acpronk Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 Bedankt@geert h Denk dat het inderdaad de Japanese Pickling is, tenminste dat is de dunste bij Diana. Ik had ze een keer gezien, en dacht dat ze wel wat dunner waren.Zal er een paar in een emmer in de tuin zetten, een paar in de volle grond in de tuin, enkele in volle grond in de moestuin, en wat uitdelen aan collega moestuinders van onze vereniging. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted June 11, 2020 Share Posted June 11, 2020 De aubergines die ik vlak voor de kou binnen had gezet groeien goed. Die nog buiten staan doen niks. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
NewbieGuy Posted August 8, 2020 Share Posted August 8, 2020 Het is hier jandorie stil in deze topic. Zijn er überhaupt nog auberginekwekers in da house? 😁 Ik heb dit jaar voor de eerste keer aubergine gezaaid, in pot, in de openlucht weliswaar. Door het mooie weer in juni en van de afgelopen week zijn die planten aardig gegroeid. Er komen nu paarse bloemen op die ondertussen al open staan. Ik heb dus geen ervaring met aubergines dus hierbij de volgende vragen: 1. Moet ik voor bevruchter spelen of doet een aubergine dat zelf? Ik vraag het omdat het eerste paarse bloemetje dat erop kwamen intussen aan het verdorren en afsterven is en ik zie voorlopig niks gebeuren. 2. Iemand ervaring met het bemesten van aubergines? Ik heb nog wat vloeibare DCM bemesting over, ik ga ervanuit dat dit oke is? De planten zijn vrij laat gezaaid (2e helft april) maar ik heb ze eigenlijk nog niet echt bijgelegd sindsdien. dank voor de suggesties en het delen van ervaring! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted August 8, 2020 Share Posted August 8, 2020 Wij hebben dit jaar geen aubergines staan. Afgelopen twee jaar wel. Planten die van die kleine aubergines geven. We kregen wel oogst maar ze hebben relatief veel warmte nodig, waardoor productie laag is en we ze dit jaar hebben over geslagen. De bevruchting ging bij ons vanzelf - dat zal wel door de vele vliegers in de tuin komen. Aan de bemesting deden wij niks bijzonders, maar ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn en of iemand een succesvolle aanpak heeft om buiten een goede oogst te krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted August 8, 2020 Share Posted August 8, 2020 1 uur terug, NewbieGuy zei: Het is hier jandorie stil in deze topic. Zijn er überhaupt nog auberginekwekers in da house? 😁 Ja hoor er worden aubergines gekweekt. In volle grond/compost in de serre, geen extra voeding en zo goed als geen water. Al redelijk wat geoogst maar smaak valt me nog steeds (of het ontbreken ervan) wat tegen. Gebruiken ze vooral in de wok. Prefereer ook de kleinere soorten. De White Egg's bvb doen het weer zeer goed Vera en Calliope idem, mooie vruchten, redelijke opbrengst Black Beauty's kon ik uiteindelijk 2 planten overhouden maar deze komen alvast niet meer terug, maken vlug veel minieme zaadjes aan en daar hou ik niet zo van. Vruchtzetting in de serre dus goed maar wel schud ik net zoals bij de tomaten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 8, 2020 Share Posted August 8, 2020 Ik heb ook aubergines staan, eerste jaar ook.Had ze eind mei als kleine plantjes gekregen, staan inmiddels enkele weekjes in de moestuin in de volle grond in de moestuin en 8 in bakken in de tuin. Ondertussen al enkele bloemen. De eerste in de volle grond heb ik nog zelf soort van proberen te bevruchten met mijn vinger, kwam wel stuifmeel vanaf maar bloem in afgevallen.De eerste in pot had op de eerste of tweede dag nog geen stuifmeel, maar gisteren bloemetje afgevallen en vruchtje is vandaag al wat gegroeid dus hopelijk wel bestoven. Tweede bloem van de potplanten ging vandaag open. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 8, 2020 Share Posted August 8, 2020 Ik heb in januari aubergines gezaaid en van de opgekomen 4 heb ik er 2 zelf gehouden. Staan in pot buiten en heb nog niets ervan geoogst maar hangt eindelijk wel vol met vruchtjes. 2 jaar geleden had ik er zo veel, daar kon ik niet tegenop eten en dit jaar traag van start gegaan. Bloemen vielen er steeds voor bevruchting van af. Dat is nu dan goed ingehaald, maar wel langzaam hoor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NewbieGuy Posted August 17, 2020 Share Posted August 17, 2020 Ondertussen een dag of 10 verder en jawel: er zitten toch vruchtjes op, de eerste aubergines zijn, mede door het goede, warme weer van de laatste week, zelfs al aardig uit de startblokken geschoten. Het is dus niet zo dat, als een bloempje bruin wordt en verschrompeld, er automatisch niet bevrucht is, integendeel. Weer iets bijgeleerd dus! Wat betreft de (niet-)bemesting: ik volg de aanbevelingen van hierboven en zie wel waar ik eindig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 De aubergines groeien in bak (in de tuin, daar is het ook meer beschut dan in de moestuin) inderdaad beter dan in de volle grond.Alleen vandaag was er een tuinstoel op een bak gevallen met als gevolg 2 platte en een gebroken plant. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toto Posted July 25, 2021 Share Posted July 25, 2021 Een jaartje te laat maar voor her eerst met aubergines begonnen sinds ik een serre heb. mooie sterke planten met vandaag de eerste oogst! 1 Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
geert h Posted October 16, 2021 Author Share Posted October 16, 2021 Voordat ik 2,5 week geleden op vakantie ging had ik mijn aubergines (de white eggplant) terug gesnoeid nadat ik dit jaar maar slecht een paar vruchten had. Bij terugkomst vandaag zag ik echter dat hij vrolijk opnieuw was gaan uitlopen. Hoe groot is de kans dat ik hem kan laten overwinteren in een onverwarmde, geïsoleerde garage? Vorig jaar heb ik daar succesvol ricotopepers kunnen laten overwinteren, maar dat is toch wel een heel andere plant. Die plant heeft dit jaar meerdere pepers gegeven en was duidelijk vroeger dan de nieuwe zaailing. Kan ik datzelfde voordeel ook bij aubergines verwachten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts