JessicaL Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 4 uren geleden, Saalk86 zei: Ik vrees dus voor grauwe schimmel. Ik heb elk jaar wel een aantal planten die dit krijgen, maar dat is altijd aan het einde van het seizoen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Grauwe_schimmel Ik denk dat ik dit op mijn kastomaten heb, vooral op de Roma. Is hier iets aan te doen? Behalve beter laten drogen? Kan ik dit nog bestrijden? Quote
lisavw Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Heb ik te veel gedievd? En hij heeft een stok gekregen maar er gebeurt niet veel Quote
rorror Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Weet je zeker dat je de techniek "dieven uit tomaten planten" goed onder de knie hebt? Dieven zijn alleen de scheuten uit de bladoksels halen. Maar het lijkt er op dat je ook blad en de top hebt weggeknipt? Als er nu een "dief" boven in gaat groeien, dan laat je die zitten, en wordt dat de nieuwe top. Als die top blad maakt en ook weer dieven, haal je die dieven weg, laat je de top zitten, zodat die weer bloemen kan maken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Saalk86 Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 WAARSCHUWING!! Onderstaande foto kan als schokkend worden ervaren. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Saalk86 Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 (aangepast) 3 uren geleden, JessicaL zei: Ik denk dat ik dit op mijn kastomaten heb, vooral op de Roma. Is hier iets aan te doen? Behalve beter laten drogen? Kan ik dit nog bestrijden? Ja! Kas open, dag en nacht hoorde ik net via Instagram. Krijg vanavond meer informatie van deze dame: https://instagram.com/liesbeth_v?igshid=znq07zgnugfk Het gaat dus om Grauwe Schimmel. Zo te horen wordt dit dé tomatenziekte van dit jaar door afgelopen dagen / weken. Veel regen en hoge vochtigheid. Er gaat komende dagen veel geruimd worden hier, sowieso al 2 planten hou m’n hart vast voor 2 andere hele goede gezonde planten. 16 juni 2020 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 (aangepast) Ontzettend jammer @Saalk86 Het hoort erbij maar het is natuurlijk enorm ellendig als het gebeurt. Mij is het gelukkig nog niet overkomen, fingers crossed.... Morgen en overmorgen gaat het ontzettend hard regenen hier. De dag erna zal ik de planten meteen volledig inspuiten, want dit is toch echt wel het soort rampscenario wat iedereen wil voorkomen. Vraagje: heb jij alles beschut in een kas staan? Volgens mij niet, maar ik vraag het maar even na. 16 juni 2020 aangepast door Gianni1234 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Goede vraag, bepaalde tomatenplanten staan wat beschut, maar deze 2 staan echt wel bijna perfect in de zon. maar afgelopen dagen waren hier bewolkt, regenachtig en op de namiddag af en toe wat zon. Over het algemeen prima weer voor de planten! Maar juist in de kas is het enorm vochtig, en door de bewolkte dagen trekt die vocht blijkbaar niet (goed) weg. Ik kweek al jaren m’n eigen tomaatjes, dit is het eerste jaar dat ik echt zoveel problemen heb, maar ik krijg ook elk jaar meer. Als het hierbij blijft hoor je mij niet klagen. Buiten doen de planten het extreem goed. Ik heb nog nooit zulke mooie, sterke, groene planten gehad buiten! Zodra ik het advies ontvangen heb, plaats ik het hier. Hopelijk valt het bij jullie mee allemaal! 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Oh jammer @Saalk86, ik hoop dat je je andere planten kan vrijwaren. De weersomstandigheden zijn helaas nu ideaal voor verschillende soorten ziekten, 10/06 werd bv ook al een waarschuwing in België gegeven voor de aardappelplaag. https://www.landbouwleven.be/8217/article/2020-06-10/gunstige-omstandigheden-om-aardappelziekte-te-ontwikkelen. Quote
rorror Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 (aangepast) @Saalk86 Ik las zojuist er wat over: Quote De schimmel kan ook voldoende vocht krijgen door wonden, bijvoorbeeld snoeiwonden op de stengel van tomaat. In het algemeen wordt grauwe schimmel (Botryotinia fuckeliana/Botrytis cinerea) beschouwd als een zwakteparasiet, die alleen verzwakte of beschadigde planten kan infecteren. Heb je nog foto's hoe de tomaat er uit zag voordat deze de grauwe schimmel had? Wellicht was de plant al wat verzwarkt door chlorosis? Misschien extra kalium gift? Quote Kalium verbetert de weerstand van de plant en helpt bij het verstevigen van de celwand. Het regelt het openen en sluiten van huidmondjes. 16 juni 2020 aangepast door rorror 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
JessicaL Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Mijn planten groeien nog goed en de meeste schimmel zit op de stammen en op de stokken waar ze zijn opgebonden. Die heb ik zojuist verwisseld en heb ze verdeeld over 2 staande kassen zodat ze niet meer tegen het plastic aan staan. Daarnaast ook bij allebei het zeil aan de voorkant omhoog gebonden, zo worden ze niet nat in de regen maar kunnen ze wel goed hun vocht kwijt. Het kan dus zijn dat ik ondanks die schimmel toch gewoon gezonde tomaten krijg? Er zitten al bloemetjes in een van de planten die er gezond uitzien. Quote
redzebra Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 (aangepast) Ja, als de aantasting niet te erg is, gewoon de aangetaste delen met zorg verwijderen en direct in plastiek zak steken of zo, zodat de sporen niet teveel verspreid worden. Geen wondjes (bladpluk, etc ) maken als de omgeving nog vochtig is. Er bestaat een volledige site over: http://www.botrytis.be/basisadvies_gangbare_tomatenteelt/ edit : - Geen wondjes (bladpluk, etc ) maken als de omgeving nog vochtig is. Dit had ik altijd geleerd, maar blijkbaar heeft dat volgens deze studie geen invloed omdat stengelwonden toch altijd vochtig de nacht ingaan 16 juni 2020 aangepast door redzebra 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 1 uur geleden, Saalk86 zei: Buiten doen de planten het extreem goed. Ik heb nog nooit zulke mooie, sterke, groene planten gehad buiten! Idem: nog nooit heb ik zulke sterke planten gehad rond deze tijd van het jaar denk ik. Al hele dikke stammen ook bij enkelen: ben behoorlijk verbaasd. Het doet mij toch weer vooral denken over de watergift, want ik vermoed toch een link met de sloot regen van de afgelopen tijd. En verder heeft de temperatuur een beetje in de 15-25 range geschommeld de afgelopen tijd - wat natuurlijk ideaal is. De eerste tomaten hangen er ook al aan hier 😁 1 uur geleden, Saalk86 zei: Als het hierbij blijft hoor je mij niet klagen. Ik hoop het voor je! 1 uur terug, rorror zei: Misschien extra kalium gift? Hier hebben ze meer dan genoeg na de berg mest die ze hebben gekregen en inderdaad, noch geen enkele ziekte gespot hier. Ondanks dat de planten ondertussen al vele malen enorm nat zijn geworden. Ze zeggen dat tomaten zo ontzettend gevoelig zijn voor ziektes in natte omstandigheden, maar hier is nog helemaal niets gebeurd ondanks (zo ik het zie) bovenmatige neerslag. Maar ik heb dan ook ieder verdacht blad (niet veel overigens) meteen weggesnoeid. Als ik al iets zie van gele / bruine blekjes in het midden van een blad dan gaat het blad eraf. Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 (aangepast) Met mijn buitenplanten geen probleem ondanks de vochtigheid. Ze staan er goed bij, ook in de kas gaan de tomaten goed. Het gaat een beetje langzaam omdat ze pas laat in de kas zijn gegaan en een tijdje wat donkerig stonden. De Gartenperles geven al rijpe tomaatjes, de rest begint met de allereerste tomaatjes te vormen. Bosque Bumble Bee voorop: 16 juni 2020 aangepast door appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Toto Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Ik heb 5 planten van Liguria staan. 3 planten doen het perfect, 1tje heeft denk ik ergens een mutatietje opgelopen want de plant is veel gedrongener en is ronde tomaten aan het vormen in de plaats van de typische peer-vorm van liguria, maar voorlopig laat ik hem staan aangezien hij tomaten vormt wat beter is dan plant nummer 5. Deze plant heeft ook al 4 trossen waarvan 3 in bloei maar er komen geen tomaten aan. De bloemetjes zijn gewoon lege omhulsels. Het enige verschil met de andere planten is dat er een paprika en peperplant naast staan, maar dit zou toch echt geen problemen mogen geven? Kan er iemand bedenken wat de reden kan zijn dat deze ene plant geen tomaten levert? Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Patrijs Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Staan ze in de kas? Als er geen vruchten komen zijn de bloemen niet bevrucht. Tikken tegen de plant/ bloemtros kan dit verhelpen. Je helpt dan de bloemen een handje. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Gianni1234 Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Het gaat hier vooralsnog hard: En dan zijn er nog hetzelfde aantal planten elders, maar die lopen nog een beetje achter. Het is mij in ieder geval dit jaar overduidelijk geworden wat het belang is van goede voeding en het planten op de juiste plek. Ik verwacht dat de Black Cherry variant (tweede foto) binnen no time 2 meter zal bereiken. De Zwarte Krim gaat mogelijk heel productief blijken te zijn. We zullen zien. Quote
rorror Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 @Gianni1234 Ze zien er mooi en gezond uit. Zelfs onderste bladeren nog geen gebrek verschijnselen. 👍 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Vastone Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Nou die zien er zeker goed uit! Ik heb vandaag de tomatenplanten in de verhoogde bakken in de kas voor het eerst vloeibare (tomaten)voeding gegeven. Hiervoor had ik altijd alleen tomaten in potten en begon ik daar eerlijk gezegd al eerder mee en hield dat regelmatig bij. Geven jullie extra voeding aan de tomatenplanten? En zo ja ben ik benieuwd wat jullie geven en hoe vaak. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 (aangepast) Vorig jaar bij de buitenplanten denk ik iedere week, ruwweg. Vloeibare voeding specifiek voor tomaten, in mijn geval van DCM. Waarschijnlijk ga ik dat hier ook doen vanaf binnenkort, gezien er denk ik al redelijk wat kunstmest is opgebruikt tijdens de groeispurt van de planten. Wat ook kan is dat ik een tweede keer korrels aanbreng. Ik heb wel vaker gezien dat geadviseerd wordt om een tweede lading korrels (organisch of chemisch, maakt niet uit) ergens halverwege het seizoen lichtjes te begraven in de bovenlaag. Niet zoveel als de initiële dosis overigens. Ik denk dat als je dat doet bijvoeren met een vloeibare tomatenvoeding goed mogelijk onnodig is, zo niet overkill. Het is eigenlijk goed dat je erover begint, want hier moet je dus aan gaan denken als de eerste vruchten eraan hangen. En dat is hier nu dus ook zo . 17 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Vastone Geplaatst: 18 juni 2020 Geplaatst: 18 juni 2020 Dank voor je reactie @Gianni1234 Hier was de aanleiding inderdaad ook dat er ineens allemaal tomaatjes hingen. Dat is toch een heerlijk vooruitzicht weer! 1 1 Quote
Grork Geplaatst: 18 juni 2020 Geplaatst: 18 juni 2020 Ik zit hier met open mond te lezen. Netflix kan het niet spannender brengen. Serieus. Dit topic lijkt wel een stoomcursus tomaten telen, echt interessant ! 1 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Saalk86 Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Wat vinden jullie van deze samenstelling? https://www.farmzy.nl/goede-grond-en-mest-geven-de-lekkerste-tomaten 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 (aangepast) Geen idee, zo ervaren ben ik niet, ik leer hier elke dag bij zoals het belang van bitterzout o.a. appelvrouw. Alvast kieseriet DCM aangeschaft, ik vond niet direct iets ander. Maar dat hobbykwekers smaakvollere tomaten voortbrengen blijkt alvast uit dit artikel in de knack van vorige week. 19 juni 2020 aangepast door redzebra 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Mooie tekst in het boek, zo waar. Geldt, helaas, voor zoveel fruit en groente. Nu ik het tweede jaar, relatief intensief ook andere fruit / groente in de moestuin teelt en telkens valt het me weer op waarvoor troosteloze extreme meuk er in de supermarkt ligt. Zoveel soorten fruit en groente die opzichtig te groot zijn. Alles is puur geteeld vanuit productie. Inhoud is onbelangrijk, als het maar zo groot en veel mogelijk is. 3 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 (aangepast) Quote Nu ik het tweede jaar, relatief intensief ook andere fruit / groente in de moestuin teelt en telkens valt het me weer op waarvoor troosteloze extreme meuk er in de supermarkt ligt. Zoveel soorten fruit en groente die opzichtig te groot zijn. Alles is puur geteeld vanuit productie Ja, helaas is dat dus helemaal waar. Ik kwam daar zelf ook redelijk snel achter, maar het heeft ook te maken met de consument hier. Bijvoorbeeld: pak tomaten (het onderwerp van dit topic) in Italië. Daar zijn ze in de supermarkt vele malen beter dan hier. Ze smaken uit eigen tuin nog steeds beter, maar het punt blijft staan. Het heeft dus ook een beetje te maken met de consument hier die het allemaal wel goed vindt. Idem met brood, wat in Nederland gemiddeld genomen zeer benedenmaats is qua kwaliteit. Terug naar mijn plantjes hier: ik zie wat paarse strepen / paarse verkleuringen bij een zijtak van een Black Krim. Nu kan het natuurlijk wéér van alles zijn. De ene bron zegt dat het niet uitmaakt, de andere heeft het over een fosfor of N-gebrek (onwaarschijnlijk, gezien hoe goed ik bemest heb) en de ander heeft het weer over temperatuurfluctuaties. Wat zou het zijn? De temperatuur is wel ruwweg verdubbeld sinds vannacht, dus als ik moet gokken is het dat. NB: de tak is stevig en de bladeren en (zij)stam zien er zeer gezond uit. Geen onregelmatigheden gezien behalve de kleur. 20 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.