Jorg Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Iemand een idee waar deze paars verkleuring op een normale aardappel (ras agria) op duidt? Een ziekte, een gebrek of toch gewoon door blootstelling aan het licht (de aardappel is namelijk deels groen)? Ik kan namelijk zelf niet direct iets vinden op het i-net. Tot nu toe slechts bij een aardappel waargenomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Geen idee wat het is. Ik heb het wel al eens bij een gekochte aardappel gezien (na het koken). Zag er niet smakelijk uit dus ik heb maar weggedaan. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
docsusan Posted August 10, 2024 Share Posted August 10, 2024 Ik heb ook deze verkleuring in sommige aardappels.. google weet het ook niet!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted August 10, 2024 Share Posted August 10, 2024 Ik denk dat het geen kwaad kan. Je hebt immers ook rassen die er juist op gekweekt zijn paars te zijn zoals b.v. de Vitanoir die wij dit jaar voor het eerst hebben verbouwd. En ze zijn heerlijk. Die paarse eigenschap zit blijkbaar toch in de aardappel op zich en uit zich blijkbaar ook zomaar in niet speciaal daar op geselecteerde piepers. Zie op de foto de bijna zwarte soort, ook binnenin volledig paars. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted November 18, 2024 Share Posted November 18, 2024 Ik was hem vroeger al enkele keren tegengekomen en met dit bericht laatst terug te zien toch nog even opgezocht waar juist. Het gaat over een verwijzing in een document van WUR (Wageningen University & Research), de meeste andere verwijzingen op internet zijn delen uit die tekst. Het fenomeen noemt bloedaardappel en zoals in de tekst en ook @Roelie aanhaalt, een perfect gezonde knol en eerder een genetische eigenschap van de aardappel eventueel uitgesprokener onder invloed van licht die in die tijd niet gewenst was in een consumptieaardappel. (in een andere tekst van Wur in die tijd werd dan ook aangeraden om geen pootgoed van dergelijke planten te gebruiken) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted November 19, 2024 Share Posted November 19, 2024 Leuk artikel, maar m.i. iets anders dan mijn piepers. Dezen zijn ook aan de buitenzijde nagenoeg zwart, zo donkerpaars zijn ze. Heeft niets met blootstelling aan licht te maken, want ze zijn altijd goed aangeaard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted November 19, 2024 Share Posted November 19, 2024 (edited) @Roelie bij de jouwe niet nee , maar hier ging het eerder over aardappels die normaal gelig zijn, zoals de oorspronkelijke vraag (op die foto zie je ook vergroening, dus lag aan de oppervlakte, wat overeenkomt met de vermoedens in het artikel) . Bij sommige variëteiten vermoede men toen ook dat dit een genetische oorzaak had, wat eventueel meer uitgesprokener wordt door bv meer lichtinval, vandaar ook de waarschuwing om geen pootgoed te nemen, je gaat dan uitselecteren op deze in die tijd niet gewilde eigenschap en uiteindelijk mauve aardappels krijgen 😁, ook bij klonen wat pootgoed is ontstaan defecten en kan je variatie krijgen (veel langzamer natuurlijk als bij kruisingen). Je aanname "blijkbaar ook zomaar in niet speciaal daar op geselecteerde piepers " lijkt dus correct te zijn voor sommige. Edited November 19, 2024 by redzebra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted November 22, 2024 Share Posted November 22, 2024 Chatgtp gaat uit van een kruisbestuiving met andere aardappel (meest waarschijnlijk)of anders fysiologische stress tijdens de groei. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
janterharmsel Posted November 22, 2024 Share Posted November 22, 2024 Ik zie dit ook wel eens in mindere mate in vooral Alouette aardappelen. Volgens mij nog gewoon eetbaar dan. Chatgtp fungeert nog op basisschool niveau zo te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts