Jump to content
TomP

Tomaten Topic 2020

Recommended Posts

@weknow Arme zandgrond verrijkt met compost en kunstmest in de juiste verhoudingen. Verder een dikke laag boomschors erbovenop om vocht vast te houden. Het verschil is overduidelijk vergeleken met wat zanderige delen van de tuin: daar stijgt het stof zelfs op, terwijl bij de planten de grond immer vochtig aanvoelt, hoewel niet nat.  

Ik had gewild dat ik klei had hier....  Daar zitten al uit zichzelf veel micro nutriënten in én het is makkelijker met de waterhuishouding (hoewel klei volgens mij ook het risico op overbewatering groter maakt, dat dan weer wel). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Wat anders: één van de 5 planten die in de volle zon staan hier begint symptomen te vertonen  van overbemesten. Laat dit nu nét de ene plant zijn waar ik wat luier was in het verdelen van de kunstmest, waardoor veel kunstmest (hoewel gemengd met de grond) relatief dicht op de wortelbal zit.

Ik heb er toen bewust niets meer mee gedaan als testcase en ik zie dat de blaadjes in de top toch wel misvormd zijn (hoewel nog steeds vol groen), met vreemde vormen en scheurtjes.  Ik denk dat ik toch maar ga kiezen voor flink wat water voor die plant (dagelijks zelfs) om het te veel aan voedingsstoffen uit de grond te spoelen. De vraag is: slecht idee, of niet? Mijns insziens is dit het beste wat ik kan doen. 

Edited by Gianni1234

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunstmest (ook daarvan bestaan soorten en geheel verschillende verhoudingen) zal meestal heel snel en vrij sterk werken. Door water geven lossen de voedingstoffen op en versterk je het  hyper-effect dat door kunstmest meestal wordt veroorzaakt. Wat ik zou doen is de grond met kunstmest rondom wegnemen. Je krijgt niet alles weg, maar wat wel vermindert de dosis aanwezige mest. Mocht je de wortels wat beschadigen, is dat voor tomaten geen probleem...die stekt heel makkelijk en maakt makkelijk nieuwe wortels. 

 

Overigens weet ik natuurlijk niet of verbranding door verkeerde mest de oorzaak is....jij zegt het. Voor tomaten heb je bemesting nodig met relatief wat meer kalium en aan het begin ook wat fosfor. Kalium om een gezonde en stevige plant te bevorderen en zonder fosfor zal de bloei niet zo goed gaan. Stikstof geeft vooral scheutige groei, dus dat moet er relatief weinig in zitten. Ik gebruik nooit kunstmest, deels om ecologische redenen, maar ook omdat het niet goed samengaat met een gezonde en levende bodem. Mijn oogpunt is de verzorging van de bodem en als je dat goed opbouwt is het de bedoeling dat planten en organismen in de bodem gaan samenwerken en bijdragen aan de voeding en gezondheid. 90% van mijn "bemesting" (liever: bodemverzorging) gebeurt met compost, zeker in een moestuin en daarmee kun je in een paar jaar een gezonde en voedzame bodem opbouwen waarbij de vraag hoe planten gevoed moeten worden bijzaak is....dat regelen ze zelf grotendeels. Ik beschrijf dit omdat je er waarschijnlijk onbekend mee bent en deze nieuwe benadering steeds meer gemeengoed wordt en landbouw/tuinieren daarmee veel duurzamer. De bodem wordt verzorgd en ecologischer en gezonder en de planten en opbrengsten varen er wel bij.

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Het punt is dat dit slow release is. Alleen zal de 'release' met het opwarmen van de bodem (het is goed weer geweest de laatste tijd immers!) sterker zijn toegenomen. Een tijd terug kwam ik een grafiek tegen waarin de werking van kunstmest (of meer, de afgifte daarvan) sterk korter werd naarmate de temperatuur steeg. Ik denk dat dit hier ook meespeelt. 

