rorror Posted January 2, 2020 Share Posted January 2, 2020 Ik was oudjaar opbezoek bij mijn schoonzus, oliebollen happen. Nu zijn ze begin 2019 verhuist. Hebben de kippenren op een stukgrasveld gezet en afgezet met hek. De hele zomer is dat goedgegaan, hoewel het gras bij de kippenren langzamerhand verdween. Nu met de regen van afgelopentijd, is het dus veranderd in een modderpoel. Ze vertelde me tijdens kerst dat ze toen als oplossing hadden bedacht om er houtsnipper/boomschors op te gooien. Mijn reactie was, Ogod dat wordt nog een veel grotere bende. Ze keek me aan, van ja we hadden 4 zakken gekocht en verdeeld over het buitenveldkje van de kippen, we waren 39euro lichter. Maar het resultaat was maar een dun laagje. En na een paar dagen was de modderpoel weer terug.Met oudjaar ben ik tussen het eten van de oliebollen maar eens gaan spieken bij de kippen.Heel teurig ziet het er uit, het buitenveldje van de kippen is een grote modderpoel, boomschors bijna niet meer zichtbaar. Ze hebben uiteindelijk al het oude blad van hun complete tuin nu ook in het kippenveldje gegooid.Dus dikkelagenblad, boomschors tussen de modder, kippenstront natuurlijk ook overal. (het leek meer een composthoop dan kippen ren) Hoe zouden ze dit het beste kunnen aanpakken de komende tijd en volgend jaar?Is dit een drainage probleem van hun tuin (dikke klei laag volgens mij).Of staat de ren op de verkeerde plek in de tuin? In de schaduw na 13:00a14:00.Zijn maar 4 kippen. Buitenverblijf 5bij5 meter gok ik. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted January 2, 2020 Share Posted January 2, 2020 Ook ik had een mega modderpoel en kreeg hier de tip van houtsnippers. Die zakjes is idd een dure oplossing, probeer het bij een hovenierbedrijf. Ik had nu een volle aanhanger voor 10 euro.de helft voor de kippen en de helft voor de cavias. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sand&Oak Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 Hoe groot is het stukje voor hoeveel kippen?Eigenlijk krijg je dit probleem met zo ongeveer alle dieren als je ze op een klein stukje hebt lopen (paarden, schapen, koeien etc.). Denk dat het het beste is om ze regelmatig te verweiden als dit mogelijk is. Je kan ze ook zoveel ruimte geven dat ze het niet kapot maken en er gewoon gras over blijft als dat zou kunnen (als je echt een groot stuk hebt dan hou je grotendeels gras over maar heb je vaak wel dat ze de populaire plekjes kapotschrapen om lekker te scharrelen, maar dat lijkt me niet zon ramp.)Als ze echt op dit stuk moeten blijven zou ik de grond (eventueel deels) verhogen zodat er ruimte overblijft zonder modder voor ze. Kan met zand maar ook met een hele dikke laag houtsnippers idd. (Ik had zelf 10 cm houdsnippers maar dat is te weinig, dat schrapen ze zo onder en dan krijg je idd een modderpoel met wat houtsnippers.) Denk dat je dan echt moet denken in een laag van minimaal 30 cm.. Houtsnippers zijn wel goedkoop te krijgen trouwens als je zoekt via marktplaats of bij verwerking etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 Het is lastig als ze er zo een vies zooitje van maken, hier was het tijdelijk met de kuiks/jonge kips die te klein waren los te laten scharrelen. maar er is wel een systeem voor, die we hier ook toepassen. Een hok met 2 volieres/uitlopen, zodat je kan afwisselen/verweiden. Dit systeem is zelfs voor een moestuin mogelijk, dan verwissel je de kippen en teel je gewassen op het stuk waar de kips liepen. Natuurlijk is dan wel een stuk groot genoeg nodig, voor de tijd dat de gewassen op dat stuk staan. Zodat de kippen schoon en droog op dat anderen stuk scharrelen kunnen. Hier wisselen we ook zo, maar telen dan niet maar zaaien met bloemen, kruiden, grassen en granen in zodat ze weer wat te scharrelen hebben. Is maar een idee, wat ook in het klein kan, wat wij met de omlet cube hokken met ren doen. Nadat we 1 keer dat sopzooitje hadden met het kleingrut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted January 5, 2020 Share Posted January 5, 2020 Het is me nogal een grote oppervlakte voor 4 kipjes….. Ophogen van 25 m2 gaat best veel geld in zitten, maar er is nog een andere methode. Met een grondboor maak je op elke m2 een zo diep mogelijk gat en daar stort je grof zand in. Het overtollige water zal zo snel z’n weg vinden en de oppervlakte blijft veel droger. Daarna een fikse laag houtsnippers er overheen (tussen de 5 a 10 cm) en de kipjes zitten er weer netjes bij. 1 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted August 1, 2020 Share Posted August 1, 2020 @rorror is t probleem inmiddels opgelost? Ik had ook een modderpoel in mijn ren toen het lange tijd ging regenen. op mijn klei/leemveldje heb ik ongeveer de methode van paddenstoelengek gevolgd: Met een grondboor maak je op elke m2 een zo diep mogelijk gat en daar stort je kiezels in. Het overtollige water zal zo snel z’n weg vinden en de oppervlakte blijft veel droger. Heb dit nu ca 5 jaar en werkt nog steeds perfect. Voor een goede mulchlaag kun je herfstbladeren, onkruid en houtsnippers toevoegen. Kippen vinden het heerlijk om in een bodem te scharrelen die er uit ziet als een composthoop. En de poep verdwijnt als sneeuw voor de zon (als de ren groot genoeg is) door de vliegen , bodemleven en t gescharrel van de kippen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 9 hours ago, Trea said: En de poep verdwijnt als sneeuw voor de zon (als de ren groot genoeg is) door de vliegen , bodemleven en t gescharrel van de kippen. Klinkt als een mooi evenwicht. Hoe groot is dan de ren, en hoeveel kippen zitten daarin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted August 3, 2020 Share Posted August 3, 2020 (edited) @Arja Ik heb 8 Kleine krielen (500 tot 700 g). Die maken samen waarschijnlijk evenveel poep als 2 grote kippen. De buitenren is ca 15 m2. Er staan struiken in en is niet overdekt op een klein hoekje na. Ze mogen ook een paar uur per dag vrij lopen. p.s. Wat misschien ook helpt: de plek van de zitstokken is heel licht en luchtig. De kippen zitten daar graag. Bijv. overdag om even uit te rusten. De poep die daar valt komt uiteindelijk op op de composthoop. Edited August 3, 2020 by Trea Edit p.s. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts