Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

voorstellen van mij en m'n tuin


lisavw

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Mijn naam is Lisa, woon bij Rotterdam.

 

Met een kolder in m'n kop ben ik een moestuin gestart.... op het balkon...op het westen. Dus volgens mij een echte uitdaging als ik inmiddels me langzaam zo invreet in de materie.

Ik ben begonnen met echte beginners fouten, zoals plastieken bakken, geen ademende potten. Een flink rij gemaakt in een bak van 55 cm, en daar een rits in gedaan hahaha.

 

Nu een voorstel van mijn bakken:

 

Een tomaten plantje... met tomaatjes maar bruine blaadjes of vlekjes erop

2 zielige aardbei plantjejs die wel bloemen geven maar vormen geen vrucht. Max 3 bloemen aan 1 steel, de rest pluk ik weg.

Een rist met Chili pepers planten... veel te dicht op elkaar maar ik ben bang als ik er 1 uithaal dat hij dan sneuvelt.

De wortelen... veel te dicht op elkaar natuurlijk.

Bos ui... groeit wel lekker maar ook dicht op elkaar. Als ik die verplaats, sterven ze af. Heb ik voorzichtig geprobeerd.

Zielige sla met meeldauw. Daar had ik iets voor gehaald een bruin goedje maar ik weet niet of dit op de plant moet of er omheen.

Chinese bonen: 45 cm hoogte. Te dicht op elkaar en ik weet niet wat ik ermee moet. Of ik ze los moet gaan planten of aarde erbij doen.

En mevrouw paprika. Deze doet het langzaam aan. Ik heb de onderste bladen weggeplukt om de stam wat dikker te maken.

In de avond zet ik ze in een kas zodat ze lekker warm blijven. Overdag boven de 15 graden gaat de kas open. 2 kasjes. links sla wortel en ui. De rest rechts samen.

Ik geeft alles elke dag water op het aarde, niet op de plant zelf. De grond is vaker aan de droge kant dan te nat.

 

Zo dat zijn wij dus..... hahaha. Elk advies voor een beginner is welkom.

 

IMG_0656.jpg

IMG_0657.jpg

IMG_0658.jpg

IMG_0659.jpg

IMG_0660.jpg

IMG_0661.jpg

IMG_0651.jpg

IMG_0654.jpg

IMG_0655.jpg

aangepast door lisavw
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom en idd heb je een leuke spontane hobby opgestart, kijk een bij Grork zijn balconia project die doet veel of meer als heel veel moestuinieren op een balkon. echt een aanrader.

 

geef je alleen water of ook met voeding? zo ja welke voeding?

bij stenen potten verdampt het water ook via de steen dat koelt wat af maar je waterverbruik neemt dan wel toe.

werk je ook met een drip installatie? zo niet kan die je helpen om 2 a 3x per dag wat water te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Eduro,

 

Ik ben begonnen met moestuin grond omdat ik begreep dat deze vrij compleet is, goed vocht vast houdt en veel voeding bevat. Nu ben ik meer op m'n instinkt gaan varen en ben ik reeds begonnen met bijvoeden omdat m' n tomaat en aardbei bruine plekken kregen maar ik weet niet of dit goed is.

Met deze dagen geef ik ze elke avond als de zon onderin een redelijke slok ik steek mn vinger in de grond voel hoe vochtig het is. Maarja ik blijf een leek.

Ik heb toevallig op de Ali...china een druppel systeem besteld om te kijken of mij dat iets kan gaan ondersteunen.

Ik ga eens kijken bij Grork.

Bedankt voor je reactie en feedback.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiekeboe! Daar ben ik !  

Welkom lisavw :wave: wat leuk dat je je balkon op deze manier benut.

Voor een beginner doe je het niet slecht, dus hou vol, het komt goed.

Je ijsbloempjes zijn prachtig!  Een lust om naar te kijken!

 

Je royale manier van zaaien moet je even bijstellen:  wat er te strak

opeen staat moet je echt uitdunnen. Anders wordt helemaal niets normaal van formaat.

Beter is om uittedunnen.Niet gaan verpoten zoals je met de uitjes wilt bijvoorbeeld. Volgend jaar

dunner zaaien. Zo simpel is het.

Maar nu er gewoon voor gaan zitten en rustig plantjes er  tussen uit halen. Ook de wortels : uitdunnen. Anders

heb je straks geen goede/normale oogst.

Je aardbeiden willen aangeaard ( laagje grond erbij doen), en mest. Vul die pot maar helemaal op met grond. Zorg 

je dat de aardbeien in alle rust vrij kunnen hangen?

Je boontjes zien te licht en willen kalk, in ruil krijg je er straks mooie boontjes voor terug.

De tomaat wil een stok. Zijn de dieven er uit?  Er mag  blad weggehaald wat zon bij de tomaat weghoudt.

 

Potten vragen een andere benadering dan gewas op een stuk land. Góéd kijken en

nadenken wat de plant aangeeft. En inderdaad: beter te droog dan te nat! ( Let ook op wat

voor een soort pot je voor je hebt).

Nog een tip: een bak/bakje waar zo'n pot in kan staan 'om te drinken'zou helpen. Dan kan je ze van onderen bewateren. 

Dat geeft sterkere wortels. En zo kom je aan een sterkere plant.

Goed naar de bladeren kijken of ze normaal zijn, dof of slap. Elke plant vertelt zijn kwaal of pijntje terwijl je alleen maar eerst hoeft te observeren. En de beloning voor al die aandacht?

Smaakvolle oogst.

Dat proef je!

Heb ik nog een tip bij het plaatsen van de foto's : Zodra de foto geplaatst is even een entertje geven en dan de volgende foto plaatsen. Zo komt er een balkje ruimte tussen de foto's. Geschikt om tekst in te zetten en het kijkt sowieso prettiger. Er komt weer mooi weer aan deze week, aan de slag maar weer ;)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Die kolder is soms toch wat hè?! Maar wel met hartstikke leuk resultaat! Dat gaat nou eenmaal met trial and error, niks aan de hand. Ik heb naast een tuin op de een of andere manier nog een kleine 50-tal potten staan. Of misschien wel 100.... ik durf niet zo goed te tellen. Maar in potten is het altijd lastiger. Sommige dingen zijn juist handiger.

Beetje uitdunnen hier en daar, wat extra potgrond en wat voeding doen wonderen.

 

Sla in bak vind ik altijd heel handig. Als jouw prachtige kropjes straks op zijn, zou ik daar wat potgrond bij doen en een handje sla zaadjes in gooien. Dan heb je geen mooie krop zoals nu, maar wel de rest van de zomer lekkere blaadjes sla. Zo doe ik het al jaren en als er wat plek ontstaat, zet ik een plantje in de grond waar het mag uitgroeien tot een mooie krop. De blaadjes smaken er niet minder om, of misschien juist wel. Zo hutjemutje op elkaar blijven ze zo veel langer malser smaken! Misschien nog een ideetje voor je.

 

Geniet er in elk geval van.

 

Groene groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...