Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

Ongelooflijk , Jorieke! Dat je zelfs met dit weer geen regen krijgt! 😩

Geplaatst:

Storm schade lijst. 

- plastic tunnel kas aan diggelen

- snijbonen die in kas stonden verwoest

- buxus pot om

- kiwibes pot om

- alle pepers in roestbakken liggen horizontaal... 

- vetplant ontpot...

Doet gordijenen weer dicht om het niet te hoeven zien... 

Geplaatst:

Hier heeft het ook flink gewaaid. De hoogste zonnebloem is omgewaaid. De bonestaken maken slagzij maar wat ik echt  treurig vond waren al die afgewaaide appels. Mijn eerste oogst lag in het gras. Glorie van Holland, had nog een week of drie moeten hangen. De Lunterse Pippeling had tot half oktober kunnen blijven hangen, maar de boom is nu al leeg. Zelfs die ene Concorde peer is er afgewaaid.

Alles opgeraapt en maar hopen dat ze nog wat narijpen.

En volgend jaar weer beter. . 

Geplaatst:

Ja heel sneu! Helaas hebben we elk jaar wel met een storm te maken die wat schade geeft. Hier in iedergeval. 

Zal straks eens foto's maken als ik zin heb... Blij dat ik deels alles binnen heb gezet.. Maar voor een vervolg storm, ga ik nog meer veilig binnen zetten. 

Best lastig hoek/beneden etage van appartement flat.. Om de hoek heen gaat de wind 2of3x zo hard erlangs. 

Geplaatst:

Hier valt de schade op zich nog mee.

De wind komt uit de goede hoek en de duinrand biedt wat beschutting.

Wel zijn er heel veel zonnebloemen om, mais en asperges verwaaid en klimbonen die niet goed gezekerd stonden met rek en al gaan liggen.

Een nieuw aangeplante appelboom is ook gaan liggen.

Op mijn tuin valt het mee, mijn klimbonen stonden als een huis en de mais was al geoogst.

De buiten tomaten staan nog redelijk overeind, maar vaak wordt er later nog veel windschade aan het blad zichtbaar.

En een voordeel, de appels hoeven niet meer geplukt te worden.........

20200826_122747.jpg

20200826_122552.jpg

20200826_122520.jpg

20200826_121636.jpg

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

@Patrijs Net zo verwoestend als bij mij.
Jouw tunnel kasje heeft het ook niet overleefd zo te zien. 
Snel de appels rapen, leleijke plekken er uitsnijden en appelmoes ofzo van maken?

Geplaatst:

Awww. Helaas. Heel herkenbare plaatjes. Bij ons betongaas met bonen eraan omgewaaid. Evenals de bonen tipi’s. Onze kippentractor is gelukkig redelijk heel gebleven. Alleen wat vinyl dat ik ertegen getackerd had is los gewaaid. Maar dat zit alweer.
Ah ja. En ook ons appelboompje is leeg ja. Peren zal ik ook maar even gaan controleren...
Sterkte allemaal!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

DSC_3739.thumb.JPG.59ccaa2e36c4617953f8d941b3622b47.JPGDSC_3735.JPG

DSC_3736.JPG

DSC_3737.thumb.JPG.6743623905c8cce79a0aa7a7121e6c8b.JPG

aangepast door rorror

Geplaatst:

Ik was van grofweg 16:00-17:00 op de tuin, er was nog windkracht 5 volgens zowel Weeronline als buienradar, maar de schade valt alleszins mee, voor zover ik heb gezien. Druif vorig voorjaar geplant lag bijna helemaal plat, en een enkele zonnebloem en de meeste mais stonden flink scheef, evenals de physalis. En vooral veel bladschade, zoals de bonen en alle andere (klim)planten.
Maar de storm had ook wel goede dingen voortgebracht, ik zag nu meer onkruid groeien.

Geplaatst:

Deze morgen kwam de buurman van mijn ouders melden dat er iets mis was met hun notelaar en zijn tuinpad versperd was.  Enorme tak was gesplitst en lag half bij de buren.  Toch een stevige wind geweest hier, de boom +40 was gezond, ondertussen hem met hulp van de buur uitgezaagd en alles opgeruimt.

IMG_20200826_205150.thumb.jpg.27eae3c65ac6609371d5b87487df77f1.jpg 

Geplaatst:

Jongens wat een vervelende wind daar bij jullie!  (Wie zich dan maar aangesproken voelt) 

Hier wat vlagen en een kippenren die van zijn plek kwam maar verder gelukkig niets. 

Er sijpelde maar liefst 5 mm uit de lucht. We zitten voor deze maand nu op 37mm.

Geplaatst:

37 mm in de maand [emoji17]
Joh. Dat valt hier met n dag. (Bij wijze van)
Zie duidelijke scheiding van t weerbeeld op t forum. Oosten is te droog, en Westen nat en (nog meer) wind. Misschien moeten we met z’n allen naar t midden? Ergens rond Utrecht ofzo?
Maar eerlijk. Heb liever af en toe wind en wat veel water, dan zulke droogte als jullie daar hoor. Sjonge dat lijkt me echt knudde. Hang in there, enzo!

