Posted May 17, 20205 yr Graag zou ik willen weten of tuinders advies kunnen geven voor een goede steekspade die lang is. Mijn huidige spade is 123 cm totaal. Ik ben 182 cm lang en heb het gevoel dat een nieuwe spade 5 cm langer mag. Het blad is 26 cm, dus ik zoek iets dat ongeveer 102 cm boven de grond uitsteekt. Het enige dat ik online kan vinden is een Spear& Jackson met extra lange steel. Weinig verkopers vermelden de totale lengte. Ik wil een goed gebalanceerde spade met lange hals. Het blad moet gepolijst zijn, een lip hebben en goed te slijpen zijn. Opstapjes heb ik niet nodig. Ook zoek ik tips voor een woelvork. Ik wilde eerst een De Wit, maar met een totale lengte van 105 cm lijkt die me te kort. Edited May 17, 20205 yr by fre3ke
May 28, 20205 yr Author Geen reaktie, maar ik zal het topic zelf even aanvullen. Bij de lokale tuinartikelenwinkel heb ik een paar spades geprobeerd en de Ideal uit Duitsland beviel me omdat die niet zo zwaar is. Dat komt doordat hij geen zwanenhals heeft. Maar ik las teveel recensies van brekende stelen bij Ideal, dus toen koos ik toch voor zwanenhals. Het merk Sneeboer heeft mooie spades maar met een te iel handvat. En van RVS, dat is wel duurder maar niet beter. Bij alle andere merken lijken de bladen hetzelfde te zijn. Er bestaat één model met een dullip, een soort verlenging van de zwanenhals aan de voorzijde, en één model met een zwanenhals die recht is aan de bovenzijde. Het model met de dullip lijkt bij De Wit vandaan te komen en wordt ook door Spear&Jackson verkocht, wat hetzelfde is als Atlas maar dan met een andere steel, en door Streuding. Het model dat recht van boven is, wordt door Atlas verkocht, en door Streuding, en door Ivana, en het wordt ook merkloos verkocht. De merken heb ik dus maar losgelaten, want de kwaliteit van de bladen lijkt me hetzelfde. Ik kan me niet voorstellen dat er meerdere fabrieken in Nederland staan die identieke spadebladen in twee variaties produceren. Een steel van 75 cm geeft een totaallengte van 114/115 cm. Mijn huidige spade heeft dus een steel van 85 cm, maar die lengte lijkt niet meer te koop. . Als ik 5 cm langer wil, moet ik een steel van 90 cm hebben, of een tussenweg zou zijn de glasvezelsteel van 88 cm. Ik denk dat ik voor dat laatste ga. Uiteindelijk kwam ik dus uit bij een los blad en losse steel. Nu heb ik een complete spade gekocht omdat die goedkoper was dan een los blad (gepolijst). Hij is vandaag geleverd, maar de steel zit met nagels vast, dus ik weet niet of dit zo verstandig was. Wordt vervolgd.
May 28, 20205 yr Altijd leuk, vergelijkend warenonderzoek 👍 Hier werk ik voornamelijk met de spitvork en daar zat het meeste verschil in de prijs. 😲 Uiteindelijk een goedkope bij de GAMMA gehaald, de duurdere waren in mijn optiek niet beter voor het werk dat ermee gedaan wordt. Een steel goed op een los blad of vork zetten kan ook nog een listig klusje zijn. De moestuin van Patrijs
May 28, 20205 yr Author Bij de spades zat ook veel verschil in de prijs, en daarom is het zo interessant dat de bladen waarschijnlijk identiek zijn. Atlas is bijvoorbeeld hetzelfde als Spear & Jackson, daar zijn ze vrij open over, maar een S&J is veel duurder omdat het een internationaal bekend merk is, en ze hebben hun eigen merk stelen. En zo zag ik wel meer spades die hetzelfde leken te zijn, maar veel in prijs verschilden. Ik wilde geen goedkope spade, het is een product waarbij de kwaliteit wel verschil maakt, maar het is ook weer niet zo dat duurder automatisch betekent dat het kwalitatief beter is. Waarschijnlijk is het net zo bij spitvorken. Een spitvork moet ik ook nieuw kopen, de mijne is een tand kwijtgeraakt op een betonblok, maar voor die tijd waren de tanden al verbogen. Ik zit naar een grelinette te kijken, omdat ik best veel grond moet verluchten en dan lijkt een grelinette me beter voor de rug. En ronde pennen buigen minder snel dan platte tanden, lijkt me. Een steel plaatsen is niet zo'n probleem, dat heb ik wel vaker gedaan. Maar een klinknagel afzagen als er geen ruimte is, dat is een probleem. Uitboren kan ook niet omdat de nagel bol loopt. Ik zit er nog op te broeden en heb de spade daarom nog in de verpakking gelaten.
