Jump to content

lekker courgetterecept???

bonnie f

Recommended Posts

Zou dit lekker zijn???

# Ingrediënten

# 1 kilogram schoongemaakte courgettes

# 1 kilogram geleisuiker

# 2 citroenen

# 1 sinaasappel

# Omschrijving

Schil de courgettes en verwijder het zachte gedeelte met het zaad Rasp de courgette, evenals de schil van de citroenen.

Pers de citroenen en de sinaasappel uit. Breng de geraspte courgette, de citroenrasp, het citroen- en sinaasappelsap onder voordurend omscheppen langzaam aan de kook. Laat alles nog ca. 10 minuten zachtjes doorkoken.

Voeg de geleisuiker toe en laat de massa nog 4 minuten flink bruisend doorkoken.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Ongeveer hetzelfde recept vind ik in het inmaakboek (zie huiskamer > boeken 8 aug.):

1 courge de 1,5 kg, épluchée, évidée et coupée en cubes de 4 cm.

1 kg de sucre en poudre ou cristallisé

500 ml d'eau

le jus de 1 citron

5 cm de racine de gingembre frais, finement rârée

3 ou 4 lanières de zeste de citron

1 cuillerée à soupe d'eau de fleurs d'orange (facultatif)

1) Mettez les cubes de courge dans une grande casserole et versez-y-assez d'eau pour les recouvrir. Portez à ébullition, puis faites cuire à feu doux pendant 10 à 15 minutes, le temps que la courge commence à se ramollir. Egouttez soigneusement.

2) Mettez tous les autres ingrédients dans une bassine à confiture et portez à ébullition, en remuant jusqu'à dissolution complète du sucre. Laissez bouillir quelques minutes avant d'ajouter les cubes de courge. Reportez à ébullition, puis réduisez le feu au minimum et faites cuire pendant 2 heures à 2h30mn; la courge doit être translucide.

3) Retirez les cubes de courge à l'aide d'une cuiller ajourée et garnissez-en les bocaux stérilisés chauds.

4) Faites buillir le sirop 5 minutes, puis versez-le dans les bocaux etfermez. Cette conserve se bonifie avec le temps.

Niveau de difficulté : facile

Temps de cuisson : 2h15mn à 2h45mn

Matériel necessaire : Bassine à confiture; bocaux stérilisés eet couvercles

Quantité obtenue : environ 1,5 kilo

Durée de conservation : 2 ans

Suggestions d'accompagnement : Délicieuse avec un gâteau aux fruits secs ou une crème glacée

variante : Navets au gingembre :

Remplacez la courge par le même poids de navets, pelés et coupés en cubes. Pour la reste, procédez exactement comme il est indiqué dans la recette ci-contre.

Vrije vertaling (zal m'n best doen )

Ingredienten :

1 courgette van 1,5 kg, geschild, uitgehold en in blokjes van 4 cm

1 kg suiker (poeder of kristal)

500 ml water

sap van één citroen

5cm gemberwortel, vers en fijngesneden

3 of 4 strippen citroenschil

1 soeplepel oranjebloesem (facultatief)

1) Leg de courgetteblokjes in een grote kookpot en giet er water over tot ze juist onder staan. Breng tot kookpunt en laat zacht verder koken gedurende 10 à 15 min., de tijd die de courgette nodig heeft om zacht te worden. Giet ze daarna goed af.

2) Meng alle andere ingredienten in een confituurkookpan en breng aan de kook (hierin zit ook de 500 ml water uit het recept). Goed roeren tot alle suiker opgelost is. Laat enkele minuten koken alvorens de courgetteblokjes eraan toe te voegen. Breng opnieuw aan de kook en en zet dan het vuur op minimum en laat koken gedurende 2 uur à 2u30min. De courgette moet doorschijnend worden.

3) Schep de courgetteblokjes eruit en schik ze in de bokalen.

4) Laat de siroop 5 minuten doorkoken, vul er de bokalen mee en sluit af.

Deze bewaring wordt beter met de tijd.

Moeilijkheid : gemakkelijk

Tijd : 2h15min à 2h45min

Nodig : confiturekookpot, gesteriliseerde bokalen en sluitingen

Verkregen hoeveelheid : 1,5 kg

Bewaartijd : 2 jaar

Suggestie : lekker op koek met droog fruit en ijskreem

Variant : Vervang de courgette door raapknolletjes , het recept blijft hetzelfde.

Ongeveer hetzelfde recept vind ik in het inmaakboek (zie huiskamer > boeken 8 aug.):

1 courge de 1,5 kg, épluchée, évidée et coupée en cubes de 4 cm.

Ludo, ik denk dat er hier met courge pompoen wordt bedoeld...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Mijn komkommerjam is heerlijk geworden, kan vast ook met courgette:

1250 gram geschilde komkommers met de kaasschaaf in dunne plakjes gesneden.

2 groene pepers en ik heb er ongeveer een kwart van de zaadjes erbij gedaan

1 pak geleisuiker speciaal 2:1

3 theelepels zout, 2 theelepels gemalen geelwortel, 3 eetlepels mosterd en een eetlepel mosterdzaadjes

een stuk van 4 centimeter geschilde en geraspte gemberwortel, 1 dl witte wijnazijn

het sap van een kleine citroen

De komkommerjam blijft goed tot volgend jaar zomer.

