Jump to content

Slootkant planten

Loezaa

Recommended Posts

Hallo!

Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest om alle onkruid en andere ongein van mijn nieuwe moestuin af te halen. Ook de slootkant stond vol en dat wordt nu dus steeds leger. Ik wil wel graag de slootkant begroeid hebben met een een aantal (nuttige) planten/struiken (bijv. Russische smeerwortel, fruitstruiken(?))

Het betreft veengrond en het moet dus wel tegen vochtige grond kunnen, zo bij de slootkant.

Ik ben heel benieuwd of jullie tips voor mij hebben!

Ik weet er één: valeriaan. Ik oogstte deze altijd langs slootkanten in het wild, totdat ik hem zelf in de tuin had. Maar ja, misschien heb jij die ook wel bij jouw sloot gehad en heb je ze als onkruid verwijderd? Geen idee.

Aronia / Chokeberry / Appelbes heeft het naar zijn zin langs mijn Goudse veensloot. Maar op papier zijn kweeperen (boom, maar je kan er ook wel een struik van maken) en veenliefhebbers als blauwe bes, veenbes/cranberry, vossenbes goed water tolerant, veenbes het meeste (kan je 10-14 dagen ONDER water zetten). Aronia tolereert ook aardig wat schaduw trouwens en een aantal rassen hebben door de mooie herfstverkleuring ook goede sierwaarde.

Watermunt, mijn favo muntsoort om thee van te maken.

zorg er wel voor dat het niet uit de hand loopt, het kan (zal) nogal woekeren als je de plant z'n gang laat gaan.

watermunt-mentha-aquatica-80329041579247130.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden