Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, RobO zei:

nu snap ik waarom we hier in de kas nr2 geen vruchten hebben als het heet is. heb al gekalkt, ventilator op zonnepaneeltje, deur open, kan alleen nog doek leggen maar dan is er minder licht

Ik heb de kas nu ook voor 60% gekalkt want anders gaat het bij de afgelopen mooie dagen naar de 40 graden toe. Nu hou ik het rond 35 graden., maar ideaal is dat dus niet. Een in mijn ogen wat donker plekje probeer ik bij te lichten via een spiegel. Je moet wat...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar voor het eerst tomaat Liguria gezaaid, ik dacht dat het goed ging met de groei, maar zie nu net dat alle tomaten die nu groeien open aan de onderkant zijn. Hebben jullie een idee hoe dit kan en wat er niet goed gaat?  (Zie foto's) de andere tomaten in de kas hebben geen last van dit verschijnsel. 20200628_105529.thumb.jpg.a08f831b01ac1ba020c92deb8952b72c.jpg

 

20200628_105536.thumb.jpg.b0125d658bb567a1022c63eee89afb37.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2020 om 10:37, Charly zei:

Komend najaar de kas es leegscheppen en voorzien van nieuwe grond. Kan sowieso geen kwaad dat eens in de zoveel jaar te doen. Nu een goede stok achter de deur!

@Carly ,de PD ( Plantenziektenkundige Dienst) gebruikt elk jaar de allerbeste grond voor tomatenproeven. Daar waar eenieder teelt met diezelfde grond wordt bij de PD de grond verwijderd. Begrijpelijk want alleen zo kunnen proeven met eenzelfde basis beginnen.

De grond die in het najaar afgevoerd werd gebruikte (o.a.) ik als toplaag in mijn siertuin.

  De rijkdom van die grond ( maar niet rijk genoeg voor tomatenplanten volgens de PD) deed in elkgeval goed werk, menig compliment ontvangen!

 

Sinds ik niet meer op vaste grond teel verschoon ik elk jaar de tomatengrond. Scheelt sowieso ziekten!

aangepast door Grork
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Roma Big Russian! Nu heb ik vorig jaar geen ‘extreem grote’ tomaten gekweekt,

dit jaar wel een paar grote soorten gekozen!

 

Roma Big Russian is een late soort, ondanks het vroege zaaien heb ik vandaag de eerste RBR kunnen oogsten, en wát voor een! Meteen de grootste van de tros. Maar liefst 250 gram, 10 cm! Ze zouden 5-10 cm groot worden! 
 

123762FF-0070-44CF-A834-F883092C0772.thumb.jpeg.90ff66c2be79685067e0b920bf644f1e.jpeg

 

9DF91A2B-B370-4E98-BB76-79675BF6D02C.thumb.jpeg.d4de01a0482a0cd6bf73d12e934f667a.jpeg

 

1EFF55F7-A4C2-44CA-8197-DB4F7174E106.thumb.jpeg.ddf7866a3061ce3ec11c92b7a8cdc6c1.jpeg

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-6-2020 om 06:21, RobO zei:

nu snap ik waarom we hier in de kas nr2 geen vruchten hebben


tja ik weet niet wat het verschil is maar in mijn kas met nieuw dak heb ik van de week bijna 50 graden gemeten. De planten doen het goed en de vruchtzetting is ook In orde, ik tril wel in de ochtend en soms nog eens in de middag. Wel ben ik erg bezig met het gieten ik geef 1 x per week 10 liter per plant tot nu toe gaat het goed. Geen kalk, geen schaduwboekhouding ( schaduwdoek bedoel ik😞) maar wel wat schaduw door twee druiven waarvan de grootste buiten de kas wortelt.
 

@Charly ik heb de kas nu meer dan 10 jaar en heb nooit de grond verschoond/vervangen. Wel graaf ik per plant een nieuwe emmer compost in en spoel ik in de winter de kas heel goed door..als het kan met sneeuw.

