Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Gianni1234 zei:


@Toto: Heb je overwogen om de plant tweestammig te maken? Sommige telers doen dat blijkbaar wel vaker omdat ze denken dat het beter is. Ik had persoonlijk héle goede resultaten met een steestammige roma-tomaat vorig jaar, dus misschien iets om te overwegen!

Overwogen wel, maar ik heb geen plaats en aangezien ik een spiraal gebruik (die op zijn) kan ik de tweede stam moeilijk aanhouden

  • Like 1

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Één van mijn planten maakte geen kop meer aan vanaf zo'n 40-50cm (niet afgebroken, gewoon 'gestopt'). Er wilden ook maar geen dieven groeien (terwijl ik die bij mijn andere tomantenplanten bij wijze van spreken bijna niet bij kan houden). Ik was dan ook blij toen ik eindelijk een dief zag verschijnen van onder in een oksel, die ik zou laten uitgroeien als nieuwe stam. Alleen, die dief is nu zo'n 30cm en heeft alleen maar héél sterk gekrulde bladeren (allemaal, niet enkel de top). bovendien wordt de dief sneller dik dan dat hij groeit?? Alle tomatenplanten errond zien er heel normaal uit.

 

Er hangen een vijftal tomaten aan, nu vraag ik me af of ik de plant beter gewoon weg doe (misschien kan ik daar mijn meloen plant dan kwijt ipv buiten?), of als dit toch nog goed zou komen? Iemand ervaring/tips?

 

@appelvrouw Prachtige serre! 

aangepast door vegetable_girl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of het wegnemen van een van de 2 hoofdstammen leidt tot meer opbrengst. Voor mij is het de eerste keer dat ik dat doe.

De tomatensoort Black Krim vind ik ontzettend lekker, maar ik merk wel verschil in smaak. De zaden van de MTF wedstrijd van een paar jaar geleden groeiden uit tot superlekkere tomaten, terwijl de gekochte zaden van een groot Frans zadenmerk veel minder smakelijk waren. Qua uiterlijk wel hetzelfde, maar een wereld van verschil in smaak. Heb nu nog wat oude zaden van de MTF wedstrijd gezaaid en van de tomaten die daaruit groeien, ga ik de zaden winnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is sowieso wel wat onduidelijkheid omtrent rassen hoor! Volgens mij toch ook aantal ‘amateurs’ die gewoon zelf zaden vermeerderen en er een labeltje op plakken. Niet dat dit opzettelijk gebeurd, maar ik zie op

Instagram ook wel eens foto’s voorbij komen van bepaalde soorten waarbij ik echt vraagtekens heb van de genoemde soort. 
 

En dan heb ik het nog niet over alle dubbele namen, of totaal verschillende foto’s (soorten) bij een zelfde naam die ik voorbij zie komen! Er is 1 Franse webshop die maakt het we heel bont. 
 

edit:

Pusa Ruby:

https://heritageseedmarket.com/index.php/product/pusa-ruby/
 

 

https://nurserylive.com/en/seeds/vegetable-herb-seeds/all-vegetable-herb-seeds/tomato-pusa-ruby-plants-in-india

aangepast door Saalk86
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leve de macro-stand op fototoestellen! Daardoor kan ik ook al bloempjes laten zien... in de knop.

 

ARg.jpg.7d5fd24dfdda7fafd0da95b570779d85.jpg

 

Arctic Rose; alles is heel gedrongen bij dit dwergje, en daardoor ziet het er anders uit dan bij andere tomaten. Leuk.

 

Twee van de snelst groeiende planten heb ik vandaag wel al in de volle grond gezet: een Friesje en een New Yorker. Dat maakte de potten vrij voor pompoenen, en daarom deed ik het eigenlijk. Bij het uitplanten van de New Yorker rook ik vis, die is dus op de plek gekomen waar ik even terug een dode vis heb begraven! Moge de New Yorker er maar goed door groeien. 😄

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaten vissoep kreeg ik ooit in Spanje, best lekker. 
Ik heb eindelijk alle tomaten in de grond, nou ja op een of twee na die nog geen plek toegewezen hebben gekregen. 18 soorten en 40 planten. Zo super dat mijn kas eindelijk dicht is. Ik zou bijna hopen op een regen zomer zodat mijn kas zich kan bewijzen. Maar ja dan zouden de 19 planten buiten verkommeren.

@weknow: jou tomaat Wil, die hier 4 mètre wordt genoemd is in twee dorpstuinen uitgeplant en nog twee in mijn eigen tuin, de waadden van vele jaren geleden waren nog goed!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die tomaat , Appelvrouw, kreeg ik van Wil de Vooght, die ze ooit uit Spanje kreeg. Wil was coördinator voor Velt in Nederland en is een aantal maanden geleden overleden. Deze heel bijzondere tomaat wat betreft groei en opbrengst heeft daarmee extra emotionele waarde, zoals ook de planten die ik kreeg van Thea bijvoorbeeld. Ik heb ze al een aantal jaren niet meer gezet omdat Wil adviseerde om ze aan te binden als een druif en op een bepaalde manier te snoeien. Daar heb ik de plaats niet voor meer. Want een muur of schutting of stellage van een meter of 4 breed en een meter of 2 hoog heb je wel nodig. Daarmee kun je opbrengsten behalen van duizenden pingpongbal-formaat tomaten, wat eivormig, in een seizoen. De smaak is een goede tomatensmaak. Vind het leuk te horen dat jullie ze in ere houden. Halen jullie ook die goede opbrengsten? 

 

Wat ook nog bijzonder was, volgens Wil, is dat deze tomaat phytophtera kon krijgen, maar als het weer wat droger werd vrolijk er doorheen groeide en weer gezonde stengels met gezonde vruchten kon maken. Ookal wordt het vaak beweerd, maar een phytophtera-vrije tomaat bestaat in mijn ogen nog niet (of het zou hooguit zo een wild minitomaatje moeten zijn a la Tomatito de Jalapa)  waardoor deze dus genetisch erg interessant is. 

 

Ik moet bij Lieven Davids, die deze tomaat ook volop kweekte in zijn "Lusthof" eens vragen of dit ras ook verdeeld wordt via de Zadenwerkgroep van Velt, die gericht allerlei zaden vermeerdert en gratis ter beschikking stelt i.s.m. de Reclaim The Seeds-beweging. Ze hebben een groot assortiment vaak heel bijzondere tomatenzaden (geen wonder want die zijn makkelijk soortecht te vermeerderen). Maar dit zou een zeer interessante zijn om onder liefhebbers te verdelen. Wie heeft die naam Quatre metre trouwens bedacht? Was het een soort die ook al bekend was, of heb jij ze geïntroduceerd? Misschien goed als je toch nog eens wat vers zaad oogst komende jaren, als je dat wilt en kunt. Zou top zijn!

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal ik zeker doen! Ik had ze al jaren niet meer getest, maar kwam een zakje zaad van jou of eigen oogst’ dat weet ik niet meer, tegen en probeerde het uit. Het valt meteen op hoe gezond deze planten zijn. Ik heb nog naarstig gezocht naar de tekening die er ooit bijgeleverd was door jou maar deze niet gevonden. De stellages die ik heb gemaakt zijn duidelijk te klein! De laatste keer dat ik de plant had was mijn ervaring idd een sterke plant die door de ziekte heen groeide en tomaatjes bleef produceren. 4 mètre komt van de uitleg die ik aan de Fransen gaf over deze tomaat, « Wil » zei ze niet zo veel maar die 4 meter is blijven hangen. Ik was de weg ook een beetje kwijt want ik zei dat het totaal 4 meter zou zijn, lengte van stam en dieven bij elkaar🙃😉

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als een zeer toffe tomaat om eens te proberen. Hou me aanbevolen om eens wat zaden te ruilen tegen andere rassen of verzendingskosten?

 

Ik twijfel momenteel of ik meer water moet geven in de serre. Ik zit op zand. Op de bodem ligt aan de éné kant karton met compost op, de andere kant karton met wat gras op om het vochtiger te houden onder het karton. De tomaten en paprika's staan erin sinds midden april. Ik geef ze sindsdien 1 keer per week veel water dus veronderstel dat de wortels wel al groot zijn maar door de warme temperaturen en de vele zon, weet ik niet goed wat wijsheid is in de serre.

aangepast door simonvb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies. Je kunt het wel zien als tomaten water tekort krijgen. In de hete zon kunnen ze wat hangen (eigenlijk zijn temperaturen boven 40 graden voor tomaten ongewenst en is daarom een open standplaats met overkapping veel beter dan een serre, zodat ze vol in de wind staan) maar als dat zonder zon ook blijft, in de avodn of vroege ochtend, dan zie je dat ze waterbehoefte hebben. Overigens kun je wortels van een tomaat wel  tot meer dan een meter van de plant af tegenkomen en ook behoorlijk diep.....ze wortelen makkelijk en maken zo nodig een groot wortelstelsel aan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reden des te meer om ze dan toch maar wat sneller in de volle grond te stoppen, dan kunnen die wortels hun gang maar gaan.

Het viel me gisteren ook op bij twee tomaten die ik uitplantte, dat de wortels alweer de verste hoekjes van een grote pot hadden bereikt, waar ik ze nog maar een week eerder in had gezet: 20 Mei een grote pot in, 27 Mei uitplanten. Het zou me niet verbazen als sommige wortels 10 cm waren gegroeid in die week.

Uiteindelijk moeten ze ook heel wat dragen natuurlijk en van voedsel voorzien, dus het is niet zo gek.

 

Appelvrouw, dat lijkt inderdaad een interessant ras, en lastig verkrijgbaar lijkt het. Ik zou ermee aan de slag gaan! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@weknow Dat is dit jaar ook een secundair doel van mij: hele diepe wortels krijgen. De planten die ik tot nu toe uit de grond trok in oktober hadden vrijwel allemaal een redelijk compacte wortelbal, meestal opgesplitst in twee delen: de oorspronkelijke die dieper zat, en een nieuwe bal diep aan het grondoppervlak. Maar echt lange wortels, behalve een uitschieter bij sommige planten, heb ik nog nooit gezien.  

Extra reden om niet te overwateren dus. Ik zal jouw tip trouwens ook eens gaan uitproberen m.b.t. hangende planten. Kijken of het 's avonds recht trekt. Want dat heb ik dus ook al vaker waargenomen bij planten die er zielig bij hingen in de middag maar in de avond er veel sterker uit zagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gianni1234 Ik zie dat verschijnsel van lange wortels overigens vooral bij tomaten in de serre.....daar plant ik ze in grote potten (18 liter) die ik ingraaf. Potten hebben overigens meerdere gaten in de bodem.* Water geef ik niet zo vaak en zeker wat later in het seizoen vooral rondom de pot. Maar ze gaan ook zelf op zoek doorheen de kas en dan groeien ze zelfs makkelijk onder de folie door de tuin in. Waarschijnlijk omdat daar meer en meer permanent voedsel en vocht te vinden is. Als ik in het najaar de tomaten rooi, kan ik de wortels goed volgen. Ik vraag me wel af hoe het op jouw grond, waarschijnlijk arme zandgrond, dan gaat met de wortelgroei: die houdt nauwelijks vocht vast en is uit zichzelf niet zo vruchtbaar als de zeeklei hier.

 

* Ik plant de tomaten in potten en niet direct in de grond om allerlei bodemziekten die zich in enkele jaren kunnen ontwikkelen, te voorkomen. Er staan elke zomer vooral diverse vruchtgewassen in. De tomaten, komkommers, meloenen e.d. krijgen dan nieuwe grond in de pot (mengsel van compost en gewoon grond uit de tuin en wat gedroogde organische mest, afgedekt met wat potgrond en onkruidvrije compost.) In het najaar vul ik de gaten waar de potten stonden op met compost, om de bodem te revitaliseren (een goed bodemleven en wisselteelt is de beste voorzorg tegen allerlei ziekten die in de bodem kunnen ontwikkelen)  en ik zet er boompjes en struiken die ik opkweek in pot en dan deels ook winterteelten...vooral bladgroenten. De oude grond uit de potten breng ik weer op de tuin op een stuk waar zeker geen nachtschade of vruchtgewassen komen. (Is lekker los, dus ideaal voor erwten e.d. bijvoorbeeld) 

aangepast door weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...