Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenplaag?


Aanbevolen berichten

Ik merkte deze ochtend dat heel wat bladeren van mijn kerstomatenplanten bruine vlekken aan de randen vertonen. Op sommige bladeren is dit eerder gespikkeld over het blad maar minder uitgesproken. Is dit ten gevolge van de tomatenplaag 😞? Of kan het ook gewoon van de koude nachten komen? Deze planten staan in de serre.

 

In de ochtend staat er wel steeds condens op de bladeren, maar dan verlucht ik de serre zodat dit op kan drogen.

Het zijn de laatste dagen koude nachten met warme dagen geweest.

 

Indien het tomatenplaag is, haal ik dan best gewoon ineens alles weg?

 

Bedankt voor jullie reacties!

IMG_2172.JPG

IMG_2167.JPG

IMG_2168.JPG

IMG_2169.JPG

IMG_2170.JPG

IMG_2171.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig te zeggen. Op basis van de laatste foto's denk ik dat de koude nachten de oorzaak kunnen zijn. De tomatenziekte geeft wel grijszwarte vlekken, maar meestal midden op het blad en de stelen en de stam. En als deze vlekken alleen op het blad zitten, dan zou ik het nog aanzien. 

Normaal zet ik de tomatenplanten pas na IJsheiligen definitief buiten. Ook in de kas, voor IJsheiligen haal ik ze binnen als de nachten te koud zijn.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je toevallig met water en zeep gespoten tegen luizen? Want als je doet en het niet na een uur afspoelt met schoonwater, kan je dat soort rare vlekken krijgen.  Spuiten tegen luizen, doen na zonsondergang, en daarna schoonspoelen.

aangepast door rorror
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror: Nee, ik heb niets op de planten gespoten. Maar toch bedankt voor de tip!

 

@Flup volgend jaar ga ik ze inderdaad pas later naar de serre verhuizen. Ik heb de aangetaste bladeren weggenomen en de kas een hele dag geventileerd. Ik zie wel of ze er terug bovenop komen 🙂 De bloemetjes groeien alleszins goed verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Spuiten tegen luizen, doen na zonsondergang, en daarna schoonspoelen

. schreef Rorror.

 

Beter niet spuiten tegen luizen, want de natuurlijke vijanden gaan daarvan vooral dood. Maar zeker NOOIT op tomatenbladeren. De beste manier om je planten ziek te maken. Als je een luizenplaag hebt op je tomaten, zeer uitzonderlijk, dan is echt iets helemaal verkeerd in de groei-omstandigheden. 

aangepast door weknow
  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doe ik ook nooit, spuiten tegen luis op de tomatenplanten. Af en toe zitten er wel een paar luizen op de tomatenplanten, maar daar doe ik niks aan. 

 

Met water en afwasmiddel (mix) spoot ik in het verleden wel de tuinbonen als die vol zaten met bonenluis. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...