appelvrouw Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Nu heb ik de hele bak vol met wc rolletjes tot bakjes gevouwen en denk erover daar tuinbonen in te zaaien maar is dat eigenlijk wel zo’n goed plan?Het idee is dat de tuinbonen een diep bakje hebben en dat ze gemakkelijk te verplanten zijn omdat de wortels niet door elkaar raken. Ik wil de bakjes ook in een laag aarde van 5 centimeter zetten zodat de onderkant al vochtig wordt/ blijft. Toch ben ik nu bang dat het te droog zal zijn in de bakjes..wat denken jullie, of heeft een van jullie dat al eens uitgeprobeerd? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Niet voor tuinbonen (die eet ze niet) maar wel voor de rest van de bonen. Maar ik vouw er geen bakjes van, steek de wcrolletjes in de gaten van de tray's (in die van de Lidl passen ze precies) en vul ze dan met aarde. De bonen hebben dan meer ruimte voor de wortels. Ik zet ze niet in een bak met aarde, ze blijven vochtig genoeg (wc rolletjes gaan ook wat schimmelen maar dat is niet erg want ze staan er toch maar kort in). Als ze groot genoeg zijn gaan ze met rolletje en al de grond in. 1 Quote
simonvb Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Ik gebruik ook gewoon de wc rolletjes zelf maar dan voor de erwten. Ik doe hetzelfde als Erny. Quote
rorror Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Vorig jaar het zelfde gedaan met w.c. rolletjes. Ook onder dichtgevouden, gevuld met potgrond. Na het zaaien, bewateren.Komt wel wat wittige pluizige schimmel op de randjes van de pot. Maar dan veeg je zo weg met je vinger. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Ik heb ooit wc rolletjes gebruikt voor maisplantjes, geen succes, de rolletjes bleven te stevig en de wortels konden er niet doorheen groeien.Voor tuinbonen gebruik ik plantenbakken of kratjes, eventueel met wat plastic er in als het niet waterdicht is.Ik heb geen last van door elkaar gegroeide wortels en plant ze uit met wat aanhangende grond. 1 Quote De moestuin van Patrijs
paddestoelengek Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 Gaat prima met wc rolletjes, als je ze maar vochtig houd groeien de worteltjes en best doorheen.Tegenwoordig gebruik ik de growbags van Alieexpress, bevalt mij prima en kost niet veel! Ze moeten nodig de tuin in, maar het weer.... Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
henkg Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 Growbags dus. Direct besteld!Nu hoef ik niet meer het hele jaar WC- en keukenpapierrolletjes op te sparen. En dan toch nog tekort komen.Waarom wist ik niet eerder van het bestaan af. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 Waarom wist ik niet eerder van het bestaan af. omdat je deze hebt gemist..? knoflook-seizoen-2019-2020-t25821-80.html?hilit=wortels Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
weknow Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 Die chinese growbags wil ik zeker NIET meer. Het is plastic dat niet verteert. (Ookal zeggen aliexpress-verkopers dat ze bio-degradable zouden zijn) Na 3 jaar vind ik ze nog uit een groot stuk terug in mijn grond) De dikke wortels van een erwt of boon en zeker tuinboon zullen er niet door kunnen groeien. Voor erwten en bonen inderdaad vaker wc-ro;;etjes gespaard. Mijn tip is om de rolletjes strak tegen elkaar te zetten in een bakje en op de bodem enkele centimeters grond te voorzien. Wacht niet te lang met uitplanten, want de wortels groeien veel sneller en zijn al veel groter dan het blad en als je te lang wacht of als de wortels niet onder de rolletjes uit kunnen groeien, zullen de wortels snel in en door elkaar gaan groeien en moeilijk meer zonder (soms dodelijke) beschadiging uit te planten zijn. Zo gauw de eerste echte blaadjes zich gaan openvouwen gaan de planten hier de volle grond in. Afharden is dan al gebeurd. Voor erwten volstaan halve rolletjes. Voor tuinbonen heb je hele nodig. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 1 maart 2020 Auteur Geplaatst: 1 maart 2020 (aangepast) Dank jullie allen voor jullie reacties! Weknow, zo dacht ik het inderdaad te doen. Maar door jullie reacties en omdat ik niet regelmatig kan surveilleren heb ik besloten om het voor de tuinbonen meer als Patrijs te doen en de rolletjes te bewaren voor Oost Indische kers en aanverwanten. En misschien toch voor de erwten als ik zeker weet dat ik in de buurt ben ivm uitdrogen en zo. Inderdaad die growbags uit China is onnodige rommel, en trouwens ook niet erg duurzaam.Het moge duidelijk zijn dat ik tegen dit soort aankopen in China ben, misschien goedkoop voor je portemonnee maar duur voor de planeet. 1 maart 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
paddestoelengek Geplaatst: 1 maart 2020 Geplaatst: 1 maart 2020 Op 16-2-2020 om 20:41, weknow zei: Die chinese growbags wil ik zeker NIET meer. Het is plastic dat niet verteert. (Ookal zeggen aliexpress-verkopers dat ze bio-degradable zouden zijn) Na 3 jaar vind ik ze nog uit een groot stuk terug in mijn grond) De dikke wortels van een erwt of boon en zeker tuinboon zullen er niet door kunnen groeien. Het lijkt wel of wij het over 2 verschillende producten hebben maar dat zal niet het geval zijn. De growbags bestaan niet uit plastic maar uit plantaardige vezels. Uit ervaring: de dikke wortels groeien er echt moeiteloos doorheen. Het verteren gaat moeiteloos binnen 1 seizoen op de composthoop. Het is natuurlijk aan een ieder om te kijken wat hem/haar het best past maar ik heb niet het idee dat ik willens en wetens plastic in de grond aan het stoppen ben en daardoor bijdraag aan de berg van plastic die in de natuur terecht komt. 1 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
appelvrouw Geplaatst: 1 maart 2020 Auteur Geplaatst: 1 maart 2020 (aangepast) Kan het zijn dat jullie idd over twee verschillende producten spreken? Want dan moet ik misschien ook wat woorden zoals rommel terugnemen.😉 1 maart 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 1 maart 2020 Geplaatst: 1 maart 2020 Na het bericht van @weknow heb ik gelijk mijn aansteker bij één van mijn growbagjes gehouden en het verbrandde snel en gaf een soort van lekkere chipslucht af. Geen plastic verbrandingslucht etc. Dus denk ook dat Weknow misschien een ander product heeft gebruikt dan @paddestoelengek en ik? Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 maart 2020 Auteur Geplaatst: 1 maart 2020 Chipslucht😁 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
permanatuurtuin Geplaatst: 4 maart 2020 Geplaatst: 4 maart 2020 Ik maak ook gebruik van wc rolletjes. Je hebt er alleen altijd te weinig. Wanneer ze nat zijn groeien de wortels er prima door en verder is de onderkant open, dus gaat eigenlijk super. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.