vegetable_girl Geplaatst: 23 februari 2020 Geplaatst: 23 februari 2020 Ik wil dit jaar graag eens rapen proberen op het bed waar mijn kolen dit jaar komen. Nu had ik een vraag omdat ik overal lees dat je zo moet opletten voor koolvoet en dergelijke: "Mei"rapen zouden geoogst worden eind mei/juni. "Herfst"rapen moeten dan weer gezaaid worden in juli/augustus. Dat lijkt perfect op elkaar aan te sluiten, dus zou ik van twee oogsten willen profiteren. Maar nu is mijn vraag of dat wel een goed idee is, na de oogst van de meirapen de herfstrapen op precies dezelfde plaats zetten? Quote
vegetable_girl Geplaatst: 23 april 2020 Auteur Geplaatst: 23 april 2020 Niemand die hier ervaring mee heeft of enige suggesties? 😊 Quote
simonvb Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk wisselteelt aan te houden. Ik reserveer een heel jaar een bed voor de kolen, dus ik zou ze er beiden zetten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Ik zet in mijn kolentunnel (van anti-insectengaas) ook voorjaars/zomerkolen en de winterkolen op dezelfde plek. Het stuk moestuin is dan alleen dat jaar, maar wel aardig intensief, in gebruik voor kolen. Daarna een aantal jaren niet. Ik zou het gewoon doen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
annaelizabeth Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Mijn methode is net als bij Jorieke alles op hetzelfde koolbed houden. Markeren waar de rij met raapjes was, waar je vroege kool stond etc. De opvolgers schuiven daar dan tussendoor. Bij mij komen de herfstrapen (die tot in het voorjaar blijven net als de rucola en de overwinterbloemkooltjes) op het koolbed voor volgend jaar. en dan maar weer markeren en schuiven. Quote
vegetable_girl Geplaatst: 23 april 2020 Auteur Geplaatst: 23 april 2020 Ok super, heel erg bedankt voor de tips! Ik ga het eens proberen, fingers crossed. 🙂 Quote
Patrijs Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Ik ben jaloers. Hier op de arme zandgrond trekt mijn grond dat niet. Het is zelfs al zo dat ik veel lang staande koolgewassen zoals bijv. spruitjes niet meer kan telen. Hier hou ik dan ook maximale tijd tussen mijn koolgewassen en zeker niet na elkaar. Zelfs bij snelle groeiers als radijs, rucola en raapsteel. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.