Geplaatst: 17 mei 20205 j Er huist al jaren een koppeltje houtduiven in mijn tuin. En ieder jaar willen ze een nest bouwen in de rode beuk die ooit veel te dicht achter mijn huis gezet werd. Zeg nu zelf; welke houtduif zou er niet in zo'n mooie dichte beuk willen wonen ? Toch wil ik ze liever niet in mijn directe omgeving vanwege hun poep. Ieder jaar verraden ze hun slordige nestbouw weer door de aangesleepte takjes die voor een deel onder de beuk op het gazon terecht komen. En ieder jaar ontmoedig ik hun nestbouw weer door het begin van hun primitieve gedoe weg te halen. Ook nu is dat weer gelukt. Ze hebben besloten mijn beuk te verlaten en zijn met een nest begonnen een eind verderop. Maar hun favoriete plekje voor het verzamelen van takjes is gebleven. Dat is onder mijn heg. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 17 mei 20205 j Ik begrijp niet dat je vogels geen nestplaats gunt vanwege vogelpoep. En al helemaal niet dat je erover opschept dat je een vogelnest in aanbouw vernielt. Dat is hun werk en energie. Je veroorzaakt stress en leed aan levende wezens, heb je daar helemaal geen gevoel bij? Misschien is jouw boom helemaal niet zo ideaal om een nest in te bouwen, maar is er al niks beters voor deze vogels. Mijn hardhouten schutting zit na een half jaar al vol vogelpoep, en ik vind het vooral leuk dat ik iets voor mezelf heb neergezet waar de vogels ook van profiteren. Ze zitten er graag. En ja, ik heb ook een mol in de tuin gehad en ander lastig beestengedoe. Maar enige tolerantie voor de natuur, als je in de nabijheid van natuur bent, hoort erbij.
Geplaatst: 17 mei 20205 j Iedereen tuiniert op zijn / haar eigen manier @fre3ke en ik vind het mooie van dit forum juist dat men elkaar in zijn waarde laat. Op internet zijn er genoeg groepen waar mensen die volgens de jonge hipsters op een ouderwetse, foute manier tuinieren en daardoor helemaal tot de grond worden afgemaakt. Je wilt niet weten wat ik allemaal over mij heen heb gekregen door alleen te zeggen dat ik begrip heb voor mensen die naar bestrijdingsmiddelen grijpen bij het tuinieren. En dan gebruik ik het nog niet eens zelf! Met als gevolg dat de ervaren tuinierders uit die groepen weggaan. Dat jij de vogels en andere dieren van alles gunt is prima, maar dat wil nog niet zeggen dat anderen geen tolerantie voor de natuur hebben. Jij tuiniert op jouw manier, een ander op een andere manier. Ik zit graag op dit forum, gewoon om te leren en te zien hoe anderen tuinieren. Ik zou het heel erg jammer vinden als hier ervaren moestuinierders verdwijnen omdat nieuwelingen meteen anderen veroordelen omdat die niet tuinieren zoals zijzelf.
Geplaatst: 17 mei 20205 j Ik snap wat je zegt @fre3ke, maar duiven vormen in sommige gebieden echt een plaag. In veel steden waar ik heb gewerkt worden ze zelfs vanuit de gemeente bestreden en ontmoedigt om te nestelen. Datzelfde geld voor muizen en ratten. Ik vind bijvoorbeeld de muizen in mijn tuin prima, maar als ze binnenkomen, komen ze gif tegen. Die keutels wil ik namelijk niet bij mijn kruipende kind hebben, daar trek ik mijn grens. Duiven veroorzaken naast poep ook nog wel behoorlijke geluidsoverlast soms. Ik heb een nest kraaien in mijn schoorsteen. Het is dat ze al genesteld hebben en de eieren uitgekomen zijn, had ik het eerder gemerkt, voor de leg, had ik dit ook laten verwijderen. Los van het brandgevaar als ik de houtkachel zou gebruiken, maken ze ook echt mega veel geluid, net boven mijn slaapkamer. Dus zodra ze uitvliegen, gaat het nest er direct uit en volgend jaar ben ik daar zeker alert op.