Geplaatst:

nou, was weer fijn: de paar appels en peren die aan de boompjes hingen zijn er af gewaaid, ze mochten nog wel even groeien van mij

muurtje leiboompjes was deels omgewaaid, heb het gered met steunpaaltjes

dakje van boven buitentomaten lag 30 meter verderop, heb maar vast 3 kg geplukt, de rest fingers crossed

laatste rij stamboontjes van dit seizoen lag plat, zonnebloemen ook, kolenhok ook

vandaag maar verherbouwen

(oja, en thuis alle vorige maand geschilderde ramen en kozijnen weer eens ontdoen van zand/zout/blaadjes, pfff)

Geplaatst:
8 uren geleden, Charly zei:

Zie duidelijke scheiding van t weerbeeld op t forum. Oosten is te droog, en Westen nat en (nog meer) wind. Misschien moeten we met z’n allen naar t midden? Ergens rond Utrecht ofzo?

Goed idee, Charly! Lijkt me wel gezellig als jullie allemaal deze kant op komen! 
en inderdaad, ik denk dat ik hier in Soest niet mag klagen....Genoeg regen, en hoewel er idioot veel wind was is mijn tuin op het complex aardig gespaard gebleven, alleen wat scheefgewaaide dingen als bonen, mais, dahlias. 

Geplaatst:

op het landjevandeboer waren twee bomen getroffen:

een sierappeltje lag plat, omgeknakt op de wortels, één kant zat nog goed vast, we hebben hem rechtgezet en geschoord met 4 touwen en grondpaaltjes, flink gesnoeid en hopelijk wortelt ie weer

een hoogstam appel is aardig scheef gewaaid, hij is een meter of 4 hoog en breed en heeft een stam van 30 cm dik, heeft iemand advies? @weknow ? @Patrijs ? @rorror ?

Geplaatst:
15 uren geleden, RobO zei:

heeft iemand advies?

Zelf vind ik niets zo mooi als een oude scheve appelboom.

Stutten en laten gaan......  

Een advies van niks natuurlijk.

Geplaatst:

@RobOEen fototje kan handig zijn.
@Patrijs Mee eens!

Misschien kan een mod dit samenvoegen in een nieuw topic?

Geen idee hoe erg hij er bij staat. 

Maar misschien zoiets?

image.thumb.png.61cb694cccfdceabb3cccf1da8444050.png

Google earth locatie in boskoop: 52° 4'28.01"N 4°39'26.10"O

Geplaatst:

zo ongeveer als jouw boom, dus een stut lijkt idd een goede oplossing, dank 2!

Geplaatst:

Voor wie t interessant vindt: Druppelsysteem voor uienteelt uitgetest. Omdat de regen uitbleef en ze in op die plek in Zeeland geen water kunnen oppompen ook. (Zout) Er wordt gesuggereerd dat dit voor meer plekken in NL een goede oplossing zou kunnen zijn. Duur in aanleg, maar veel efficiënter dan een waterkanon.

https://nos.nl/video/2345919-druppel-irrigatie-bij-uienteelt-als-we-willen-blijven-telen-is-dit-de-toekomst.html

Geplaatst:

hoor ik de dame nou zeggen dat de slangen aangesloten worden op de kraan? drinkwaterkraan? lijkt me vrij kostbaar en niet altijd mogelijk (bij ons iig niet)

Geplaatst:

een hoogstam appel is aardig scheef gewaaid, hij is een meter of 4 hoog en breed en heeft een stam van 30 cm dik, heeft iemand advies?

Dus die stond eerst vast en nu door de storm zijn aan een kant minstens de wortels losgetrokken waardoor ze schuin staat....? Dus recente schade. Begrijp ik dat goed Robo?

Als dat het verhaal is, kun je proberen om ze met enkele mensen recht te trekken en te stabiliseren. Wortels reageren in grote lijnen zoals takken: snoeien (scheuren dus ook) bevordert met wat geluk nieuwe groei en daarvoor heeft ie nog enkele maanden. Stabiliseren kun je, wat afhankelijk van de toestand, bijvoorbeeld  met boompalen of door kabels te spannen vanuit sterke takken in de kruin. Het gaat er om dat de boom niet kan dansen, zodat nieuwe of sterkere wortels zich kunnen vormen en ook om voorlopig opnieuw scheefwaaien/scheefzakken te voorkomen. Als het goed gaat kun je de boompalen na een seizoen of  3 a 4 verwijderen.  

een boom die scheef staat gaat niet vanzelf recht groeien. Een stut voorkomt omvallen, maar zorgt niet voor recht groeien. Boom wordt zwaarder en schever en stut steeds meer belast......totdat. Zo een rechtzet-operatie van een appel die vergelijkbaar was in grootte, maar wel smaller nog, succesvol uitgevoerd op een boom in onze tuin die van jongsaf wat scheef groeide en steeds verder zakte. In november aan een zijde wortels op wat afstand doorgezaagd en boom met takel en menskracht rechtgetrokken. Na 5 jaar draagt deze Gloster dit jaar voor het eerst weer rijkelijk. (Is overigens een beurtjaar-gevoelige soort en een appel die pas heel laat rijp is en dan dan moeilijk op smaak komt....maar dat is ander verhaal) 

Ga niet zomaar wat snoeien. Op zich is het waar dat wortelvolume en houtvolume in een soort evenwicht moeten zijn, maar door te veel te snoeien in het gestel verhoog je juist het boomvolume doordat ze dan eerder nieuwe groei daar dan in de wortels gaat maken. Wat je wel zou kunnen overwegen is om wat van de eventuele onderhoud-snoei of vormsnoei die je normaal in de late winter zou doen, nu al deels uit te voeren. Een boom van een meter of 4 en die doorsnede is vaak toch al wat rustiger en zal - ook omdat er nu relatief minder groeireactie is - niet te extreem reageren.   

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Kans op grondvorst op een enkele plaats in het binnenland, de nacht van maandag op dinsdag!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.