Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Haha mooi lollig ding. Een hebbeding voor mijn buurvrouw met haar honderden walnoten. Het wou nog een tweede functie moeten hebben..bv wieden oid.  

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Had vandaag heel andere plannen, maar na het kippenhok verschonen zag ik allemaal kruipertjes. Bleek bloedluis, dus alles tig x schoongespoten, kippen ingespoten, overal verse diatomeeënaarde gestrooid.

Lang verhaal kort; 6 u later (incl slachten van 4 kippen) en het schoonspuiten van de hele patio en buitenkeuken, ligt er nu een heeeel moe mensje op de bank.

Geplaatst:

Vandaag naar de tuin geweest en veel geoogst

Ik heb kweeperen geplukt

De jonagold appels

de enigste 2 pompoenen (ik heb een slecht pompoenen jaar)

nog een emmer tomaten geoogst

boterbonen geplukt

groene bonen geplukt

de laatste bieten geoogst

4 courgette's geplukt 1 was nogal groot die zit nu al in de pan voor soep

Nog 2 komkommers

1 emmer druiven

alle rabarber eraf gehaald

1 savooien kool eruit gehaald.

Was een volle kruiwagen.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb nog weer een keer aaltjes gegoten tegen engerlingen. Ik ben het zo zat dat ze de wortels van mijn sla, andijvie en bietjes opeten, en dat ze kraters hebben gevreten in mijn zoete aardappels :( 

Ik heb al eens van dat spul gekocht en gegoten, maar de grond moet vochtig zijn en blijven en dat is hier echt een opgave. Gelukkig miezert/regent het nu alweer een tijdje en hoop ik dat het beter gaat. Want ik heb in de afgelopen week nog weer een paar van die vretende dikzakken onder verlepte plantjes vandaan gegraven :thumbdown:

• Like 1
Geplaatst:

Ja dat is mooi vervelend die beesten. Iemand hier heeft er ook behoorlijk last van en vertelde dat de mol er veel opvreet ( 😬 ) Er schijnt ook een soort schimmel te zijn die giftig is voor de beestjes (Beauveria brongniartii) maar dat is misschien wat jij hebt. Verder zei hij dat het goed is veel de grond om te werken..niet handig met groente erin.

Geplaatst:

Zaadjes zaadjes zaadjes. Zelf heb ik al meer dan genoeg, maar det plantenasiel / de zadenbank is er blij mee. Verder wat courgettes, paprika's en boontjes geoogst. Het is heerlijk om nu in de tuin te rommelen, droog en niet koud of naar. Ik moet eigenlijk aan het werk, maar loop buiten zo te genieten... 

• Like 1
Geplaatst:

kas opgeruimd, 1 kurkuma getrokken voor de currie, gescholen voor weer een plensbui, dahlia's geplukt, kaapse bes geplukt

zakje gekregen zaden van Roeier opengemaakt, dank @roeier !

en zaden besteld bij vertiloom corbaci en blush, waren binnen 1 uur verzonden 👌

Geplaatst:
Op 9-10-2020 om 09:10, Jorieke123 zei:

Ik heb nog weer een keer aaltjes gegoten tegen engerlingen. Ik ben het zo zat dat ze de wortels van mijn sla, andijvie en bietjes opeten, en dat ze kraters hebben gevreten in mijn zoete aardappels :( 

Ik heb al eens van dat spul gekocht en gegoten, maar de grond moet vochtig zijn en blijven en dat is hier echt een opgave. Gelukkig miezert/regent het nu alweer een tijdje en hoop ik dat het beter gaat. Want ik heb in de afgelopen week nog weer een paar van die vretende dikzakken onder verlepte plantjes vandaan gegraven :thumbdown:

Kan je de kippen er niet op los laten?

Geplaatst:

Nounounou, dat was een fikse tuindag. Inhalen wat ik te weinig afgelopen maand heb gedaan. Jammer dat het dan ineens zo veel is.

Het Kippenhok muisproof getracht te maken. Kippengaas ingegraven. Grindtegels er boven. Die rotkrengen hebben een mooi parcours uitgelegd voor zich... hopelijk remt dit de boel. Kippenhok van top tot teen ingespoten met dasty en een ander spulletje speciaal voor kippenhokken en toen de hogedrukreiniger erop. Alles goed schoongemaakt in de strijd tegen bloedmijten. Het ziet er heel goed uit. Kon amper nog wat vinden.

Alle hedera en vlinderstruiken gesnoeid. De vlinderstruik is verscholen achter een boom en ik heb compleet gemist dat hij zo’n 5 meter boven de heg uitstak. Die tak was te dik voor de heggenschaar, dus die steekt er nog mooi bovenuit. Rozen gesnoeid en gestekt. Pompoenen weggehaald, een gedeelte van de frambozen gesnoeid, de gruwelijke prikbraam weggehaald en met enig wrikken, maar toch zónder uit te graven een pruimenboom eruit getrokken. Ik snap nu waarom dat arme ding nooit vrucht wil geven, laat staan bloesem. Woelmuizen... grrrrr. Heb het een stuk verderop in een gemeenteperkje een nieuw huisje gegeven. Benieuwd of hij het daar beter doet.

Ook nog 1 yacon eruit getrokken. Tis niet veel, maar dat had ik ook verwacht. Was hem vergeten te planten dus pas in juni ofzo geweest. Yacon gestekt voor binnen, dan ben ik komend seizoen in elk geval op tijd Nog even in de ontplofte kas geweest en wat pepers en paprika’s geplukt. 1 paprika geruimd en 3 pepers. Wordt nu wel heel vochtig allemaal. Er gaan steeds meer planten schimmelen die te dicht op een ander staan.

