acpronk Geplaatst: 20 februari 2022 Geplaatst: 20 februari 2022 Voorlopig houd ik het zo, ik heb nog geen klachten van de planten ontvangen.Als ik iets zou kopen, dan zou ik wel voor die battens van 150 Lumen per Watt gaan in 6500K. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
donaldk Geplaatst: 21 februari 2022 Geplaatst: 21 februari 2022 Die 250-350 umol, in de commerciele/high-end hobby binnenkweek, is voor stekken. Voor vegetatieve fase gaat men eerder uit van richting het dubbele. Doel voor bloei is 1000 umol, piek (hoe minder afval richting de randen/hoeken, hoe beter). Daarboven moet je extra co2 toevoeren, doen commerciele paprikakwekers ook, alleen op veel lager lichtniveau) lees en hoor ik op youtube. Groeilampen reviews (shane van migro heeft bekend youtube kanaal), hebben al lampen van 1600 umol laten zien. Die bekende binnenteelt planten hebben baat bij tot 2000 umol, volgens Bruce Bugbee, ook keynote spreker bij Horticon+LED. 2020 de gratis toegankelijke online editie. https://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Bugbee Bij Utah State hebben ze namelijk niet alleen het spacelab, maar ook een cannabis lab. Plant blijft dat lichtniveau omzetten, maar lager niveau is efficienter/kosteneffectiever, aldus Bugbee in die stream destijds en andere video's/interviews. Komen wij met een TL buisje of spaarlampje;-). Ik moet nog nieuwe lampsetje maken. Ik heb de LEDbollen en porseleine fittingen liggen,maar moet een ophanging maken en ze verbinden, dus snoer zoeken. Warmte matjes zijn binnen 20W, twee stuks. Pas na ruim twee-en halve week verzonden. Maar nu hoef ik dus niet in de slag met de opgezochte elektrieke deken. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 21 februari 2022 Geplaatst: 21 februari 2022 Er is een nieuwe generatie screw in incandescant replacement lampen. 2500 lumens. Osram heeft ze ook, zag ik vorig jaar, dus Philips vast ook. Maar ik heb ze van LSC (Action 2,99). Deze zijn 3000K en volgens opgave 17 Watt (15W bij 2000 lumens). Vorige generatie was 4000K en 15W/1500 lumens. 1521 Lumens is de ondergrens door EU vastgesteld als 100W equivalent. Ik heb vorige week een nieuw bolletje meegenomen. 1521 Lumens, 4000K en claim van 1521 lumens bij verbruik van 12 Watt. Bijzondere is de claim van Ra 95, in plaats van standaard 80 en veel led armaturen/tl balken van slechts 70 cri. Gisteren sprong toevallig een weinig gebruikte 40 of 60? W gloeilamp, dus vanmiddag deze erin gedaan en geeft mooi wit licht. Geen rode gloed zoals de 3000K 2500 Lumens. Mooie kleine bolletjes, maar wel premiumprijs met 3,29, LOL. Kan er wel een paar extra halen. Maar boven de tafel waar ik zit geldt hoe meer licht hoe beter. Dus de oude 1500 lumens of deze nieuwe 1521 lumens, komen daar niet, ondanks dat ik 4000K prettiger vind dan 3000K. Even rekenen de claims zijn dus 2500/17= 147 L/W. 1521/12= 126L/W, lichtkwaliteit kost altijd efficacy. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 21 februari 2022 Geplaatst: 21 februari 2022 Op 19-2-2022 om 15:20, Ronald7 zei: Ik begrijp hieruit dat de battens niet voldoende belichten om als enige lichtbron in een propagator te gebruiken. Dan is mijn vervolgvraag: heeft iemand een suggestie voor belichting dat wél als enige lichtbron in een propagator kan worden gebruikt. Het gaat om zaailingen (peper, paprika) totdat ze de onverwarmde kas in kunnen en wat exoten. Ik zou hier erg mee geholpen zijn. Jawel,maar hij heeft al een oplossing die werkt. Dus hij heeft extra licht voor volgende fase gekocht. Dat zijn grotere planten dus moet een groter oppervlak verlicht worden, dus heb je voor exclusieve belichting meer lampen nodig. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 21 februari 2022 Geplaatst: 21 februari 2022 Op 19-2-2022 om 19:45, Ronald7 zei: Bij mij hangt het licht in de bak. En gezien de vochtigheidsgraad ga ik veiligheidshalve dan maar voor IP65. De LED-zijde is wel op laag voltage. Daarom sneed Shane van Migro met een gerust hart de diffusiebollen eraf. Diffuser kost licht. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