De plant is verder overigens gezond, staat fier recht en is de grootste plant op die locatie in de tuin momenteel. Ik blijf het voorlopig nog even monitoren, maar als het moet zal ik ook de grond in de buurt wat omwoelen om verspreiding te bevorderen.  De kunstmest (uit mijn hoofd een NPK 12-12-17) zelf raakt ook binnen de komende 2-3 maanden grotendeels uitgewerkt, mogelijk zelfs eerder al.  Ik denk dat ik er bij de groei van tomaten sowieso geen last van zal hebben, in zoverre dat zou kunnen gebeuren. 

 

Quote

 Ik beschrijf dit omdat je er waarschijnlijk onbekend mee bent en deze nieuwe benadering steeds meer gemeengoed wordt en landbouw/tuinieren daarmee veel duurzamer. De bodem wordt verzorgd en ecologischer en gezonder en de planten en opbrengsten varen er wel bij.


Niet echt. Het is meer dat ik het beschouw als een sterk ideologisch debat wat uiteindelijk grotendeels onzinnig is. Er is ook onderzoek wat aantoont dat het eigenlijk allemaal weinig uitmaakt en op het beeld dat kunstmest de grond finaal afbreekt is veel af te dingen. Het gaat om dezelfde stoffen op het einde van de rit, hoewel je bij kunstmest het risico loopt op een incompleet pallet aan voedingsstoffen (daar mee bedoel ik dat bepaalde micronutriënten kunnen ontbreken).  Dat is over mijn tijdsframe (nog 2-3 jaar in deze tuin) niet echt een probleem, maar over een langere periode mogelijk wel.  Interessante discussie overigens, maar we zullen 'm hier maar niet voeren. 
 

Edited by Gianni1234

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien juist wel interessant om deze discussie hier te voeren. Weknow beschrijving is in feite de spijker op zijn kop. Gebruik van kunstmest heeft wereldwijd geleid tot ernstige bodemverarming en erosie. Gelukkig is dit besef er meer en meer en ook boeren investeren in de bodem door het gebruik van compost. Ik zeg altijd maar, het bodemleven/voedselweb is zeer complex. Eén ding is zeker, kunstmest voedt de bodem niet, organische stof wel. Het voedt de planten wel, maar zonder organische stof en een daarmee goed ontwikkeld bodemleven komt er vanzelf een punt dat kunstmest meer fout doet dan goed. En in een gezonde bodem met voldoende organische stof is een keer bemesten met kunstmest niet meteen een probleem. Maar een deel van deze voedingselementen worden wel gebonden aan onder andere organische stof. Is dat er niet, dan spoelt het uit of vormt te hoge concentraties rondom de wortels waardoor de problemen ontstaan. Overbemesting is alleen een probleem in bodems in slechte conditie, zelden in bodems in goede conditie!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 27-5-2020 om 23:17, appelvrouw zei:

Dat zal ik zeker doen! Ik had ze al jaren niet meer getest, maar kwam een zakje zaad van jou of eigen oogst

 

Op 27-5-2020 om 22:21, weknow zei:

Maar dit zou een zeer interessante zijn om onder liefhebbers te verdelen.

 

Indien mogelijk dan wil ik ook wel enkele van die zaadjes.

Plaats genoeg in de tuin en dan kan ik ook verder de zaden verspreiden aan geïnteresseerden ...

Ik hoor het wel of dit al dan niet mogelijk is. 

 

 

16 uren geleden, weknow zei:

Ik zie dat verschijnsel van lange wortels overigens vooral bij tomaten in de serre.....daar plant ik ze in grote potten (18 liter) die ik ingraaf. Potten hebben overigens meerdere gaten in de bodem.* Water geef ik niet zo vaak

Kan ik alleen maar bevestigen, ik geef tomaten in de serre slechts héél zelden water, op mijn grond echt niet nodig ook, enkel in het begin ifv aanslaan een 2 à 3 tal keren ruim water geven.

Ook al kleine test uitgevoerd en kan ondertsn ook de smaak bevestigen, veel intenser als je minder water geeft.

Ik trek nu niet meer uit, laat de wortels en een klein stompje zitten, snijd af op +/- 5 cm, liet me wijsmaken dat dit ook beter was en lijkt alvast geen kwaad te kunnen en na het zetten van de nieuwe planten

 

16 uren geleden, weknow zei:

In het najaar vul ik de gaten waar de potten stonden op met compost, om de bodem te revitaliseren (een goed bodemleven en wisselteelt is de beste voorzorg tegen allerlei ziekten die in de bodem kunnen ontwikkelen) 

Ik teel in de serre alles gewoon in de volle grond (klei/leem + heel veel compost).

Geen last van ziekten. Elk jaar een laagje verse compost en nachtschade niet op precies dezelfde plaats zetten. Nieuwe planten in een ruim gat (+/- 1.5 liter) met opnieuw verse compost

 

Verder is de serre meer en meer zowat het gehele seizoen, ook de donkere maanden, in gebruik.

Vanaf eind oktober na tomaten ea warmteminnende plantentuinbonen, sla, radijsjes, wortels, diverse kolen (kweek ik bijna niet meer tijdens lente/zomer), pijpajuin, spinazie etc. 

 

Volgens lesgever Velt is het nieuwe laagje compost, de wisselteelt, het weinig water geven en het niet op identiek dezelfde plaats terugplanten het volgende jaar voldoende om ziektevrij te blijven, Jos teelt al ruim 25 à 30 jaar op deze manier, graafde zijn grond in de serre nog nooit af en had ook nog nooit problemen.

 

Ik zit nu aan mijn 5e jaar denk ik, nog te vroeg om te bevestigen dus maar ik doe op deze manier gewoon verder en tot nog toe blijft alles gezond doorgroeien.

Mss heeft de ondergrond (zoals bvb knolvoet bij kolen) ook wel iets te maken met het al dan niet krijgen van ziektes??

Ik doe gewoon verder, als binnen enkele jaren blijkt dat er toch vertraging in de groei komt of als er bvb ziektes beginnen te ontstaan dan kan ik altijd nog eens afgraven (zou ik wel spijtig vinden) en nieuwe grond invoeren uit andere delen van de tuin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arme zandgrond ...  weinig voeding aanwezig, droogt heel vlug uit en houd ook geen voeding en vocht vast

Ik begrijp, gebruik zelf niets van meststof, dat het dan noodzakelijk is om bij te voeden en te bewateren.

 

Toen ik mijn nieuwe moestuin opstartte had ik (te) weinig geduld dus ploegen (tot 80 cm diep), frezen en massa's - echt tonnen hé) compost tot héél diep in de grond gebracht. Ben nu een echte no-dig fan dus geen bewerkingen meer, als ik opnieuw een nieuw e tuin opstart dan zal ik wel geduld oefenen en van bij het begin no-dig zijn.

 

 

16 uren geleden, Gianni1234 zei:

Arme zandgrond verrijkt met compost en kunstmest in de juiste verhoudingen. Verder een dikke laag boomschors erbovenop om vocht vast te houden. Het verschil is overduidelijk vergeleken met wat zanderige delen van de tuin: daar stijgt het stof zelfs op, terwijl bij de planten de grond immer vochtig aanvoelt, hoewel niet nat.  

Ik had gewild dat ik klei had hier....  Daar zitten al uit zichzelf veel micro nutriënten in én het is makkelijker met de waterhuishouding (hoewel klei volgens mij ook het risico op overbewatering groter maakt, dat dan weer wel). 

Mocht ik arme en droge zandgrond hebben dan zou ik het vermoedelijk bovenstaande toch wel opnieuw zo doen en zelfs ook bentoniet toevoegen.

Mss een ideetje voor einde seizoen?  Alleen al de compost kan ik je aanraden.

De klei/leem grond hier is gewoon keihard, planten kunnen er niet doorheen groeien, door de compost en het constante mulchen is dit nu een droom om op te tuinieren, het verschil met de onbewerkte grond is enorm.

 

Is niet zo duur, je grond zal serieus verbeteren en is ook blijvend en toekomst gericht beter. Meststoffen (al dan niet kunstmest) kost geld. Volgens mij verdien je de investering na enkele jaren terug, hoeveel jaar kan ik niet becijferen want hangt van veel af (m², hoeveel water die je geeft, aankoop meststoffen etc)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 uren geleden, TomP zei:

Ik teel in de serre alles gewoon in de volle grond (klei/leem + heel veel compost).

