chowsven Posted February 26, 2020 Posted February 26, 2020 Hallo iedereen, ik ga binnenkort weer beginnen te zaaien en mijn techniek misschien wat aanpassen (tomaten, kolen, augurken, ...) Ik zaai altijd binnen in plastieken pluggen die in een zaaitray sta voor water te geven. Enigste nadeel is vind ik als ze uitkomen krijg ik sneller lang stengels omdat ik nergens goed lichtplaats heb aan raam. Nu dacht ik voor een ledlamp aan te schaffen omdat ik reclame hierover zag op instagram en na zoeken vond ik ze bij amazon, Wat is mening van jullie hier over. (+ een verwarmingsmat is dit ook handig of niet? ) Quote
simonvb Posted February 26, 2020 Posted February 26, 2020 Volgens mij is verlichting veel belangrijker aangezien je in huis toch wel een zekere warmte aanhoudt. Of zet jouw zaailingen op een router ofzo die een constante warmte afgeeft. Ik zet zaailingen (peper, paprika, aubergine, tomaat) die warmte nodig hebben op mijn pelletkachel (dus eigenlijk ook geen constante temperatuur), de meeste andere gewoon in een kamer of rechtstreeks buiten. Typ eens in de zoekfunctie wat termen, er zijn al veel topics over verlichting bijvoorbeeld led, licht, tl,... Quote
Erny Posted February 27, 2020 Posted February 27, 2020 @chowsven Kun je naast de foto ook een link geven naar het artikel? Dat is wel zo handig. Van Growlights zijn er allerlei mogelijkheden te koop. Als dit er voor jou goed uit ziet zou ik het voor die prijs bestellen en kijken of het bevalt. Geen idee of deze opzet handig is, maar is wel visueel aantrekkelijk. En de titel van je topic is wat misleidend. Want je hebt het hier niet over methodes om "beter te zaaien" maar om dingen beter te laten "groeien". Quote
henkg Posted February 27, 2020 Posted February 27, 2020 Die verlichting ziet er mooi uit. Dus maar eens gezocht, ik vond deze vergelijkbare: https://www.amazon.com/Light-Lights-Indoor-Plants-Spectrum/dp/B07PYFTHMW/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8 Lengte van verlichte gedeelte: ca 8 inch = 20 cm Stroomverbruik: 2A (max, want voeding uit USB) bij 5V. 2A x 5V = 10 Watt. Voor drie lampen -> 3 Watt per lamp(je). Dat is erg weinig: één gewone TL van 60 cm lang verbruikt ca 20 Watt. Nergens wordt dan ook de lichtopbrengst (in lumen, of beter nog in Lux) vermeld. Dan de reviews: die dingen schijnen erg gauw stuk te gaan, o.a. door oververhitting van de USB adapter. Mijn conclusie: niet doen. Te weinig licht op een te klein oppervlak. Gaat snel stuk. Even een oud topic wakkermaken: https://www.moestuinforum.nl/topic/11424-tl-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
chowsven Posted February 27, 2020 Author Posted February 27, 2020 @Erny https://www.amazon.de/dp/B07Y1QS5QL/ref=zg_mw_4288459031_2?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=BCNCRZA2A0R9EQGRAZGY ja misleidend, ... wil dit alleen gebruiken voor binnen te kunnen zaaien tot ik ga verplanten in pot naar serre toe, ik krijg soms zo zoals bij kolen lang opgeschoten scheuten tot wel 10-20 cm in de plastieken serre hangen ook al groeilampen (2stuks vierkante , 8 jaar oud) maar voor in zaaien is deze serre te koud. Quote
chowsven Posted February 27, 2020 Author Posted February 27, 2020 @henkg moeilijk vergelijken met tl? een Led tl van 60 cm verbruikt toch +- 10 watt? Quote
Erny Posted February 27, 2020 Posted February 27, 2020 @chowsven Op dit forum ook verschillende tips over growlights te vinden. Ga de zoekfunctie maar eens uittesten. En je kunt ook gewoon wat 18W TL balkjes erboven hangen, das lekker goedkoop en werkt bij mij al jaren heel goed. Quote
Flup Posted February 28, 2020 Posted February 28, 2020 Die lampen heb ik ook, maar ben er niet tevreden over. Lijkt makkelijk, maar ze geven inderdaad veel te weinig licht af. Niet kopen dus. Succesvol zaaien kan ook zonder extra licht en verwarming. De extra warmte is eigenlijk alleen nodig bij het kiemen (bv tomaten, pepers, paprika), verder niet. Na het kiemen is licht heel belangrijk. Nu wordt het langzamerhand lente, dus als je kiemplantjes op de vensterbank aan het raam richting zuiden plaatst, heb je in principe wel voldoende licht. Door extra te verwarmen, krijg je slungelige, gestrekte plantjes, dat moet je niet willen. Het belangrijkste is om niet te vroeg voor te zaaien! Ik trap daar elk jaar in, maar dat is gewoon zonde. Wacht tot het wat langer licht buiten is. Quote
simonvb Posted February 28, 2020 Posted February 28, 2020 (edited) Verlichting vind ik persoonlijk toch een zeer grote meerwaarde. Toen ik begon, zette ik mijn planten ook voor een zuid of oost georiënteerd venster maar kreeg niet genoeg licht binnen, steeds begonnen ze zich te strekken naar het venster. In de wintermaanden en het begin van de lente komt de zon niet hoog genoeg om mijn zuidramen goed te belichten en pakt het gebouw van de buren te veel licht weg. Hangt dus af van jouw persoonlijke situatie of er genoeg licht binnen valt. Daarna ook gewerkt met een TL buis, dat ging al goed. Vorig jaar overgestapt op een HLG 100 V2 - 4000K, niet goedkoop maar ik denk wel kwaliteit (link internetwinkel) Ik kan enkel zeggen dat mijn planten er veel beter uitzien dan ervoor en heb het gevoel dat ze ook meer gedragen hebben dan de jaren ervoor (al kan dit ook gewoon aan het weer,geluk, meer kennis,... gelegen hebben) Foto van 25 februari 2020: Edited February 28, 2020 by simonvb Quote
chowsven Posted February 28, 2020 Author Posted February 28, 2020 (edited) @Flup ja hier zitten wij met achterkant op zuiden gericht alleen het probleem is, wij hebben een open terras van 3 meter . en niet echt direct zonlicht , En ik kan dat van tomaten zaaien ooit eens willen proberen in eind januari maar alles was zooo lang geworden. normaal zaai ik altijd zo rond 12 maart En geen positieve oke, dat was mijn vraag omdat ik op instagram ergens had gezien (amerika) die zoiets in gebruik heeft en positief. en ook op amazon is ietsje wat positief ... Edited February 28, 2020 by chowsven Quote
chowsven Posted February 28, 2020 Author Posted February 28, 2020 @simonvb Hoe heb jij dat gemaakt , vind dat geweldig ben al 2 jaar zoiets aan denken voor maken voor gemakkelijker , alleen moet eigenlijk ietsje groter voor mij Ik heb hier eigenlijk nog een led batten liggen van 60 cm wat ik kan gebruiken en testen eerst https://www.into-led.com/nl/led-batten-60-cm-20w-6400k-2400lm-samsung.html?gclid=Cj0KCQiAkePyBRCEARIsAMy5ScsRhTZTNd3LFp8lZezLelMpPwq2wUR81wyeoodXhuMHAOBLMIm4ynIaAuuOEALw_wcB Quote
henkg Posted March 2, 2020 Posted March 2, 2020 Over die LED batten van @chowsven : Ziet er goed uit. Specs lijken mij overdreven. Er zijn meerdere NL-leveranciers voor precies ditzelfde (?) type. Die stellen allemaal: 1660 lumen (ipv 2400 lumen). Waarbij 1660 lumen mij ook genoeg lijkt. Ik heb besteld (deze: https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-batten-60cm-20w-6000k.html). Review (incl. vergelijk met een ouderwetse TL) volgt binnenkort, in een apart topic. EDIT wo 4 maart: die review is er nu, hier: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
simonvb Posted March 2, 2020 Posted March 2, 2020 Het licht hangt eigenlijk in een rek van de Ikea, veel meer is het niet Quote
Recommended Posts