redzebra Geplaatst: 21 februari 2022 Geplaatst: 21 februari 2022 Daarom blijf ik momenteel dat battentje van Sander nog altijd het beste vinden, als je alles bekijkt, verbruik, Cri >80 etc, stralingshoek 110 graden, heel dichtbij hoor je wel een licht gezoem ik kan natuurlijk niet vergelijken met de andere battens. Maar het staat niet stil, deze zien we achtereen ook wel in goedkopere vormen verschijnen: https://lumeco.nl/wp-content/uploads/2019/09/LED-T5-PRO-GenIII.pdf specificatie batten Sander. Specificaties Merk Samsung Wattage 15 Watt Vervangend wattage 240 Watt Inclusief verlichting Ja Batten Geïntegreerd LED Aantal branduren 30.000 uur Schakelcycli 15.000 cycli Lichtkleur Wit licht Kelvinwaarde 6400K Kleurcode 864 Dimbaar Nee Lumen 2400 Lumen Aantal lumen per Watt 160 Lumen Gradenbundel 110° Energielabel A++ Powerfactor >0.90 Kleurweergave (CRI) >80 IP-waarde IP20 Afmetingen 600x74x25 mm Materiaal Plastic Voltage 220-240V AC Bedrijfstemperatuur -20° ~ 40° C Keurmerk CE, RoHS Garantie 5 Jaar Quote
redzebra Geplaatst: 21 februari 2022 Geplaatst: 21 februari 2022 (aangepast) Die 160 Lumen/watt wordt nu nog soms aangegeven als energielabel A++ , maar eigenlijk moet de nieuwe energielabel al vermeld worden sinds september 2021. Volgens de nieuwe is dit maar energieklasse C. energie-efficiëntie totale lumen/Watt efficiëntie A 210 B 185 tot 210 C 160 tot 185 D 135 tot 160 E 110 tot 135 F 85 tot 110 G tot 85 De bedoeling was om wat ruimte te creëren voor de toekomst en het terug overzichtelijker te maken voor de consument zonder plusjes achter de A, Maar ik vrees dat we snel terug de plusjes achter A weer zien verschijnen., in filament vorm ondertussen deze nieuwe al bij Philips : 210 lumen/watt en we zijn nog geen jaar verder. @donaldk er zijn inderdaad al een pak efficiëntere, het gaat snel. https://www.lighting.philips.nl/consumer/p/led-lamp/8719514343801/specificaties, in deze vorm (rondstraler) natuurlijk minder geschikt voor de plantjes. 21 februari 2022 aangepast door redzebra Quote
donaldk Geplaatst: 22 februari 2022 Geplaatst: 22 februari 2022 @redzebraNiet te geloven. Met de Samsung 301B LEDs kun je een redelijke opbrengst halen bij een lage stroom 197 L/W en hoge CRI, wil je naar maximum van 210 ofzo, dan blijft er geen licht over. Wil je meer lumens gaat efficacy omlaag,volgens de tabel die ik vorig jaar online tegenkwam. Maar van zo'n eenvoudig filament lampje.... Ik meen dat op dat 100W equivalent bolletje een pijltje bij e stond. De CRI van 95 moet hem wel witter maken denk ik, want licht is witter dan wat ik mij herinner van de 1500 lumen/15 Watt voorganger, met CRI 80. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
redzebra Geplaatst: 22 februari 2022 Geplaatst: 22 februari 2022 @donaldk zie die link van lumeco, 210lumen >80cri een en pak minder degradatie. "Geen licht" is een slechte uitdrukking, niet "minder licht" want licht is lumen althans voor een mens, wel minder efficiëntie voor de plantjes. Het ding is, het gaat zo snel, die battens presteren beter als mijn dure groeilampen en volgend jaar zijn er weer een pak betere opties waarschijnlijk. Het gaat niet meer gaan over wat is geschikt voor plantjes, ze gaan allemaal voldoen, maar meer verbruik/prijs. Het gezoem bij die goedkope battens kan je waarschijnlijk wegkrijgen als het je stoort door een ontstoringscondensatortje er voor te hangen, verlaagt wel je powerfactor, maar ja. En het blijft een afweging verbruik aankoopprijs. Maar het is telkens gewoon maar een stekertje aanhangen, en die prijs ? Ik zag deze liggen in de action voor nog geen 20 euro. Ik ging erna toe voor een aantal kunststofbakken die eigenlijk @Flup niet aanrade, maar ik wou wat buiten zaaien onder afdekking en ja voor 12,5 Euro kon ik dat niet laten, poten zitten hier wel stevig ? en zitten ondertussen vol gezaaid. Is een 125lumen / watt , natuurlijk vanuit 1punt , maar wil hem proberen voor een aantal grotere planten. Quote
KleineTuinGroteDroom Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Ik ben ook aan de slag gegaan met LED batten als growlights (niet voor permanente binnenplantjes, maar voor nieuwe plantjes die over een aantal weken naar buiten gaan) en heb een bakje geïmproviseerd waarin ik 4 van deze jongens heb gehangen: https://www.lightexpert.nl/led-batten-60-cm-20w-2400-lumen-6500k.html 2 van 6500K en 2 van 4000K. Lijkt allemaal prima te werken, ik heb ze per twee aan een snoer gezet (parallel) zodat ik ze afwisselend kan aanzetten. Het enige waar ik last van heb is dat steeds één van de twee lampen die aan een snoer zit een zoemend geluid maakt. Ik lees daar hier ook over. Is dat een bekend fenomeen bij (goedkope) LED batten? Het staat op een andere kamer dus ik heb er niet veel last van, maar ik vraag me vooral af of het schadelijk cq gevaarlijk is. Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken. Over het licht an sich ben ik trouwens wel tevreden (op het oog, plantjes gaan er nu onder). Het is een goedkope manier om veel licht te krijgen. Ik hoop alleen dat die lampen niet in de fik vliegen ofzo... Quote
rorror Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 15 uren geleden, redzebra zei: Het gezoem bij die goedkope battens kan je waarschijnlijk wegkrijgen als het je stoort door een ontstoringscondensatortje er voor te hangen, verlaagt wel je powerfactor, maar ja. Weet niet of het zo éénvoudig is. Als het iemand echt heel erg stoort, wil die misschien de webwinkel een email sturen of er wat tegen te doen is. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 @rorror ik kan je het antwoord al geven : een betere/duurdere ontstoorde leddriver kopen. Als je even door scrolt op die led pro gen 3 pdf, zie je dat daar een osram driver is gebruikt, deze heeft specifiek onstoringscondensatortjes ter voorkoming van geluid, Er 1 voorhangen was inderdaad misschien wat simpel gezegd of dat werkt (meer voor stoorsignalen vanuit het net), er bestaan verschillende manieren, waar in de schakeling en hoe, dat je het geluid eruit kan filteren wel. @KleineTuinGroteDroom Nee, het is niet gevaarlijk of schadelijk, ze moeten nog steeds voldoen aan de Europese richtlijnen, hooguit een beetje hinderlijk, Bij mij stoort het niet, ik moet al heel dicht bij die battens staan om het te horen. Quote
rorror Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 @redzebra Mij stoort het ook niet, om het te horen moet ik er een meter van afstaan. Heb je al een foto van die lamp van 10.000lummen als die aanstaat. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Nog niet, ik ga hem pas 1 van de komende weken gebruiken, zal dan 1 sturen. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Misschien heb ik het gemist, maar hoeveel lux geeft deze lamp op 10cm afstand?https://www.lightexpert.nl/led-batten-60-cm-20w-2400-lumen-6500k.html Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Bij mij ook rond de 11000lux Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Dat is toch vrij laag vergeleken met die van Henk en mij (sander), ik zou meer verwachten . Henk 14000 ? (11000 na een jaar), ik (sander) 18600 vorig jaar (ik ga het dit weekend toch nog eens nameten om te kijken of er degradatie is). @rorror ik zal ook die high bay eens meten. Ze hebben wel een verschillende stralingshoek, 110 graden sander 15W/2400 Lumen , 120 graden 20W/2400 lumen ledvion daar zit al enig verschil, bovendien verbruikt die ledvion een stuk minder als gespecifieerd dus die 2400 lumen mag ook met een stevige korrel zout genomen worden. Misschien interessant voor vergelijking, kan je ook de waarden op 20 en 30 cm geven? Dan vul ik het overzichtje aan. Quote
acpronk Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Mijn LED stripje ook ongeveer 12000 lux (zie post 121). Dus als ik die vervang voor een batten dan heb ik geen verschil?Mijn vijgen groeien goed, de zoete aardappel geeft gemengde resultaten (of dat ras maakt gewoon langere ranken), maar de pepers die er het verste vandaan zitten groeien krom, ze beginnen toch wel wat te rekken.Anders moet ik ze verwisselen met andere planten. De verste zitten zo'n 65cm van het licht vandaan (1000 lux). Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Misschien interessant voor vergelijking, kan je ook de waarden op 20 en 30 cm geven? Dan vul ik het overzichtje aan. 10cm 10.500 lux (varieerde net rond de 10.000-11.000, de vorige keer zag ik toch bijna 12.000, zal mogelijk ook met de temperatuur te maken hebben)20cm 5.500 lux30cm 3.500 lux Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 (aangepast) 1000 lux is veel te weinig , zoals voorheen gezegd, ter hoogte van de zaailingen wil je minimum tussen 7000 en 10000 lux zitten. Meer lampen bijhangen, of je leds lager hangen. Worden je planten groter dan hebben ze nog meer nodig. Je zaailingen strekken. Op die oppervlakte die je gebruikt zijn die strips onvoldoende, voor die oppervlakte zou je ook meerdere battens moeten gebruiken. 23 februari 2022 aangepast door redzebra Quote
acpronk Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Als ik ze lager hang dan kom ik er niet meer in om water te geven of wat rouwvarenmugjes weg te vangen.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 Ik zal morgen eens exact met de cm er bij meten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 23 februari 2022 Geplaatst: 23 februari 2022 (aangepast) @acpronkeven nagekeken voor jou, je mag wat ze meegeven als lumen per led niet zomaar optellen, dat is de lumen die een led geeft bij de maximimale stroom die je erdoor kan sturen en dan moet je hem ook soms koelen, kleurechtheid verandert dan ook. Bij een lagere stroom geeft die minder lumens. bv een smd 8520 van een merk met volgende specificatie 0.5W 3V 50-55 Lumen (zo'n 110 lumen per watt ) zou een strip van 72 stuks max 3960 Lumen geven maar ook 36watt gebruiken, Bij 18watt zoals bij jou is dit dus minder als de helft en na 7 jaar nog wat minder. Eerder in de orde van 1500/1800 Lumen per meter. Een batten geeft tussen 1700 en 2400 Lumen per 60cm. Dus je hebt echt te weinig licht op die oppervlakte. edit; het klinkt wel goed natuurlijk op zo'n alibaba site om de maximale lumens van een enkele led mee te geven, eigenlijk moeten ze de lumens per meter meegeven bij een gespecifieerde haalbare stroom (of wattage) voor die strips. Of in jouw voorbeeldje met dubbelle rij 22Watt per meter 120lm/watt = 2640 lumen per meter. smd 8520 verwijst ook alleen naar een vormfactor dat is een smd van 8.5 op 2mm 24 februari 2022 aangepast door redzebra Quote
marzman Geplaatst: 24 februari 2022 Geplaatst: 24 februari 2022 (aangepast) Dus Henk en redzebra hebben de Samsung en die geeft meer 3000 lux meer bij 15Watt (wat waarschijnlijk ongeveer hetzelfde is want de 20Watts verbruiken geen 20 Watt 😛 ) maar zoemt ook? 24 februari 2022 aangepast door marzman Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.