Geen last van ziekten. Elk jaar een laagje verse compost en nachtschade niet op precies dezelfde plaats zetten. Nieuwe planten in een ruim gat (+/- 1.5 liter) met opnieuw verse compost

TomP De bodemziekten ontstaan heel geleidelijk in de loop der jaren. Compost gebruik en daarmee bedoeld de opbouw van een levende bodem zal het lang tegengaan en voorkomen, maar na 4, 5, 6 jaar zul je toch gaan merken dat ook dan oogsten kleiner gaan worden en er allerlei kwaaltjes aan je planten komen. Denk aan bodemmoeheid, kurkwortel en nog van alles. Het verschil zal zijn dat iemand zonder compost-revitalisering na een paar jaar al serieuze problemen krijgt. Maar de kruik gaat zo lang te water totdat ze breekt. Je hebt er geen last van...nog niet, denk ik! Gelukkig. Maar ik heb ecologisch gerunde serres en tuinen gezien, waar ook compost een centrale rol speelde, waar na een aantal jaren het moeilijk of zelfs onmogelijk was om nog gezonde tomaten te telen.  Ik denk dat met mijn manier ik het geen 5 jaar of zo uitstel, zoals met compost zeker mogelijk zal zijn (Je weet dat sommigen mij een compost-goeroe noemen 🙃) maar hopelijk nog veel langer. Omdat op deze manier in feite ook voor de bovenste laag van 30 cm. in de kas de grond in de pot telkens vernieuwd wordt en er zo een tevens wisselteelt wordt toegepast. Hoe dan ook, in veel kassen (ook de mijne!) worden jaar na jaar dezelfde soort gewassen gezet (tomaten en/of andere vruchtgroenten) en een periode van ca. 6 jaar niet hetzelfde gewas op dezelfde plek telen is een beproefde manier om allerlei bodemziekten te voorkomen. Het omdraaien: Kijk ik heb geen problemen is niet zo wijs....zeker niet als algemeen advies. (Ik ken mensen van 100 die hun leven lang roken...dat betekent niet dat roken dus een gezonde levenswijze is. 😉)

 

P.s. Ik ben ook lesgever voor Velt en in tegenstelling tot de lesgever naar wie jij verwijst, zou ik het bovenstaande advies geven. Het is nooit dat er een manier goed is,,,ik leer voortdurend bij van alles wat ik zie en hoor bij anderen en ook zelf doe en probeer. De dingen die ik gezien heb brengen me tot de overtuiging dat compost veel kan helpen, maar in dit geval onvoldoende is in vele gevallen om ziekten in de kas te voorkomen. Van een paar bodemziektes weet ik hoe ze ontstaan en worden doorgegeven en in stand kunnen blijven...de algemene kennis dat compost bodemgezondheid sterk bevordert is juist...maar ik weet nu ook waarom het op den duur onvoldoende kan zijn om bepaalde problemen te voorkomen.

Edited by weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, TomP zei:

 

Mocht ik arme en droge zandgrond hebben dan zou ik het vermoedelijk bovenstaande toch wel opnieuw zo doen en zelfs ook bentoniet toevoegen.

Mss een ideetje voor einde seizoen?  Alleen al de compost kan ik je aanraden.

De klei/leem grond hier is gewoon keihard, planten kunnen er niet doorheen groeien, door de compost en het constante mulchen is dit nu een droom om op te tuinieren, het verschil met de onbewerkte grond is enorm.

 


Het is ook een goed idee. Vreemd genoeg had ik wel plannen om dat te doen voor de grasmat in september / october (alles eruit en de grond eens op orde brengen), want het is één grote dorre vlakte. Het helpt óók nog eens niet dat op de rand van het perceel hier er een rappe daling plaatsvindt van de grond van circa 0,5 meter. Dat is natuurlijk ook niet goed voor het vasthouden van water.... 

