 juni 2020 aangepast door Gianni1234 1 Quote
rorror Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 2 uren geleden, Gianni1234 zei: NB: de scheuren hier liepen omhoog, niet zijwaarts. Dan is die op een positieve manier gescheurt. De sapstromen blijven daardoor intakt! Zo was laatst van 1 van mijn pepers de takken gescheurt. Foto in peper & paprika topic. Ik had toen een koperdraad om de tak gewikkelt, om deze stabiel te houden. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 Wie gebruiken er hier allemaal naast Redzebra tomaten planten op ge-ente onderstammen? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 21 uren geleden, Patrijs zei: Vorig jaar had ik veel planten om en geknakt met die zomerstorm die het dak van het AZ stadion blies. Daar zijn mijn planten ook weer aardig doorheen gegroeid. @Gianni1234 1 Quote De moestuin van Patrijs
Gianni1234 Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 (aangepast) @Patrijs Heb je er geen verloren toen? Vorig jaar heb ik een plant flink mishandeld - althans per ongeluk - met een verlengsnoer die ik met geweld uitrolde over de grasmat (ik wilde de heg gaan snoeien). Sloeg zo de bovenste 1/3e van één plant af. Die plant herstelde en werd later de meest productieve plant in de tuin, maar dit is een beschadiging op 1/3e van de stam ,dus niet exact hetzelfde. De plant staat er nog steeds goed bij dus ik denk dat @rorrorhet bij het juiste eind heeft qua schade. Ziektes zijn nu wel een gevaar, nu de plant 'open' ligt. Dat is iets waar ik op zal moeten letten. 13 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Patrijs Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 Geen planten verloren, wel delen van planten die ik had" laten gaan". Een plant bijna horizontaal gelaten omdat ik het niet zag zitten om die weer rechtop te krijgen. wel flink wat dieven en blad weggehaald. Foto van mijn Blog van 11 augustus 2019 1 Quote De moestuin van Patrijs
Frans Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 Een kleine impressie van mijn kastomaten. Volop oogstbare Sungolds. Links ervan een Sun Chocola en een Tasty Tom. De Sungolds zijn inmiddels op 2 meter hoogte begonnen aan de oversteek van de kas. Noire de Crimée. Lekkere tomaat. Was ooit de wedstrijdtomaat op dit forum. Sindsdien elk jaar zaden overgehouden. Duurt nog wel even voor ze afrijpen. Wat een verschil dan met de tomaten in de vollegrond. 6 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Charly Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 Hahaha. En dan schrijft iedereen dat mijn tomaten al zo ver zijn! Pffff. Altijd een baas boven baas, zie je maar weer. Prachtige planten, Frans! 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Patrijs Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 Limburg.....dat valt met Frankrijk, Italië en de Canarische Eilanden toch in een andere categorie? Als Noordelingen kan ja daar alleen maar jaloers naar kijken, zeker op een dag als vandaag wanneer de zeevlam de temperatuur hier flink onderuit haalt. En wat een mooie tuin! Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 @Jorieke123, sorry dat was helemaal niet zo bedoeld, ik weet dat je er met liefde heel veel werk in steekt en geen enkele methode is heiligmakend, alles gaat op verschillende manieren. @Frans Wow!!. Dit jaar zoals gezegd heel vroeg last van bladvlekziekte, vandaag een eerste vlek onderaan het blad gevonden. ziet bovenaan uit als lichte vlek Ik heb geen kas zoals de meest hier maar een plastiek landbouw tunnel. Temperatuur en vochtigheid zijn daar iets moeilijker te regelen en dit probleem komt elk jaar terug. Na een koude nacht bv. valt er ook condens van het plastiek terug op de planten. Ik heb daarom toch al mijn deel gehad van mogelijke ziekten. Sinds een aantal jaar probeer ik grotendeels ge-ente en resistente soorten te gebruiken. Alleen dit jaar was het ontzettend moeilijk om op tijd aan plantjes te geraken wegens Corona en ook een deel geraakte niet heelhuids bij mij. Dit jaar dus iets later dan normaal kunnen planten en de helft is niet ge-ent. Je zit met ge-ente ook beperkt met het aantal soorten, daarom zou ik graag volgend jaar zelf proberen enten en alle info is welkom. Vandaag landbouw plastiek gelegd, ik hoop dat er daarmee minder verdamping is van de grond om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen. @Genkg, ik twijfel toch of het botrytis is, je verwacht dan schimmelpluis wat ik niet direct zie op die foto, de vlek start ook niet op het afgesneden blad. Het lijkt ook dat de bruine vlek het haarvat volgt. En het eerder deze symptomen zijn. Didymella lycopersici (Kanker) : Bruinzwarte plekken op stengel, meestal bij stengelvoet Later ook aantasting hogerop, meestal op wonden Bruinverkleuring vaatbundels Kleine doorzichtige tot zwarte vruchtlichamen op aantasting. Indien het dit is, tast het je andere planten niet aan en kan je in principe nog proberen om vruchten van die plant te krijgen, maar je merkt het vrij snel aangezien zich geen schimmelpluizen ontwikkelen. 4 Quote