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hommeltje niet gespot. Helaas dit wel gezien vrijdagavond,zo'n 15 bladeren verwijderd. Nu zondagavond nog 1 gevonden, ik hoop dat het weg is. Geen water meer gegeven dit weekend om alles zo droog mogelijk te houden.

 695d0f51-e0df-4051-94bd-db598f1c03f2.thumb.jpg.032305ba42e9f5fb89c3fa7bed06de18.jpg

@appelvrouw ja, plaatselijk de grond vernieuwen helpt ook.

@Saalk86mooi je bent al een pak verder als hier, tomaten zijn nu wel mooi aan het aandikken maar het zal nog een paar weken duren voor de eerste verkleuring. De schrik zit er wel in nu.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

of hetgeen wat je absoluut niet wil hebben :) , gelukkig geen schimmelvorming vanwege de hogere temperaturen, wel de typische ronde plek. Dit is het blad van vandaag, vrijdag waren ook al sommige nerven aangetast. Nu het lijkt niet uit te breiden, dus hout vasthouden.

3d87c28b-2d13-474d-af4a-fdad04626117.thumb.jpg.165e2b7ec04dc1184325f29f9c6c3133.jpg

Niet geënte 1 stam.

  c9ed4475-0af1-4365-8aad-28d9980c2e89.thumb.jpg.0a130f350ae5cdb072cf068a0110824e.jpg

geënte   2 stammen (foto is bedrieglijk, beide stammen zijn al hoger als de niet geënte, tomaten ongeveer even groot ) 

e67fe95b-ca05-4e54-b979-0c5c9283ab66.thumb.jpg.3e67d8b8524d1e755a068244a84945d8.jpg

beetje flue, maar redzebra tomaat :)

c9ed4475-0af1-4365-8aad-28d9980c2e89.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2020 om 00:34, redzebra zei:

@Grork ...........  of dat hij of een of andere reden niet kan opnemen wat beschikbaar is. 

@redzebra,dan is dit terug te zien aan het blad ( en evt. bloemknoppen) toch?

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Grork daar ben je meer ervaren in als ik, ik vermoed dan mauve randjes aan blad, kleinere bladvorming en krulling.

 

edit: ik bedoel dan voor tomatenplanten in pot, dat doe ik niet zoveel (soms eens een plantje dat ik over heb waarvan ik het zonde vind om het weg te gooien), dat lijkt me nog net iets moeilijker en dat zal zijn eigen specifieke problemen hebben.  In de serre, in volle grond kan je bv een beginnende aantasting hebben van kurkwortel. Aan de bladeren en de plant zie je dan niet veel bijzonders, bovengronds ziet hij er als een normale plant uit. De plant is vanwege de aantasting wel veel stressgevoeliger en dit kan dan weer aanleiding geven tot neusrot. Je zou dan kunnen denken te weinig calcium of te kleine of te onregelmatige watergift. Maar niks van dit, het is gewoon door de aantasting van de wortels waardoor de plant op sommige momenten niet voldoende kan opnemen. De enige manier hier om daarachter te komen is op het einde van het seizoen de wortels nakijken.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dit beslecht voor mij het experiment al in een vroeg stadium:

1316097381_Tomatengroeisnelheidjuni2020.PNG.6d5d80b1f3d9cbc6a1c4d7cd514d111d.PNG

Tien planten, ruwweg twee locaties. De planten op de noordmuur staan er 1 tot 1,5 meter van af.  De eerste twee staan verder van de muur af, te weten Black Cherry (2) en Roma (1), dus vangen meer zonlicht. En ze staan ook nog eens in potten. Maar ze groeien sneller dan de drie ernaast in volle grond. 

