Erny Geplaatst: 1 juni 2015 Geplaatst: 1 juni 2015 Als we het er toch over hebben. Uit Weknows verhaal begrijp ik dat ik de prachtige stelen die nu groeien over een week of wat kan gaan oogsten en dan kan ik later ook nog broedbolletjes oogsten? Of is het het één of het ander.. ? Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 juni 2015 Geplaatst: 1 juni 2015 Dat weet ik niet, maar bij mij gaat het zo: de prei die ik oogst komt op die plek niet meer terug. Zitten er al broedbolletjes onder aan de prei dan kan je die er al af halen en (eventueel later) weer herplanten. Je kunt ook (voor een deel) wachten tot het eind van de zomer en dan de dikkere bollen weer gebruiken voor het planten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 1 juni 2015 Geplaatst: 1 juni 2015 Ik eet gewoon het loof nu,net als prei. Graaf ze in aug/sept op,en dan zie ik wel hoe of wat. Quote
weknow Geplaatst: 1 juni 2015 Geplaatst: 1 juni 2015 @ Erny Als je nog frisse groene stelen bovenop de bollen wilt mee kunnen eten, moet je nu ongeveer gaan oogsten. Ik zie aan mijn veldje al dat ze achteruitgaan en beginnen af te sterven (en een enkele gaat bloeien). Zo een 2 weken terug waren ze op het mooist (alleen fris groen), maar nu komen er al gele punten die naar bruin gaan verkleuren. Ik hou ongeveer een kwart aan voor nieuwe bolletjes (bewaar er zelf een 25 a 30 om te planten, rest om weg te geven) en een 3/4 deel wordt nu opgegeten. Vanaf juli heb ik weer gewone zomerprei, die nu flink groeit en fris staat. Eigenlijk is de gebruikswaarde van oerprei maar beperkt, als je een behoorlijke oogst wilt. Tussen zeg mei en begin juni. Dat is wel de tijd in de tuin dat de winterprei van verleden jaar al doorgeschoten is en de nieuwe nog niet groot genoeg...en een periode dat gewone prei in de winkels ook erg duur. Als je alleen de grote witte bollen wil gebruiken, is bijvoorbeeld winteruien een veel betere keuze wat betreft de opbrengst (en veel minder werk om schoon te maken). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 2 juni 2015 Geplaatst: 2 juni 2015 Ok, dan laat ik een aantal staan voor pootgoed voor volgend jaar en begin ik nu lekker met oogsten. Omdat we hier in het Noorden wel twee weken achterlopen op bv. Zeeland staan ze bij mij nú net prachtig diep groen te stralen en mooi te zijn. Quote
speets Geplaatst: 23 juli 2015 Geplaatst: 23 juli 2015 Is er iemand die last heeft van oerpreivlieg? Ik heb last van uien-prei-wortelvlieg. EDIT: Ik las nu dat er mensen zijn die last hebben van de mineervlieg in de oerprei. Dan toch maar onder de vitrage Mijn tuin wordt zo wel steeds witter Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
HuubvG Geplaatst: 28 augustus 2015 Geplaatst: 28 augustus 2015 Geen last van beestjes in de mijne, maar wel een andere vraag. De dikke bollen die ik geoogst heb, zijn eetbaar als uien heb ik begrepen. De kleine broedbollen houd ik apart om t.z.t. te poten. Hoe (lang) kan ik de dikke bollen bewaren? En zijn er ervaringen/recepten? Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 maart 2016 Geplaatst: 7 maart 2016 aan t eind van de lente heb ik wat bollen oerprei laten zitten..experimentje uit luiheid zullen we maar zeggen. Deze 5/6 bollen zijn uitgegroeid tot 5/6 dichte bosjes dunne preien. Hiervan wil ik wat weggeven op de mtfd. Een deel ervan wil ik verplanten naar een nieuw stuk tuin. Mijn vragen: Kan ik over 4 weken ( een ruime week voor de mtfd) de preitjes die ik weg wil geven opgraven en een week in een krantje bewaren voor de mtfd?Kan ik een dezer dagen het deel wat ik wil verzetten al uitgraven en in hun nieuwe grondje zetten, zelfde diepte? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 7 maart 2016 Geplaatst: 7 maart 2016 De op de moestuin-forum-dag gekregen oerpreitjes lieten zich een hele tijd niet zien, liet ze gewoon zitten om ze nog een kans te geven.Afgelopen jaar kwam er ineens wat te voorschijn en nu staat ze er mooi bij. Moeten dit jaar nieuw gepoot worden, de ruimte geven. Quote
weknow Geplaatst: 7 maart 2016 Geplaatst: 7 maart 2016 @ AppelvrouwOerprei nu verplanten zal wel gaan om door te geven maar niet voor de oogst, temeer omdat je de bolletjes niet hebt uitgeplant.De makkelijkste manier is bolletjes oogsten en die weer planten of verspreiden naar anderen. Oogst bolletjes in juli, uitplanten eind augustus of september.Vergelijk het met een knoflook. Jij heb een bol met alle teentjes samen staan....geeft vele sprieten. Die haal je in april uit de grond. Hiermee heeft de volgende op zich wel iets om mee verder te kweken in een volgend seizoen, maar geen knoflookbol in juli om te oogsten. Die teel je door een teen, meestal best in het najaar, zich tot een nieuwe bol te laten ontwikkelen. Als je ze met veel aarde direct verplant kun je een opgroeiende knoflook in april in geval van nood wel verplaatsen. Maar of reisje van een aantal dagen in vochtig krantenpapier geen nadelige gevolgen heeft voor de oogst komende zomer.....ik betwijfel het. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 Het gaat nu even inderdaad niet om de oogst maar om het verplanten en doorgeven. Dan zet ik de preitjes voor de weggeef in potjes en diegene waar ik een bedje mee wil maken verplant ik dan binnenkort..zo zou het moeten lukken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Cees Tabak Geplaatst: 13 maart 2016 Geplaatst: 13 maart 2016 Ik ben nieuwsgierig hoe lang jullie de oerprei op hetzelfde stuk laten staan. Ik ga nu voor de twee jaar, maar zou je toch wisselteelt moeten doen? Het zelfde vraag ik me af van de Egyptische ui... En als ik wisselteelt moet doen, dan is het zeker niet verstandig om op het perceel waar oerprei stond het jaar erna knoflook te zetten? ben benieuwd. Groeten, Cees Quote