Ik denk ook dat bovenstaande idee het meest kosteneffectief is om de waterhuishouding hier op zijn minst op orde te brengen, alsmede het vasthouden van voedingsstoffen.  Eerder zat ik te denken aan perliet, maar ik denk dat dit wat beter is.  De moestuin komt denk ik in het najaar dan ook meteen aan de beurt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uren geleden, TomP zei:

Ik zit nu aan mijn 5e jaar denk ik, nog te vroeg om te bevestigen dus

Was niet bedoeld als algemeen advies maar ok mss moet ik beter opletten hoe ik iets formuleer want kan idd zo worden geïnterpreteerd.

 

5 uren geleden, TomP zei:

lesgever Velt Jos teelt al ruim 25 à 30 jaar op deze manier,

Ik ga heel veel voort op ervaringen van ervaringsdeskundigen (zeker als het Velt lesgevers zijn), pas dit dan toe bij mij op de tuin en kijk of dit dan al dan niet werkt

Indien nodig dan stuur ik bij.

Als de verschillende ervaringsdeskundigen elkaar tegen spreken dan wordt het wel moeilijk natuurlijk...

 

2 uren geleden, weknow zei:

P.s. Ik ben ook lesgever voor Velt

Weet ik 😃 al veel geleerd van jou (op dit forum, niet in de les zelf)

Compostgoeroe wil ik ook wel worden ... doe er echt mijn best voor ... maar nog veel werk, ik produceer wel al een mooie hoeveelheid (+/- 3 m³ / jaar)

 

Als het noodlot toch toeslaat volstaat het dan om de grond af te graven?

Met de hand kan ik nu al +/- 20 à 25 cm diep wroeten (zonder hulpmiddelen) zonder al te veel moeite dus uitgraven zou maar weinig moeite kosten

Indien nodig en voldoende dan ververs ik van zodra de oogst begint tegen te vallen

 

Serre is te klein... 👎 altijd en bij iedereen idd denk ik ook zo 😃

De mijne is  +/- 30m² maar staat elk jaar propvol tomaten, aubergines, meloenen, komkommers etc. 

Als ons project doorgaat dan plaats ik er een van 3x zo groot dan kan ik wel wisselteelt toepassen zoals het hoort in de serre

Tomaten ed buiten roteer ik wel volgens de regels, veelal zelfs ruimer omdat ik de plaats heb, zaai dan bvb 1 jaar bloemen, 1 jaar groenbemester, zet er aardbeien op, laat braak liggen onder dikke laag mulch  enz

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuten geleden, Gianni1234 zei:

Ik denk ook dat bovenstaande idee het meest kosteneffectief is om de waterhuishouding hier op zijn minst op orde te brengen, alsmede het vasthouden van voedingsstoffen.  Eerder zat ik te denken aan perliet, maar ik denk dat dit wat beter is.  De moestuin komt denk ik in het najaar dan ook meteen aan de beurt. 

 

In Post '(Toekomstige) nachtvorst bestrijden bij boontjes' beschreef ik volgende al eens

 

Ok, niet goedkoop.

Al bij al valt de prijs echter wel mee omdat je niet extreem veel nodig hebt om je zandgrond enorm te verbeteren.

Noodzakelijke/gewenste toevoeging van Bentoniet is blijkbaar tussen de 200 à 1000 kg max / hectare (= 10.000 m²) dus max 10 kg / 100 m² moestuin.

De korrelvorm is goedkoper dan het poeder.

 

Gratis kan ook ...

Tenminste als je niet vies bent van urine en uitwerpselen!

De betere kattenbakvullingen zijn nl ook Bentoniet en de mensen zullen blij zijn met je afname want dan moeten zij dit niet in hun vuilbak kiepen.

Bijkomend zorg je voor extra bemesting van je moestuin dmv de kaka

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Die tomaat van Wil klinkt interessant. houden jullie ons tijdens het groeiseizoen op de hoogt met foto's @weknow @appelvrouw? ben wel benieuwd. 

Edited by loes
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, TomP zei:

Gratis kan ook ...

Tenminste als je niet vies bent van urine en uitwerpselen!

De betere kattenbakvullingen zijn nl ook Bentoniet en de mensen zullen blij zijn met je afname want dan moeten zij dit niet in hun vuilbak kiepen.

