Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

🤣 maatje D... wij plukken ze bij B

snoeien kan ook vanop een krukje

kool geoogst voor de zuurkool, 2 filderkrauts voor pot 3 en 4

had de vijg flink gesnoeid begin dit jaar, is nu een leuke boom met 3 stammetjes geworden

droogbonen in de kas gehangen, zal wel snel gaan als ik buienraaier mag geloven

Geplaatst:

In Brabant de tuin van mijn ouders op orde gebracht. Ze zitten in Turkije en 3 boeven waren zo vriendelijk geweest hun huis leeg te halen en een puinzooi achter te laten.

Buiten was de natuur zijn gang gegaan. Die wanorde vond ik een stuk minder erg.
Ik ben met de voortuin begonnen orde in de chaos te scheppen. Ik heb alles gesnoeid of weggehaald. Kweekgras, gewoon gras, uitgebloeide gladiolen en andere bloemen... na heel veel snoeiwerk kwam er een courgette te voorschijn. 1 mega courgette om precies te zijn!

Ook heb ik voor het eerst in mijn leven calla zaden gezien. Knalgeel, dat doen mijn Callas nou nooit.

7bbc6366b8bab2e6c7b926db699b883f.jpg

Alles aangeharkt, geveegd en vervolgens water gegeven.
De tuin blij. Ik nog niet. Maar dat komt wel vermoed ik zo.

Geplaatst:
57 minuten geleden, Jeanne heijmans zei:

Ik heb de sperziebonen verwijderd, was geen succes dit jaar, te laat gezaaid gewoon.

En water gegeven.de rest.nog steeds 30/34 graden.tomaatjes rijpen goed af

Bij mij waren de bonen ook geen succes ik denk bij mij eerder te vroeg gezaaid ik heb 3x geoogst en toen was het voorbij☹️

Geplaatst:

Pepers en tomaten geplukt. Water gegeven aan wat planten oa de ashwaganda en de webii. Met de kleine tuinopzichter 2 komkommers opgeknabbeld en heel veel, maar dan echt heel veel framblijtjes gegeten. De tuinopzichter dan vooral. Maar zoveel vrolijkheid die dan van dat koppie afstraalt, daar wordt een mens ook zonder een framblijtje wel blij van

• Like 1
Geplaatst:

Zaterdag en zondag de tuin flink onder handen genomen, heel veel onkruid verwijderd, gras gemaaid, uitgebloeide bloemen verwijderd en begonnen met het slopen van een schuurtje (wat erg tegen viel, veel staal en triplex platen van 4cm dik.. dus dat project is nog niet afgerond. 

Vanavond nog even snel in de kas bezig geweest, alle blad van de tomatenplanten verwijderd ij de hoop dat met het mooie weer van deze week de boel nog goed afrijpt. Ook de paprikaplanten wat blad verwijderd, dat was inmiddels een oerwoud geworden.

Geplaatst:

3 siergrassen uit de voortuin gehaald. Schaduw en droogte op klapzand vinden ze niet tof, weinig wortels eraan en nauwelijks groei. Dus die verplaatst naar de achtertuin (zon!) en daarvoor in de plaats een boel liriopes gezet die ik nog in potjes had staan. Ook wat koeienkorrels erdoor gegooid en komende periode er wat mulch tussengooien om de grond maar wat te verbeteren. Is doder dan dood. Geen pier te bekennen. Hopelijk slaan de liriopes wel wat aan anders moet er toch wat meer geinvesteerd worden in die grond. 

Verder de klimop wat beteugeld, cosme teruggesnoeid (oerwoud!) en wat uitlopers van de aardbeien aan mijn mama meegegeven. Die heeft ook de amaryllissen meegenomen om bij haar in de koude garage te laten afsterven. Dat is tot nu toe de enige methode die hier bloemen geeft. Ik heb geen droge plek die onder 10 graden is (hoera voor nieuwbouw).

Geplaatst:

boerenkool geplukt en ingevroren

spruiten geplukt en ingevroren

slakken geplukt

laatste filderkraut geplukt en gezuurkoold

rupsen geplukt van de spitskool in het kolenhok

appels geraapt en geplukt ivm halsbandparkieten

bonen geplukt en te drogen gehangen

rode kool geplukt en bekeken en weggegooid ivm knolvoet

mais geplukt en geblancheerd

peren geplukt en binnengehaald ivm hbp

hortensia geplukt met rode pompondahlia en in vaasje gezet

salie geplukt om te drogen...pfff...nu even op de bank, kijken hoe moe ze worden in de alpen 😁

• Like 1
Geplaatst:

Weer tomaatjes geplukt, rijpen zo goed af bij 33: graden.morgen nog zo'n dag dan gaat het minder worden met regen en onweer en temperatuur van 23/25 graden.

Dan haal ik ze eruit tis mooi geweest ketchup, chutney, soep ervan gemaakt.

Dan heb ik nog 6 stuks boerenkool die naar hun vaste plek moeten.dat doe ik als ik weer in de grond kan, momenteel kurkdroog.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Najaars schoonmaak in de kas. Bijna alle tomatenplanten geruimd, bij de Paprikas veel blad verwijderd in de hoop dat de Paprikas nog kleuren. De basilicum nog laten staan, die doet het nog erg goed dus dat is genieten!

