Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds 2013 hebben wij 2 bamboeplanten staan. De soort Phyllostachys aureosulcata. En de 1e jaren groeide ie aardig, er kwamen elk jaar een paar stengels bij die dan ook echt wel wat dikker werden en hoger groeiden. 2 jaar terug zagen we al dat de plant al wat verder uit ging breiden, en vorig jaar kwamen er ineens een paar stengels uit de grond op zeker een meter van de vorige stengels. 

Dit jaar gaat ie helemaal los! Door de droogte is de grond keihard en je ziet nu lange scheuren ontstaan en in die scheuren piepen nu de puntjes van nieuwe stengels omhoog. :shock:

Ik heb er dus maar eens een paar geoogst vorige week, en ze bleken heel goed te eten. De scheuten zijn natuurlijk lang niet zo dik en compact als die van soorten die echt van die gigantische stengels maken, de wanden zijn niet zo dik zeg maar. Dus je hebt al snel die kamertjes, die misschien iets stuggere randjes hebben. Maar niet erg storend hoor, na het koken. (je moet ze dus echt wel koken, er zit een giftig stofje in. Al las ik gisteren dat onze soort wel rauw te eten is? Maar dat moet ik nog even uitzoeken) 

IMG_0681.JPGIMG_0678.JPGIMG_0750.JPGIMG_0751.JPGIMG_0677.JPG

Joep is ook erg blij met de stengels die we vorig jaar als test hebben afgehakt en gedroogd. Dus ik ga niet alle scheuten oogsten, kies alleen de plekken waar ze in de weg zouden staan. En de nieuwe stengels hakken we dan in de herfst/winter om. Die kunnen we dan in de tuin gebruiken voor van alles :thumbup:

We maken ons wel een beetje zorgen... want met dit soort groeikracht is een tuin van ons formaat ook al gauw aan de krappe kant... er staan bakken met vissen in de buurt, en het weiland van de buurman ligt ook 'slechts' 10 tot 12 meter verderop. 

Maar goed, ik blijf de nieuwe scheuten nu gewoon weghalen daar waar ze niet mogen staan. En dan zien we wel weer verder ;)

Posted

Hoe smaakte de scheuten? Net zoals die platte plakjes uit de winkel?

Afgehakte stengels zijn heel handig ja! Wel goed op die zijtakjes letten, die zijn echt keihard na het drogen. Hoe ouder de plant, hoe dikker die stengels worden. De dikste zijn het stevigst, dunne buigen hier door onder het gewicht van bijv. tomatentrossen. Een wortelbegrenzer helpt wel om snelle verspreiding te voorkomen.

Posted

Ze smaken wel wat anders, maar dan vooral in positieve zin... ;) Al heb ik die plakjes in geen 20 jaar meer gegeten hoor. Ik kan me nog herinneren dat ik ze als kind niet erg lekker vond, mijn ouders deden ze nog wel eens ergens doorheen. 

Deze smaakten frisser, een beetje naar witte asperges? Moeilijk te omschrijven. Volgens mijn zusje smaken ze naar bamboe :lol: Maar hoe dat dan smaakt dat kan ik niet verwoorden. 

We hebben een stengel omgehakt en daar meteen de zijtakjes van verwijderd. En er was van de winter ook een stengel omgewaaid die met zijtakjes en al was gedroogd, gewoon daar waar ie omviel. En daar heeft Joep gisteren de takjes van weggeknipt. Ik zal straks eens voelen, maar volgens hem was er niet echt verschil. 

Deze stengels worden dus echt wel flink stevig en hard, ik heb toen ook wel expres een soort gekocht die goed hoog zou worden, en die dus tot op een goeie hoogte nog steeds een mooie dikke stam heeft.

Posted

Bamboesmaak dus :lol: Ik gebruikte die stengels wel eens om netten wat verder van m'n plantjes af te houden, als er dan nog wat van die uitsteeksel aan zaten had je daar zo een net mee gesloopt of een snoeischaar op gebroken.. Maar misschien ligt dat ook aan de soort?

Posted

Hoe maak je dit klaar? Gewoon een soort van blaadjes eraf en schillen? Of lijkt het zo? Ik heb ook bamboe en zou dit ook wel willen proberen. Nooit bij nagedacht dat bamboe scheuten van de bamboe komen, haha. Maar misschien verschilt het ook per soort, zouden ze allemaal eetbaar zijn? 

Posted

Anna, ik ruk de zijtakjes er altijd af met de hand, gewoon omdat ik dat sneller vind gaan dan knippen. Er blijven dan geen uitsteeksels achter, maar over een gladde stok glijdt een bindtouwtje naar beneden, dus soms wil je juist zo'n uitsteeksel.

Bij gladde bamboestokken zal netten erover wel werken, mits natuurlijk eerst lege jampotjes over de stokken gaan.

Dat die opkomende bamboe scheuten eetbaar waren heb ik me nooit gerealiseerd. Dat moet ik toch eens proberen. Ze zijn hier nog niet boven, maar dat kan niet lang meer duren.

Het zou voor de bamboe zelf wel eens het beste kunnen werken als het kan 'wandelen'. Op de originele plek nog goede scheuten naar boven krijgen lijkt wat lastiger te worden na verloop van jaren.