Geplaatst: 17 mei 20205 j Auteur @fre3ke Misverstandje. Ik heb juist alle respect voor de natuur en dat die duiven proberen mijn erwten en jonge koolplanten op te vreten is tot daaraantoe. Daar bescherm ik mijn planten tegen met netten etc. Dat betekent nog niet dat ik een duivennest boven mijn achterdeur hoef te tolereren met de daarbij behorende overlast van poep gedurende enkele weken. De frustratie van het niet lukken van een nestbouw in mijn beuk komen ze ook dit jaar wel weer te boven en of het al of niet lukt jongen in hun nieuwe nest verderop groot te brengen laat ik graag aan de natuur over. De talloze kauwtjes in mijn tuin zijn meesters in het roven van eieren en jonge vogeltjes. Hoort allemaal bij de natuur. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 18 mei 20205 j Hier halen we zo in het voorjaar ook hier en daar wat duiven'nesten' (de 6 takjes die daar voor door moeten gaan) weg. Ze kiezen altijd de stomste plekken waar je dan steeds langsloopt en dan schrikken ze en vliegen bijna tegen je hoofd. Zoals onder ons afdak net boven de trekker die we regelmatig pakken, op 1,5 meter hoogte in een appelboom waar we steeds de kippen voeren, enz. Uiteindelijk vinden ze een betere plek en zien we de duivenpopulatie gestaag groeien hier facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 mei 20205 j @FransDan heb ik het gelukkig verkeerd begrepen. Ik dacht dat als er takjes op het gazon vallen, het nest boven het gazon zit en niet boven de voordeur. Ik zou zelf een nest boven de voordeur ook verwijderen. Misschien niet vanwege poep, maar wel vanwege het gefladder (waar Jorieke123 het ook over heeft). Ik krijg daar de zenuwen van). Ik oordeel ook niet over de dingen die je wel of niet verdraagt, ieder mens is anders. Ik heb wel vaak vragen bij intoleranties die ik niet herken, en dat was ook letterlijk hoe ik het bedoelde toen ik zei dat ik het niet begreep. Het was geen oordeel. Maar tekst is altijd lastig. Zo kwam het verhaal van het nest op mij over alsof je ook het leuk vindt om duiven weg te pesten. Verkeerd begrepen, hierbij mijn excuses. @Flup Ik verwachtte al een beetje dat het feit dat ik wat nieuwer ben, door iemand zou worden genoemd. Niet leuk, maar ik snap wel dat jullie elkaar misschien wat beter kennen en daardoor zo'n verhaal beter kunnen plaatsen. @JessicaL Duiven in grote steden zijn inderdaad een probleem, maar een probleem van aantallen. En misschien van volksgezondheid, want ze blijven bij ziekte gewoon doorleven in een stadsomgeving. Ik ben een groot deel van de tijd in Amsterdam, en merk dat mensen vaak duiven pesten, ook als ze helemaal geen hinder van ze hebben. Het is volksverdrijf. Ik denk dat mijn ergernis daarover, mijn interpretatie van het verhaal van Frans misschien heeft gekleurd. Een vogel in de schoorsteen is inderdaad vervelend. Ik wil ook niet beweren dat je nooit iets tegen een dier mag ondernemen, lees de laatste alinea van mijn bericht (de mol mocht blijven hoor, maar is gelukkig toch vertrokken). 18 mei 20205 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 18 mei 20205 j Zou je een wel een uil in de rode berk laten nestelen? Deze man houdt ook niet van duiven, maar hij is gek op zijn uiltjes. https://www.ad.nl/buitenland/oehoe-bouwt-nest-met-drie-kuikens-op-de-vensterbank-van-jos-ze-kijken-s-avonds-televisie-met-mij~a754d521/ Oehoeee! oops... Roekoe!
Geplaatst: 19 mei 20205 j Er is geen natuur in Nederland, het is gewoon een park. De dichtstbijzijnde natuur in Europa ligt in Polen en zelfs dat oerbos is bedreigd. Naar mijn mening moeten we de "wilde" dieren zoveel mogelijk ondersteunen, als dat mogelijk is tenminste. In onze dierenkliniek worden wilde dieren gratis geholpen, als iemand tenminste het fatsoen heeft hem of haar te brengen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.