Bijkomend zorg je voor extra bemesting van je moestuin dmv de kaka

En als je pech hebt krijg je er gratis toxoplasmose of andere ziektes bij. 
Ontlasting van vleeseters wordt sterk afgeraden op de moestuin.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kattenbak vulling altijd afvoeren via restafval. Zoals @loes zegt, je kan er goed ziek van worden.

 

Als je goedkope korrels wilt die vocht en voeding en lucht vast houden. 

Dan kan ik de kattenbak vulling Linda Moler aanraden. Is pure gebakken klei, 20l 5a6 euro. Ik gebruik het voor mijn bonsai's, deze staan 100% in die mix zonder andere toevoegingen. En mix het tegenwoordig ook door de potgrond. 

 

https://www.ranzijn.nl/linda-plee-kat-20l deze dus. 

Staat ook op de zak dat het als tuin/grond verbeteraar gebruikt kan worden. Dan wel zonder ontlasting. 

 

Mijn kat krijgt trouwens andere kattenbak vulling van catsan, en zoals meeste kattenbak vullingen is dat Alkalisch en veranderd de ph waarde, wat je niet in de tuin wilt. 

Tevens zijn bijna alle kattenbak vullingen NIET korrelvast na vorst. Dan valt het uiteen in pap. De linda moller kattenbak vulling blijft in korrel na vorst. En dat is de enige kattenbak vulling die die eigenschappen heeft in nederland. 

 

Edited by rorror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt maar dit is een eenmalig iets,

is ook max 10 kg/100 m² moestuin

én het wordt ook nog eens ondergewerkt dmv ploegen en frezen dus valt al bij al nog wel mee.

Als je nadien een jaar wacht alvorens de grond in te wroeten met blote handen... al is dat ook lang niet zeker

 

Als je echt pech hebt dan kan je zelfs besmet geraken van simpelweg het reinigen van de kattenbak maar niemand laat zich daardoor tegen houden denk ik?

 

Ik reik een mogelijkheid aan, niets meer niets minder.

 

In de moestuin werk ik trouwens altijd met handschoenen als ik wroet.

Ik gebruik geen mest (niets van eender welk dier dan ook) maar de katten doen geregeld hun behoefte hier, eigen aan een moestuin te midden van velden mss?

Al voorgehad dat ik plots zonder het te beseffen poep in de 'handen' had tijdens het werken in de tuin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bentoniet is niet hetzelfde als gebakken klei hoor! Integendeel.

Bentoniet dient net uiteen te vallen als het in contact komt met water.

Alle kleideeltjes samen van 1 gram heeft een oppervlakte van 500 à 800 m² ...  een zeer groot aanhechtingsoppervlak dus ...

 

Eerst analyse van de grond om de hoeveelheid toe te voegen Bentoniet te bepalen.

Verkoper raden soms veel te hoge hoeveelheden aan tot zelfs 50 kg/100 m² wat enkel nodig zal zijn op de slechtste gronden.

De prijzen schommelen rond de 20€/25 kg of in bigbag mocht je er echt héél veel nodig hebben 470€/1000 kg

 

Op termijn zeker goedkoper dan veel bewateren en veel meststoffen geven.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Prijzen vallen ook mee: het is heel betaalbaar. Specifiek voor het gazon heb ik al wat zakken voorbij zien komen bij wat grasboeren.  De vraag is: zijn deze korrels ook geschikt voor de moestuin? Ik zie namelijk geen beletsel om dit door de grond voor de tomaten te mengen voor volgend seizoen namelijk, zolang ik de verhoudingen goed op orde houd natuurlijk.

Rond de 10 kg per 100 m2 zie ik veel voorbij komen.  De vraag is overigens wel wat het onderscheid is tussen 'lichte' en 'normale' zandgrond. Redelijk zeker dat ik hierachter dan 'lichte' zandgrond heb overigens, afgaande op de kleur. Ik denk dat normale zandgrond bestaat uit een mix met mogelijk leem of klei en minder 'puur' is? Wel relevant om te weten voor de moestuin hier! Goede grond is immers belangrijk voor gezonde planten en overvloedige oogst. 

