Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stamdoperwten ondersteunen?


Arja

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn stamdoperwten eind maart buiten gezaaid, nu zijn ze ongeveer 15 cm hoog en ze staan (nu nog) redelijk stevig te staan. Is het handig om ze toch te ondersteunen met stokken ofzo? Of zijn dit soort planten stevig genoeg van zichzelf? Ze hebben van die handige armpjes om zich vast te houden. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heb ik ook staan. Vorig jaar niet ondersteund maar met een flinke bui lag alles toch een beetje zielig plat. Dit jaar staan ze langs gaas. Zo nemen ze minder ruimte in en ze klimmen inderdaad wat omhoog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Duidelijk, ik ga aan de slag met bamboestokken. Ik dacht in eerste instantie 'stokbonen moeten stokken dus stambonen moeten geen stokken, want die hebben een stam'. Maar enige ondersteuning in weer en wind gaan ze vast op prijs stellen. Het kan hier best waaien, de beschutting (houtwal) moet nog groeien. Dank voor de tips, allen.

aangepast door Arja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook mensen die ze niet in een rij maar in een veld zaaien. Dan steunen ze aan elkaar maar zijn vooral kruipend. Zo'n veld wordt dan 20 a 30 cm hoog.

Tuinieren op 210 m² op de kleigrond van De Smalle Steeg in Nijmegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier nemen we lange bamboestokken van 1 jaar oud uit eigen tuin

leggen we op de grond aan weerszijde naast de rij

trekken we omhoog langs de plant en binden aan stokken op 40 cm hoogte tegen omwaaien, omvallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Arja zei:

Duidelijk, ik ga aan de slag met bamboestokken. Ik dacht in eerste instantie 'stokbonen moeten stokken dus stambonen moeten geen stokken, want die hebben een stam'. Maar enige ondersteuning in weer en wind gaan ze vast op prijs stellen. Het kan hier best waaien, de beschutting (houtwal) moet nog groeien. Dank voor de tips, allen.

Dat is de theorie dus die gedachten klopt wel hoor. 

Alleen in de praktijk werkt dat bij erwten niet altijd goed. Kijk ook even of ze wel goed langs de bamboestokken klimmen of gebruik de tip van RobO want erwten krullen zich niet zoals bonen om de staken heen maar houden zich vast met grijparmpjes, dat gaat naar mijn idee beter bij gaas. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...