Frans Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 5 uren geleden, redzebra zei: , daarom zou ik graag volgend jaar zelf proberen enten en alle info is welkom. Tomatenzaden speciaal bestemd voor het kweken van onderstammen zijn o.a. verkrijgbaar bij zaadhandel vanderwal. Hier zijn ook entclips verkrijgbaar. https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/shop/sub,2/pid,1565 Enten is niet moeilijk en voor iedere 'amateur' goed te doen. Ik heb het ooit gedaan zonder ook maar enige ervaring met enten. Het ging toen dan wel om het enten van tomaten op aardappel onderstammetjes (t.b.v. het maken van tomtato's) maar werkwijze en uiterlijk zijn identiek aan het enten van tomaat op tomaat. Je kunt een spleet enting gebruiken of een platte ent maken . Bij de spleet enting hoeven diameter van de samen te voegen stammetjes niet persé gelijk te zijn. Bij een platte ent waarbij de snijvlakken van beide stammetjes tegen elkaar geplaatst worden is dat wél noodzakelijk. Deze laatste methode bleek in mijn geval de beste te zijn zowel wat uiterlijk als stevigheid betreft. Hier beide methodes: https://www.moestuinforum.nl/topic/11575-zelf-een-tomtato-tomper-en-chiltato-of-wel-de-pépá-maken/?do=findComment&comment=183215 https://www.moestuinforum.nl/topic/11575-zelf-een-tomtato-tomper-en-chiltato-of-wel-de-pépá-maken/?do=findComment&comment=199267 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Saalk86 Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 Troubles! ik dacht dat de zwarte stam bij de soort hoorde (Lovely Lush) en wat zie ik vandaag? Verrotte tomaten!! Nog nooit eerder gehad! Weet iemand wat dit kan zijn? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
rorror Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 (aangepast) @Saalk86 Waar beginnen de rotte plekken bij de tomaat? Zijkant, bovenkant, onderkant? Als het aan de onderkant zit, denk ik aan neusrot. Caclium gebrek. en misschien in combinatie met fosfaat gebrek: https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen-tomaten/fosfaatgebrek-tomaten/ https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen-tomaten/calciumgebrek-tomaten/ 15 juni 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 @redzebra Is het niet de ziekte fulvia fulva? https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Bladvlekkenziekte+-+tomaat Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Saalk86 Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 Nee t is iets totaal anders Rorror, helaas. Denk eerder soort schimmel ofzo Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 (aangepast) Ja dat klopt @rorror , ik krijg het elk jaar weer in meer of mindere mate. Het is ook sterk afhankelijk van het ras (1 plant kan er serieus last van hebben en de plant ernaast niet) Maar ik weiger chemische middelen te gebruiken. De aantasting stopt ook als de luchtvochtigheid lager wordt en de temperatuur hoger, dan groeien de planten vlot verder. Dus vanaf volgend weekend zou er terug een hoogdrukgebied boven onze regio's zitten, in de tussentijd probeer ik de planten zo open mogelijk te houden (dit weekend al redelijk wat bladeren weggeknipt) alsook de bladeren met een minimale aantasting zo vlug mogelijk te verwijderen. @Frans bedankt voor je links en info : Goh je had meer opbrengst als ik normaal met gewone aardappelen. 15 juni 2020 aangepast door redzebra 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 (aangepast) Inmiddels al 5/6 tomaten kunnen plukken! 2/3 neusrot en 2/3 verschimmeld.... Seizoen ging bijzonder goed van start maar ik heb dit jaar al wat probleempjes gehad! Neusrot probleem lijkt enigzins verholpen, maar nu dus gister het volgende probleem (zie foto eerder hierboven). De foto's zijn misschien niet helemaal op de juiste manier gemaakt, het punt is namelijk dat de aanhechting van de tomaat, waar ook de bloemetjes zitten, bruin is. Ik vrees dus voor grauwe schimmel. Ik heb elk jaar wel een aantal planten die dit krijgen, maar dat is altijd aan het einde van het seizoen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Grauwe_schimmel Omdat de afgelopen dagen bijzonder vochtig zijn geweest en deze soort staat in een aquaponics systeem, is deze soort plant enorm vochtig geweest. Ik zie nog niks op de andere 2 hangende tomaten er naast, maar zoals je kunt zien is de aanhechting nog steeds bruin... Of ben ik gewoon te laat met plukken en zijn ze allang rijp? Ik dacht dat ze zwart / rood zouden zijn, maar ik zie hier gewoon 2 to-taal verschillende fotos: https://heritageseedmarket.com/index.php/product/lovely-lush/ Veel tomaten dit jaar al, nu al, aan de planten. Ook buiten zien de planten er echt bijzonder goed en vitaal uit. Ik begin me wel zorgen te maken over de vochtigheid en ziektes. Ik hou er rekening mee dat dit mijn eerste jaar wordt dat ik serieus moet gaan ruimen! 16 juni 2020 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
eduro Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 @Saalk86 weet je wat je ec en ph waardes zijn? en welke voeding gebruik je? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.