Verder zijn de condities overal gelijk qua bemesting, met het enige verdere verschil dat de laatste vijf planten in de potgrond staan, al dan niet gedeeltelijk.  Meer zonlicht, ondanks dat het direct op alle planten valt, is de grote variabele hier.  Wel nog een kanttekening: de laatste vijf zijn circa 2 weken later geplant, maar het gigantische verschil in juni zal het niet verklaren denk ik. 
 

aangepast door Gianni1234
Correctie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje, ik zit namelijk in dubio.

De onderste bladeren beginnen geel te worden en lees verschillende oorzaken, maar kom er niet uit welke precies bij mij van toepassing is.

 

Wat details op een rij:

- eind mei verpot met verse grond

- sinds vorige week begonnen met vloeibare voeding toevoegen (3-2-5), 1x per week zoals voorgeschreven

- heb vorige week ook baking soda toegevoegd rondom de stam

- geef dagelijks ongeveer 300ml water

De bladeren in de top zijn nog wel goed en krullen ook flink... lijkt op te veel energie?

 

Ik heb dus sinds een week wat veranderd qua voeding enzo, maar ik kan nu geen duidelijkheid krijgen of dit nou komt door voedingstekort (stikstof?) of juist een overschot?

 

Het lijkt me logischer dat het een overschot is, maar het ziet eruit als een tekort?

 

IMG_4551.jpg

IMG_8033.jpg

aangepast door thomassr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Baking soda, of gewone soda? Even een vraag die wel van belang is hier. Verder: als middel aangelengd met water tegen bepaalde schimmels, of met welke gedachte?

Hoeveel voeding geef je en is het conform de richtlijnen op de fles? Specifieke tomatenvoeding ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gianni1234 Ik denk deze redens:  De baking soda zal ervoor zorgen dat de zuurgraad in de ondergrond verlaagt wordt, en zal ervoor zorgen dat je tomaten lekkerder smaken (zoeter). Of het laatste het echt het geval is, durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror Dat is nieuw voor mij: ik ken het namelijk enkel als anti-schimmel oplossing (althans, preventief) en dan wel aangelengd met water om te sprayen over de bladeren en takken.  Bij te veel gebruik zou ik persoonlijk bang zijn om de zuurgraad van de grond te verpesten, maar het gaat uiteindelijk allemaal om de toepassingsnormen. 

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar. Ik vraag mij af of het van beneden water geven bij een grote pot tot problemen kan leiden (ik stop daarmee zodra ik de zaailingen plant), maar dat is maar speculatie. Belangrijker is of de potgrond al was aangelengd met voeding, of niet. Het doet mij met al het gekrul toch een beetje denken aan overbemesting. Misschien omdat de meststof mogelijk direct de wortels raakt ontstaat er een probleem?

De vraag is dan echter weer waar de gele vlekken vandaan komen. Volgens mij is dat geen typisch symptoom van overbemesting. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Symtomen lijken een beetje op kalium gebrek:

https://www.yara.co.uk/crop-nutrition/tomato/nutrient-deficiencies-tomato/potassium-deficiency-tomato/?activeSlide=10449

Maar volgens de site kan het ook door te veel zouten komen.

Dus een overvloed aan een bepaald mineraal kan voorkomen dat een ander mineraal wordt opgenomen?

Heb je een fototje van hoe de potgrond er uit ziet? als er te veel zouten in zitten, zou dat witte uitslag moeten geven.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij toch maar weer eens ingelezen over dieven en ik moet zeggen dat het bewijs voor het nut ervoor twijfelachtig is. Ik blijf dieven (ik heb ook genoeg planten, dus het maakt niet uit), maar het lijkt toch sterk contraproductief als je een maximale oogst wil bewerkstelligen.  Het is eerder praktisch om de plant in toom te houden tijdens de groei in de zomermaanden en mogelijk ook om ziektes makkelijk in de hand te houden. 

Sowieso laat ik altijd 2 of 3 dieven staan als het even kan, die weer uitgroeien tot extra productie stammen.  De meeste planten hierachter hebben 2 tot 4 stammen (allemaal gesplitst uit de hoofdstam). De pragmatische middenweg?

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...