Mijn kinderen hadden een prachtige verrassing voor me, dus ik heb ook nog heeeeel veel frambozen en druiven gegeten.

Nu maar douchen en uitpuffen. Moe.
Wie kookt er vanavond?!
79eff4fa0cbffbe4b3b8d1ccdb6b7a32.jpg

Geplaatst:

Ik kook vanavond, maar dan wel thuis.

Jij ook al Yacon stekken?
Ik heb vrijdag 2 weken geleden een stuk tak geknipt, eerst een week op water laten staan. Afgelopen vrijdag in de aarde gezet, met stengel voor de zekerheid.
Afgelopen juli had ik ook 2 stekken gemaakt, die groeien goed (zonder stekgel of -poeder).
Ik was van plan bij wijze van test vlak voor de eerste nachtvorst blad te plukken (voor thee) en stekken te knippen, misschien eerdere start dan met die knollen.

Geplaatst:

Een vijg geplant die ik vorig voorjaar als stek van @Yuras heb gekregen, Brown Turkey. Ik had twee stekken die het deden, één heb ik er weggegeven, de kleinste.  Hebben een mooi warm plekje uitgezocht net voor de kas zodat de reflecterende zon in de ruit extra licht geeft. De kleinste had al weleen vijg aan de stam zitten ik heb misschien de beste al weer weg gegeven😜🤷‍♀️

Geplaatst:

even de gekregen pitten van Yuras gechecked, check!

knofbedje klaargemaakt, mogen er straks in, beetje kali, koemestkorrels handje kalk

keukenhofje klaargemaakt voor de alditulpen, idem

snijbiet meegenomen voor met oude geitenkaas, lekker

kurkuma meegenomen voor in thuisschuur en vensterbank = overhoudexperimentje

Geplaatst:

Bijna niets.... 

Eerst boontjes geplukt en wat slierten N-Z spinazie geoogst.

Daarna kwam er bezoekers, lekker aan de munt thee gezeten en de laatste appeltjes uit de boom geplukt en opgegeten.

Ik wilde nog wat doen maar weer bezoek van mede tuinders, dus nog meer thee gemaakt.

Als laatste nog de boontjes afgehaald en zitten bellen in de laatste zonnestralen.

De spinazie ligt er nog te wachten...

Lekker zo'n zonnig klets dagje.

Geplaatst:

droogboontjes geschoond, bramen gekipt, bollen geplant, knof geplant, dahlia geknipt, gras gemaaid, stoofpeertkes gekregen mee naar huis genomen, boomstut gemaakt op het landjevandeboer

Geplaatst:

Ik heb eindelijk de tegels rondom het kippenhok en de ren gelegd. Niet dat het nou zo lang duurde (zeker niet met 2 jongemannen die hun moeder met alle liefde wilden helpen!), maar had gezien de droogte geen haast. Nu begint alles weer drek te worden.

Sja, het houdt een mens van de straat! Ik heb vandaag een peperpluksessie gepland mits het lijf meewerkt.

Geplaatst:

De laatste droog bonen’ de haricot châtaigne dEchenans’  van de planten geknipt en daarna al de planten fijngeknipt. Deze in de compostbak gemixt met paardendrollen. De bamboe stokken losgehaald en ons verbaasd dat we in het voorjaar die touwtjes zo vast hebben gemaakt ( we wilden ze niet stukmaken) daarna stokken in een hoge emmer water te week gezet. Het bed gewied en er een emmer blad aarde en een emmer rijpe compost opgegooid. 33 teentjes knoflook erin geplant. 

Geplaatst:

De gruwelijke braam gekortwiekt en de kas opgeruimd. As vrijdag komen de vleeskuikens en moet natuurlijk wel plek hebben. Heb niet alles geruimd, omdat ze dan hopelijk ook lekker kunnen scharrelen tussen de bushbush.

Alle takken die aan het schimmelen waren, heb ik weggeknipt. Waren voornamelijk takken die tegen de ramen aan groeiden of te diep in elkaar verstrengeld waren. Alles wat rijp is geplukt en alles wat beschimmelde, weggegooid.

Heb 10 l aan peper aan paprika

9cce902779b04f503d1d9779f0456c2e.jpg

Ook en passant een roodborstje gevangen die de kas in was gevlogen. Heel bijzonder. De kinderen hebben allemaal een aaitje gegeven en toen mocht het beestje weer de lucht in. Vond het het mooiste moment van de dag.

40acad0743fa2e08d216ac966e179176.jpg

Edit: ow ja

Ik heb een adjuma peper van vorig jaar en de adjuma van dit jaar in een pot staan binnen in de hoop dat ze overwinteren en nog 3 andere pepers. Heb ook nog de patio aangeveegd, want lag vol met potgrond. Trok de zak kapot... zo irritant als je eigenlijk gewoon moe en nat bent.

Nog wel deze gespot

c9d8db27ca2fd1ecd3260026b61e4c11.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Gisteren alle planten uit de kas gehaald, die waren nu echt op (paprika, tomaat, aubergine). En ook buiten geruimd, boontjes en courgette. 

Vandaag heel veel woekerende braamstruiken langs de waterkant weggehaald. 

Geplaatst:

Mellie, wat ontzettend gaaf, zo'n vogeltje van zo dichtbij! Je kinders maken mooie dingen mee daar op de tuin. 

Ik heb vandaag niks in de tuin gedaan, stond op de ladder ramen te lappen, want morgen worden er screens geplaatst en dan kan ik er minder makkelijk bij. Manlief heeft een bedje klaargemaakt voor mijn knofloken, dus die kan ik van de week poten. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...