Edited by Gianni1234

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uren geleden, loes zei:

Die tomaat van Wil klinkt interessant. houden jullie ons tijdens het groeiseizoen op de hoogt met foto's @weknow @appelvrouw? ben wel benieuwd. 

Ik heb hem niet staan, Loes. Dit jaar een 15 tal andere rassen die gewone tomatenruimte nodig hebben. Deze vraagt zoveel ruimte, dat ik ze al een paar jaar niet meer zette. Appelvrouw zal de hofleverancier zijn, hoop ik, want mijn zaad is intussen te oud vrees ik.


In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uren geleden, TomP zei:

 

Als je nadien een jaar wacht alvorens de grond in te wroeten met blote handen... al is dat ook lang niet zeker

Bij Toxoplasmose gaat het om oöcysten (een soort eitjes) die jaren kunnen overleven zonder gastheer. Ook eitjes van diverse wormen kunnen wel tot 5 jaar in de grond overleven.  

Als een kat ongewenst zijn behoefte in je tuin doet kan je er weinig aan doen maar wanneer je het bewust op je eigen tuin aanbrengt wordt het een ander verhaal. Het risico is misschien klein maar wil je dat willens en wetens lopen om een paar euro uit te sparen?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, weknow zei:

Ik heb hem niet staan, Loes. Dit jaar een 15 tal andere rassen die gewone tomatenruimte nodig hebben. Deze vraagt zoveel ruimte, dat ik ze al een paar jaar niet meer zette. Appelvrouw zal de hofleverancier zijn, hoop ik, want mijn zaad is intussen te oud vrees ik.

Ah verkeerd begrepen. 
Dan zal ik de verhalen van appelvrouw extra in de gaten houden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even iets anders dan nare wormen...;)

 

Het is mij zojuist gelukt om dieven te stekken!

Duurde wel een paar weken maar ze hebben wortel geschoten :)

 

Anderen ook succes hiermee?

 

Hier lijken trouwens alle planten, op één na, te zijn geacclimatiseerd en zien er allemaal goed en gezond uit met groene toppen.

Was wel even een zorg zeg.

 

Wat ik ook nog heb gedaan is een restant zaadjes van de Purple Calabash gezaaid in een klein bakje.

Deze kwamen op als onkruid, veel sneller dan de mislukte poging van vorig jaar en andere soorten in de propagator, en ze zijn ook veel steviger.

Leuk om dat effect en verschil te zien tussen kiemplantjes die binnen opgroeien en die buiten opgroeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem regelmatig stekken van tomaten, heel makkelijk.

Normaal maken ze heel vlug wortel aan.

 

Purple Calabash, mmm zal je van smullen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop het TomP!

Beetje laat bijgezaaid maar het waren oude zaadjes en de opkomst was maar 30%.

 

Hoe gaan jullie het volgende week doen met de regen?

Hier staat vier dagen regen voorspeld, moet ik dan nog iets doen voor de tomaten of 'het is wat het is'?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukzak!

Regen, hier nog niet voorspeld en veel mensen smeken er om ... ik nog niet maar een beetje kan nooit kwaad en zou me ook blij maken.

 

Phyto komt er als het lang vochtig en warm is.

Geen idee of 4 dagen reeds voldoende is...

 

Belangrijk is ook of je planten vlug kunnen opdrogen of niet dus staan ze ruim genoeg?

Is ook streekgebonden, hier in de buurt niemand met een moestuintje, heb tot nog toe nooit de plaag gehad, de ene soort is ook gevoeliger dan de andere.

Onder de planten mulchen zodat opspattend water wordt tegen gegaan

 

Heb veel tomaten zowel binnen als buiten en buiten is ook buiten bij mij niet onder een afdakje of hoes

 

Als je twijfelt ...

Kan je niet vlug iets in elkaar knutselen?

Bvb 4 palen in de grond, 2 lager dan de andere 2

kabels of touw spannen tsn de palen en een plastiek zeil over de touwen leggen en dan vastmaken?

Wel beetje verstevigen met bvb extra touw zodat de plastiek niet onmiddellijk wegwaait?

Eventueel de hoeken verzwaren door te knopen en er een gewicht aan te hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...