May 28, 20205 yr Ja in spades zijn er aanzienlijk meer varianten en aanbieders dan spitvorken. En een prettig in de hand liggende steel is heel wat waard bij regelmatig gebruik. Misschien even recht slijpen met een slijpschijf of afvijlen gaatje slaan met een centerpons en dan voorzichtig onder de kolomboor? Een grelinette zou hier waarschijnlijk niet werken in het zand, of het zouden brede tanden moeten zijn. Maar als je de tanden laat buigen ben je al verkeerd bezig, rond of plat, er staan dan verkeerde krachten op. De moestuin van Patrijs
May 28, 20205 yr Ik ben nog een stukje langer dan jij, 1.89 en heb destijds bij de welkoop gewoon een lange steel gekocht en die op een verder fijne spade gezet. mijn kids, allemaal 2m+ doen hetzelfde. Ik zou wel meer gereedschap zoals bv grasmaaier willen die speciaal voor lange mensen is gemaakt, mijn kids maaien hier en dat is 2,5uur als oude mannetjes achter een maaier lopen of als slangenmens oo een zitmaaier Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
May 28, 20205 yr Author Ik zit met mijn lengte maar een paar cm boven de gemiddelde Nederlandse man, maar ik denk dat ze de standaardspades daar niet op afstemmen. Een te lange spade is niet te hanteren, maar een te korte wel (ten koste van je rug). Dus een te korte spade verkoopt beter. Ik denk dat het zo simpel is. Plus lagere materiaalkosten. @prettig gestoord misschien moet je een stuk aan je grasmaaier laten lassen. Ik heb zelf een jaar geleden een monitorsteun laten verlengen bij een lasser en ben zo blij dat ik dat toen gedaan heb, want ik zit nu veel beter achter mijn bureau. Bij spades is het gelukkig een stuk makkelijker, een losse steel kopen inderdaad. Het lijkt er trouwens op dat mijn steelberekening toch niet klopt. Ik moet mijn nieuwe spade eerst maar even uit elkaar halen. @PatrijsDe spitvork kwam met het huis/ tuin en ik geloof dat ik hem niet verbogen heb maar weet het niet meer. Een grelinette doet toch precies hetzelfde? Ik heb hier ook zandgrond. Edited May 28, 20205 yr by fre3ke
May 29, 20205 yr Author Ik heb de handdoek in de ring gegooid en de te korte spade geretourneerd. De tijd en moeite voor het verwijderen van de bestaande steel, loont zich niet. Mijn steelberekening klopte toch, dus ik heb meteen een spade van de juiste lengte besteld. Van Atlas. Is dus hetzelfde als Spear &Jackson, maar 20 EUR goedkoper. Met de 88 cm glasvezelsteel komt hij op 127 cm lengte. Misschien wat te lang, dat merk ik dan in de praktijk. Toevallig had de NOS vandaag een artikel over producten die 1,5 Meter zijn en daarbij stond ook een spade Nou, ik weet inmiddels dat dat niet klopt. Fake news 😁
June 12, 20205 yr Author Mijn spade is bezorgd en ik ben superblij. Hij is 126-127 cm lang en dat is niet te lang. Ik had van tevoren goed nagedacht over de glasvezelsteel. Doordat ik vroeger surfde, weet ik hoe goed glasvezel trillingen doorgeeft. Ik wist niet of dat vervelend zou zijn, maar dat is het niet. Het is juist prettig dat je goed voelt wat er aan de andere kant van je spade gebeurt. Hij is ook scherp genoeg, ik heb net even wat ongewenste aardperen uitgegraven, dat ging geweldig, maar ook een plag uit het gras is zo losgestoken. Of het gepolijst blad veel toevoegt weet ik niet, het leek me makkelijker om schoon te vegen maar ik kan niet vergelijken nu. Dit is mijn nieuwe spade. Met mijn nieuwe woelvork, waar ik ook superblij mee ben.
June 12, 20205 yr Is dat niet een bulldog spade. heb er ook al jaren een. Die heeft inderdaad een lekkere lange steel. De mijne heb ik in een bouwmarkt gekocht in Engeland.
June 13, 20205 yr Author Dan was hij vast goedkoper dan de mijne, als hij uit een bouwmarkt komt. Ik ben wel benieuwd hoe lang dat rubberen laagje bij het handvat houdt. @mearn, is dat bij jou nog helemaal intact? Merknamen zeggen niets, heb ik gemerkt. Ik heb steeds dezelfde spades onder verschillende Nederlandse, Duitse, Engelse en Belgische namen zien opduiken. Dus het kan best een Bulldog zijn, maar in mijn geval zit er een Atlas-sticker op. Edited June 13, 20205 yr by fre3ke
June 15, 20205 yr Die van mij is nog intact, Heb hem wel met een D greep. Gebruik hem voor het grovere werk, daar kan hij goed tegen.