Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kersenboom vermeerderen via wortels?


kustlijn

Aanbevolen berichten

Ik ben een stuk grasland aan het scheuren om daar toekomstig onze moestuin te maken.

 

Tussen het gras was ik tijdens het maaien al vaak kleine boompjes tegengekomen, welke ik natuurlijk rücksichtslos wegmaaide.

 

Aanpalende bomen zorgen ervoor dat het gras bezaaid is met velerlij jonge boompjes.

 

Nu tijdens het verwijderen van plaggen en het hakken van de grond kwam ik weer een rits jonge boompjes tegen, maar groeiende op een lijn.

 

Dit betekende dat ze niet door zaden, maar door wortels zich uitdijen.

 

Ik werd nieuwsgierig en begon aan de wortels te trekken om te kijken waar ik uit kwam.

 

Vermoedelijk bij de wildrozen dacht ik.

 

Maar nee, de wortels liepen richting de kers die daar staat.

 

Ik begon de bladeren te vergelijken, en jawel hoor overeenkomsten.

 

 

Nu is mijn vraag, kan ik op zo`n manier kersenbomen vermeerderen?

 

En zo ja, ik neem dan aan dat deze dan klonen zijn van de oude boom.

 

 

DSCI1005.JPG

DSCI1012.JPG

DSCI1013.JPG

aangepast door kustlijn

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, via wortelstek kun je kersen vaak goed vermeerderen. Hier gebeurt het door vergeten stuk wortel dat in de grond blijft. Maar je kunt het ook heel doelgericht doen...wortel opgraven en in stukken snijden en die planten.

 

Maar.....maar!...je vermeerdert zo niet de kersenboom, maar de onderstam waarop die is geënt. Dat is vaak ook een kers of een nauwe verwant. Als boom niet echt interessant voor de vruchten...maar wel geschikt om weer een andere kers op te enten. Onderstammen zijn geselecteerd op kenmerken als groeikracht, gezondheid, tolerantie voor diverse grondtypen en dus zeker niet om veel smakelijke kersen te geven. Daarvoor kies je beter een ras dat daarvoor speciaal wordt gekweekt (en dat kun je enten op zo een onderstam).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Weknow,

 

 

tja die onderstam,..  dat was ik even vergeten.

 

Nu weet ik niet of deze kers op een onderstam geent is

 

Ik heb ook geen idee hoe oud deze kers is, ik weet dat ze hem ooit hebben omgezaagd, maar een stronk hebben laten staan.

 

Deze stronk zou weer zijn uitgelopen, dan zou de boom toch uit een onderstam zijn ontstaan?

 

En het moet gezegt de kersen zijn lekker, maar wij weten niet of het een Süß- of Sauerkirsch is.

 

Ik vind ze best zoet, mijn vrouw best zuur.

 

 

Kan je bij een oude boom zien of deze is geent?

 

 

 

 

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt op wilde kers, zaailing. Dus grote kans dat via wortels uitlopers krijg je zelfde kersen.

Na zoveel jaren is het moeilijk of zelfs onmogelijk entplek vinden. Dus, uitplanten, beetje geduld (3 tot 5 jaaren) en dan zie je, of de nieuwe kersen hetzelfde zijn als die van moederboom ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Yuras voor jouw antwoord.

 

Ik heb even op wilde kers gegoogled ; groeit vaak als meerstammige struik of boom uit tot een hoogte van 15-20 meter.

 

Dat kan kloppen.

 

Mijn vrouw vermoedde het al, omdat de kersen redelijk klein zijn.

 

 

Ik had al een aantal stekjes in een pot gedaan, om ze voor uitdrogen te behoeden.

 

Maar voordat ik mij jaren bezeghoud met iets dat niet functioneerd, dacht ik; maar eens navragen

 

Ik ga het maar eens proberen, wie weet lees je het over 3 tot 5 jaar , of het is gelukt. 😉

 

 

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kersenboom (sauerkirsch) heeft dat ook. Via de wortel komen overal uitlopers in de tuin op. Zaailingen zijn het beslist niet! Ik denk er serieus over na om de kersenboom hierom uit de tuin te halen. Deze wortelwoekeringen maken het grasveld en de moestuin er niet beter op, vandaar. Ik heb liever een fruitboom zonder deze wortelwoekeringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Flup said:

Deze wortelwoekeringen maken het grasveld en de moestuin er niet beter op, vandaar

Met zure kersen (op eigen wortels) gebeurd het vaak door wortels beschadiging. Waarschijnlijk, heb je meerdere keer met spade of zoiets wortels geraakt.

 

5 hours ago, kustlijn said:

Ik ga het maar eens proberen, wie weet lees je het over 3 tot 5 jaar , of het is gelukt.

Bij mij zaailing van zoete kers (in de pot) als eerst na 4 jaar bloemen aangelegd. Komt, helaas nog niks ivm nachtvorsten van dit voorjaar. Volgende jaar hopelijk wel zou ik kunnen proeven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Yuras

Dat zouden de vorige eigenaren dan moeten hebben gedaan, het was al zo bij aankoop van het huis. Al wordt het natuurlijk niet beter nu ik ook elke opkomende scheut in de moestuin uitgraaf, dat zal de woekeringen ook niet minder maken. Wist niet dat dat de oorzaak zou kunnen zijn, weer wat geleerd. :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...