rorror Posted January 16, 2020 Share Posted January 16, 2020 Vorig jaar een doornloze braam gekocht. Ik was in de veronderstelling dat bramen in de winter hun blad verliezen, wat ik ook terug zie op filmpjes van youtube wintersnoei etc. Maar mijn braam heeft al zijn blad behouden. Dus ik vraag me af of dit b.v. kenmerkelijk is bij de doorloze braam? Of..? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 16, 2020 Author Share Posted January 16, 2020 Te snel gevraagd: Thornless evergreen; Een stekelloze braam die zijn blad ook in de winter behoud. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 16, 2020 Share Posted January 16, 2020 Geen echte winter (meer). Zal zeker meespelen. Als ik overal rondkijk zie ik heel veel taferelen van planten die er bepaald niet winters bijstaan. Hier en daar bloeiend fluitenkruid. Goudsbloemen staan bijna 's zomers. Borage staat nog prachtig.... en de Jostabes en zwarte bessen laten de knoppen al zwellen en echt groene punten zien. Kortom: Hier klopt geen barst meer van. Bramen verliezen blad deels. Het ene ras zal het meer doen dan het andere. Maar kun je ze echt en fraai wintergroen noemen, Rorror? Of is het oud en al wat minder mooi blad dat niet echt afgevallen is? Als het hout is dat vrucht gedragen heeft snoei je het beter weg tussen nu en eind maart...maar dat weet je vast wel. Als de nieuwe knoppen gaan uitlopen, zal nog wel bladwisseling plaatsvinden vermoed ik. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted January 16, 2020 Share Posted January 16, 2020 Het zou best kunnen dat zelfs de Thorness evergreen zijn blad verliest als de winter maar streng genoeg is.Normaal bij bramen is dat ik hier in het noorden beter tot December kan wachten alvorens te snoeien, voor die tijd zijn het nog zulke dikke bossen dat het haast geen doen is. Uit het zuiden van het land en België hoor je weleens de klacht dat ze de hele winter door dik in het groen blijven, en snoeien nooit makkelijk wordt.De winter is nu zo zacht geweest dat ook hier er nog wel wat blad aanzit. Het verschil tussen een beschutte of onbeschutte plek kan een verschil van dag en nacht betekenen. Zo heb ik wat Elfenbloem bij huis staan, dat zit nog mooi groen in het blad, maar op de tuin, in de wind, is alle blad er al lang af. Elfenbloem wordt wintergroen genoemd, maar het hangt soms dus maar helemaal af van de omstandigheden of zo'n etiket ook wordt waargemaakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Die blijft hier niet altijd groen in de winter. Vind die qua smaak overigens echt niet lekker (zuur!), daarom heb ik de braam jaren terug uitgespit, maar afgelopen jaar is die weer teruggekomen helaas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ikbeginbijmezelf Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Hier blijft de thornless evergreen wel altijd echt groen, in tegenstelling tot de thornfree die in de winter echt lelijk is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 17, 2020 Author Share Posted January 17, 2020 Bramen verliezen blad deels. Het ene ras zal het meer doen dan het andere. Maar kun je ze echt en fraai wintergroen noemen, Rorror? Of is het oud en al wat minder mooi blad dat niet echt afgevallen is? Fraai winter groen nee, blad verkleurd wat donkerder. (Net als hedera, worden de bladeren wat paarsig).Aangezien die bij mij in pot staat, en ik nog geen mogelijkheid had om ze omhoog te binden, lagen de punten op de tegels. En door de hittegolf aardig verbrande bladeren. Dus na de zomer heb ik hem vanwege het aanzicht meteen gesnoeid. Daarna begon die weer uit te lopen, en groeid al heel de 'winter' zeer langzaam door. Nieuwe groei ziet er goed uit, alleen wat kleiner blad dan toen ik hem kocht. @Flup; De bramen zijn inderdaad wat zuur van deze soort. | Geen echte winter..Heb ook een winterfuchia staan. Die had in November al zijn blad geschud. Zit nu alweer vol blad, nieuwe uitlopers en de eerste bloemknoppen gaan bijna open. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Vind die qua smaak overigens echt niet lekker (zuur!), daarom heb ik de braam jaren terug uitgespit, maar afgelopen jaar is die weer teruggekomen helaas. Thornless evergreen is heerlijk zoet met bramenaroma indien rijp geplukt. De bramen zijn pas rijp zodra de zwarte vruchten dof worden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 18, 2020 Share Posted January 18, 2020 Uiteraard zijn de bramen pas rijp als ze goed zwartgekleurd zijn, maar ook dan is het een wat zurige soort. Wel grote bramen, maar geen aanrader. Dus die graaf ik dit jaar weer uit. De wilde bramen die hier ook groeien, zijn wat dat betreft veel lekkerder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 18, 2020 Author Share Posted January 18, 2020 Uiteraard zijn de bramen pas rijp als ze goed zwartgekleurd zijn, maar ook dan is het een wat zurige soort. Wel grote bramen, maar geen aanrader. Dus die graaf ik dit jaar weer uit. De wilde bramen die hier ook groeien, zijn wat dat betreft veel lekkerder. @Flup Ik moet je gelijk geven met dat ze zuurder zijn, mijn vriendin vind ze vanwege de zuurigheid ook niet zo lekker. Maar ze vind b.v. de wilde bramen wel lekker. Heb zelf geen problemen met de zurigheid. Voor deze soort gekozen, vanwege dat er geen prikkels aan zitten. Vanwege de huisdieren die soms wat lomp doen, en een cactus or andere doorn in hun neus of bijna oog hebben. Sindsdien besloten geen prikplanten meer te nemen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted January 19, 2020 Share Posted January 19, 2020 Als je echt wacht tot ze bijna overrijp zijn, dan zijn ze wel lekker zoet. Dan laten ze ook heel makkelijk los. Anders nog niet. Maar ik vind het ook lastig om het juiste moment te bepalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts