JessicaL Posted April 24, 2020 Posted April 24, 2020 Goedemorgen, Ik heb een vraag. Ik ben redelijk laat begonnen met zaaien en kan binnenkort mijn eerste zaailingen gaan verspenen. Nu heb ik gelezen dat voor sommige planten de zonnige vensterbank perfect is en voor andere weer niet. Ik zie ook dat de zaadjes die aan de kant van de zaaitray zitten die het verste van het raam staan, het beste lijken op te komen. Kan ik nu het beste de bak af en toe omdraaien? Ik geef nu de zonkant wat meer water en daar komt ook al wat op. Ik heb gezaaid: roma tomaten tiny tim vleestomaten snackkomkommer ijssla kropsla zoete paprika spaanse peper aardbeien Vooral de laatste drie laten vrijwel geen activiteit zien. De rest komt allemaal redelijk op. Iemand tips? Quote
Patrijs Posted April 24, 2020 Posted April 24, 2020 (edited) Welkom Jessica, De paprika en peper hebben een wat hogere temperatuur nodig om te kiemen. Ook heeft ieder zaadje een andere kiemtijd, er is zaad dat al kiemt als je kijkt en ander zaad wil wat meer tijd. Aardbeien worden over het algemeen vegetatief vermeerderd met stekken (uitlopers) Dat geeft een beter resultaat dan zaaien. Net als bijv. aardappels. Sla kan nu prima al buiten gezaaid worden zeker bij het fraaie weer dat we hebben en kan het nu achter glas te warm hebben. Je kan veel planten nu ook al afharden in de zon.(Niet te veel zon tegelijk) Zoals je ziet heeft ieder plantje zijn eigen behoeften, en als je op dit forum zoekt met de zoekfunctie kan je alles terug vinden. En blijf je met vragen zitten dan kan je die stellen in de eigen topics van die plantjes. Dat is het leuke van plantjes opkweken, je blijft leren en vaak zijn de situaties weer net even anders. Edited April 24, 2020 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
JessicaL Posted April 24, 2020 Author Posted April 24, 2020 Dank je wel Ik zal zeker gebruik maken van de zoekfunctie. Ik ben veel aan het lezen en probeer goed voorbereid te zijn voor alle fases Quote
Patrijs Posted April 24, 2020 Posted April 24, 2020 Die pepers en paprika's zet ik op de router (25 C) tot ze boven komen. 🤫 Quote De moestuin van Patrijs
Flup Posted April 24, 2020 Posted April 24, 2020 Aardbeienzaad duurt eeuwig om op te komen. Je kan beter uitlopers / stekjes van anderen krijgen of aardbeienplantjes kopen. Paprika en peper hebben meer tijd nodig. Die kun je ook makkelijker met behulp van de DENO-methode zaaien. Is heel makkelijk en bespaart ruimte. Die ruimte kun je dan weer gebruiken voor andere zaaisels. Zodra de plantjes zijn gekiemd en goed beginnen te groeien, kun je die het beste dagelijks even omdraaien, anders groeien ze scheef (naar het licht toe). Succes! Quote
JessicaL Posted April 24, 2020 Author Posted April 24, 2020 Ja, dat zie ik met de sla en tomaten idd gebeuren, ik zal ze dan eens omdraaien nu Dank jullie wel voor de tips. Quote
Monkey Farmer Posted April 24, 2020 Posted April 24, 2020 Pepers en Paprika's: verse zaden kiemen binnen 3-7 dagen, oudere zaden hebben soms 2 weken nodig. de plantjes die na 2 weken opkomen zijn meestal ook niet zo gezond. Peperzaden houden van een constante temperatuur om te kiemen, 25C+ is ideaal, maar met een temperatuur rond de 20 graden lukt het ook wel. Ik zet mijn kiemende peperzaadjes meestal op een rek, 30 cm van de verwarming en 60 cm van het raam, niet in direct zonlicht. dan krijgen ze een constante warmte, zonder uitschieters naar boven of beneden, daar houden ze nl niet van. Zodra de blaadjes boven de grond komen, kunnen ze in de volle zon, liefst zonder plastic kapje of deksel, anders gaan de steeltjes rotten, Te nat is meestal funest voor jonge peperplantjes. plantjes waarvan de blaadjes niet los komen van de schil, worden meestal geen sterke plantjes. Uien en koolfamilie: 5-7 dagen Tomaten: 2-5 dagen Komkommers: 2-5 dagen Aardbeien zaaien is zoals flup aangeeft, bijna niet te doen. een gekocht plantje geeft in een seizoen genoeg uitlopers dat je nooit meer aardbeien hoeft te zaaien/planten.. Quote
Recommended Posts