Doe alle ingrediënten bij elkaar in een grote pan en hussel goed door. Zet het vuur aan en breng het mengsel aan de kook, terwijl je het regelmatig omschept. Als het mengsel blijft borrelen terwijl je roert, begint de kooktijd: 1 minuut.

Schep de komkommers af en toe om tijdens het koken en draai na de kooktijd het vuur uit. Schep de potten tot het randje vol met de jam, veeg de randen schoon met keukenpapier draai de deksels er stevig op en draai de potten voor 5 minuten om.

Naschrift: ondertussen hebben we al heel wat van de jam geproefd, de eerste potjes zijn al op. Zelfs de Fransen vonden het lekker, we hebben het bij paté gegeten, bij een wat flauwe kaas, en gewoon als bij-hapje, steeds bij de hartige maaltijd.

Appelvrouw, ik heb gegoogeld en gegoogeld en ik zie bijna geen verschil meer tussen courgettes en pompoenen. Wat ik ook gelezen heb is dat pompoenen van die dingen zijn waarvan de schil niet kan gegeten worden en courgettes iets gelijkaardigs, maar waarvan de schil wel eetbaar is. De vertaling van courge is dikwijls dubbelzinnig en bij foto's kom je dikwijls bij courge uit op iets wat voor mij een courgette is... Eerlijk gezegd, ik weet het niet meer

NL: pompoen

FR: pépon, courge pépo, citrouille, courge

FR: courge

Definitie Nederlands: cucurbitacea met niet-eetbare schil, net zoals meloen en watermeloen, maar in tegenstelling tot courgette

FR: grosse courge, potiron

NL: courgette

FR: courgette

Definitie Nederlands: cucurbitacea met eetbare schil, in tegenstelling tot pompoen

Le terme « courge » n'a pas toujours un sens très précis dans le langage courant. On peut considérer trois niveaux d'acceptions :

dans une acception large, « courge » désigne de nombreuses espèces de Cucurbitacées, ou plus spécifiquement leurs fruits particuliers qui sont des péponides, grosses baies à très nombreux pépins et à épiderme coriace ; il est souvent employé en concurrence avec d'autres termes plus ou moins synonymes : potiron, citrouille, giraumon, coloquinte, calebasse... comme l'illustre la liste suivante : liste des plantes appelées courges ;

dans une acception plus restreinte, qui pourrait être celle des botanistes, « courge » désigne les plantes appartenant au genre Cucurbita, qui regroupe plusieurs espèces dont quatre cultivées couramment (en Europe notamment) : la courge proprement dite, le potiron, la courge musquée et la courge de Siam ;

dans son acception la plus restreinte, les « courges » sont les plantes appartenant aux espèces Cucurbita pepo et moschata qui comprend de nombreuses variétés cultivées, sélectionnées soit comme courges d'été, dont on consomme les fruits verts (les courgettes), soit comme courges d'hiver dont on consomme les fruits mûrs (courges proprement dites et citrouilles), et qui est l'objet de cet article.

Kijk hier ook eens naar de benamingen : http://www.auxpoteesfleuries.com/champ.html

.... Wat ik ook gelezen heb is dat pompoenen van die dingen zijn waarvan de schil niet kan gegeten worden en courgettes iets gelijkaardigs, maar waarvan de schil wel eetbaar is.

Om het nog lastiger te maken: van veel pompoenen kun je de schil prima eten! Ik zet een pompoen vaak een minuut of 4 in de magnetron (wel een paar gaatjes er in, tegen het ontploffen). Daarna is het vruchtvlees gaar en de schil zacht.

De vertaling van courge is dikwijls dubbelzinnig en bij foto's kom je dikwijls bij courge uit op iets wat voor mij een courgette is... Eerlijk gezegd, ik weet het niet meer ....
Probeer ook de vertaling Nederlands <-> (Amerikaans) Engels eens. Dat is minstens zo'n drama. Sqash (winter squash en summer squash), gourd, pumpkin, zucchini, courgette, marrow en nog zo wat.

En de biologie erbij halen helpt ook al niet:

• Cucurbita pepo. O.a. spaghettipompoen, courgette, patisson en kalebas
  • Cucurbita maxima O.a. eetbare pompoenen en sierpompoenen
  • Cucurbita moschata O.a. muskaatpompoen en ook andere (sier-)pompoenen
  • Cucurbita argyrosperma, synoniem: Cucurbita mixta: ayote / pompoen

Dit voor zover ik e.e.a. snel bij elkaar heb kunnen sprokkelen.

Zie o.a.: http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?5972&_sfhl=pompoen en wikipedia.

Sorry, dit heeft natuurlijk niets met soep te maken, ik zal er niet mee verder gaan.

Jongens wat een verwarring allemaal...

Het enige wat ik weet is dat men - als men het hier over pompoenen spreekt- het over courges heeft ( nous plantons les courges) en verder bij courgettes altijd over courgettes spreken. Heeft men het over de verschillende soorten pompoenen dan wordt het wat anders. Als men het in een recept over courges heeft gaat het volgens mij echt over pompoenen. maar als het recept al met courgettes gemaakt is en lekker...wat kan het ons dan schelen...