Beetje dubbel gevoel bij de nu wel wat lege kas.. blij met de overvloedige oogst dit jaar, maar jammer dat het seizoen alweer ten einde komt (door drukte de afgelopen tijd ook niks meer voorgezaaid dus denk dat sla in de kas nog de enige poging is die ik durf te wagen met nu pas zaaien. 

20200926_122553.thumb.jpg.ff732d0ee707be3cd8f4b873eb88e871.jpg

• Like 1
Geplaatst:

tomaatjes uit de kas meegenomen, afgerijpt aan kale stengel

niet dragende pompostengels geknipt

slecht dragende braam geknipt, te veel mijten, ongunstige plek dus het tweede muurtje neemt het over met nieuwe stekken van buuv

slootrand schoongemaakt voor check waterschap

nieuwe compostbak opgezet ivm zie boven

Geplaatst:

1 peper en 1 tomaat verwijderd gisteren. Vandaag ga ik druiven plukken. Nog nooit zulke zoete druiven gehad. Lang leve de wespennesten! Normaal hadden we ze in aug al geoogst door alle overlast. Het is nu al het geld dubbel en dwars waard.
Er gaat een lading naar een vriend die er mede van gaat brouwen (de honingmede is echt heel lekker!) en er gaat wat naar de voedselbank. Er blijft voor ons ook wat over.

Geplaatst:

Het is hier eindelijk een beetje nat, en nu toch best wel warm ook. Ik ben wel gek op de herfstmaanden, lekker aanpakken en opruimen en knippen en composteren en oogsten vooral! Ik heb in de afgelopen dagen de kalebasplanten opgeruimd (alle slierten in kleine stukjes geknipt zodat het lekker snel verteert op de hoop, en niet zo'n enorme kluwen blijft), al die vruchten op hoopjes gelegd en die moeten nu binnenkort nog eens wat droger liggen. 

De stengels van de suikermaÏs trek ik uit de tuin en ik voer ze aan varkens. Ik kiep hier en daar al wat compost in de vakken omdat mijn 1e hoop leeg moet zodat de 2e daar in kan en dan de 3e in de 2e geschept kan worden :crazy::D

Ik oogst appels en berg ze netjes op, nu in onze nieuwe kelder. Hopelijk kunnen we er dan nog even van genieten. Aan de boom worden ze aangepikt en dan rotten ze snel. Appels met gaatjes heb ik dus nu even apart liggen daar maak ik van de week wat mee. 

Zelfde verhaal met de kweeperen trouwens.

Ik heb ook alweer zin in snoeien, onze bomen en struiken hebben goed water gekregen dit jaar (van ons... :roll:) dus die zijn mooi gegroeid. Ze gaan al goed de hoogte in! Nu even zorgen dat we er ook nog langs kunnen lopen dus de onderste takken snoeien we wat op hier en daar. En ook de takken die bij de buurman over de grens steken/hangen.  

Geplaatst:

Gezamenlijk werk gedaan. We moeten 2 keer per seizoen een uurtje of 2 werken aan de gezamenlijke dingen op de tuin.

Bestrating, heggen, braak liggende tuinen etc.

De weersvoorspelling  voor vandaag was goed, dus aan de slag.

Geen regen, miezelregen, meer regen, miezelregen, droog.

Toen ik thuis kwam, was ik niet alleen geradbraakt, want hard gewerkt. Ook modderig van boven tot onder.

Intussen weer schoon op de bank, kijkend naar een giga stortbui.

Nou jij weer, Weeronline!!

• Like 1
Geplaatst:

Druiven druiven en nog meer druiven geplukt en ook maar gesnoeid wat te veel was. Heel veel opgeruimd, geveegd, natgespoten en droog gezwabberd.... ben ook geradbraakt.

Miezerregen hier klopte wel werd alleen door de druiven extra nat, want stond er onder en alle druppels die zij al hadden verzameld, kwamen ook op me neer. Met vlagen dus een hoosbui! Maar... wel geëindigd met zon. Is toch fijner dan bemodderd

Geplaatst:

tomaatjes geplukt en planten geknipt, loopt nu wel af

boontjes geplukt, idem

vingers in oren gestopt vanwege alarmkreten van de halsbandparkieten die massaal aan de zonnebloemen gaan

heermoes, grasjes, muur geschoffeld,

nouja, was eigenlijk modderworstelen

Geplaatst:
18 uren geleden, Mellie zei:

Druiven druiven en nog meer druiven

Ook lekker. Hier appels appels en nog meer appels..iets van 200 kg, de helft van twee jaar geleden. Maar toch. Morgen naar de appelsappers.

trouwens ook veel walnoten. Mijn buurvrouw heeft een enorme boom, echt te gek hoeveel noten daar van af komen. De hele buurt geniet mee. En mijn in .17 gekandelaarde notenboom begint ook leuk te geven. Dus ook rapen. Balen dat je daarvoor moet bukken, er moesten toch nog walnotenbomenhagen op pluk hoogte worden uitgevonden. 

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...