HuubvG Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 De oerprei in mijn tuin staat ook op dezelfde plek als vorig jaar. Egyptische ui en kraailook staan ook steeds weer op datzelfde stukje tuin. Zolang ze het goed doen, laat ik het zo. Ik verbouw er ook steeds weer knoflook, maar dan telkens op een andere plek. Wel zorg ik dat de bodem regelmatig met nieuwe voedzame compost bedekt wordt. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 De knoflook gaat mee in de wisselteelt de Egyptische uit staat in het vaste kruiden vak en blijft daar eigenlijk altijd staan, dit geld ook voor enkele oer preien. De ander oerprei vergeet ik nogal eens en als ik hem dan weer boven zie komen staat hij wel eens in de weg en dan verplaats ik hem maar ook die gaat dus niet echt mee in de wisselteelt. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 8 juli 2019 Geplaatst: 8 juli 2019 Net de oerprei geoogst en alle bolletjes gescheiden. Maar had ik het nu goed gelezen dat jullie de grote bollen ook weer terug poten ? Die zeg maar? En wat eet je dan want dan blijft er niks meer over ? Of werd er de grote knollen die eraan groeien bedoeld? Dat heb ik vorig jaar gedaan namelijk. Quote
Arja Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Oerpreibolletjes gekregen tijdens de mtfd in oktober, toen in een bak met aarde geplant, omdat ik nog niet naar mijn nieuwe stek verhuisd was. Vroeg in het voorjaar de planten van bak naar volle grond verplaatst. Veel regen. Daarna veel droogte, wel af en toe gewaterd. En nu knakken er een aantal en het ziet er sowieso allemaal heel dunnig uit. Weet niet hoe vol ze zouden moeten of kunnen zijn, maar dit is volgens mij erg sneu. Heb ik iets verkeerd gedaan? Te droog, te weinig voedsel? Kan ik nu nog wat doen om de schade nog een beetje te beperken? Quote
roeier Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Ja, ze kunnen er nu veel beter uitzien, forser, meer blad... een verhuizing vroeg in het voorjaar was natuurlijk niet ideaal. Nu kun je weinig meer doen, de bolletjes zullen ook wel wat magertjes zijn, maar waarschijnlijk goed genoeg uitgangsmateriaal voor volgend jaar vormen. Bij mij zie ik nog geen bloemstengels komen, die zou ik nu wel verwachten, en die laat ik waarschijnlijk gewoon gaan, het zijn wel mooie bloemen, maar het zal zo zijn dat die wel energie van de bollenkluit wegnemen, dus dat die kleiner blijft. Bij jou zullen ook wel wat bloemstengels komen verwacht ik, maar als die uitblijven is dat nog een teken dat de plantjes te klein zijn gebleven. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Arja ik vraag me af, kan je deze planten laten staan of heb je de plek nodig? Je kunt ze natuurlijk straks uit de grond halen en weer terug planten, maar misschien blijven de bollen gezonder in de grond en lopen ze weer goed uit later in het jaar. mijne zien er nu mooi uit, gaan wel bloeien. Ik denk dat ik ook een deel laat staan, een deel ga ik nu eten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Oeh laten staan vind ik best een goed idee. Even zien of ze niet net op de plek staan waar dit najaar de kas neergezet gaat worden. Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Je krijgt dan als het goed is minstens een maar misschien een klupje preitjes bij elkaar. Omdat de prei van de zomer “ verdwijnt” kun je het beste duidelijk markeren. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
roeier Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Dit onderwerp heeft een tekort aan foto's! Ik heb vanmorgen een plukje van mijn oerpreien gefotografeerd, ik denk dat dit ongeveer is zoals ze er nu normaal uit zouden moeten zien, gewoon als kleine preitjes dus: Ik heb ze elders nog staan en daar verschijnen de bloemstengels al. Ik maak ook nog wel even een foto als ze bloeien. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Je hebt gelijk Roeier daar gaan we wat aan doen. Deze foto is al weer van een week of wat geleden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 Nou nog wat foto’s dan. Als prei te oogsten ben ik nu wel te laat. Maar de bolletjes gaan vanavond in de wok. Ik had trouwens in deze twee preitjes 1 mineervliegwormpje..toeval? Dat een vliegje die oerprei vond? Ik hoop niet dat de olifantenknoflook die ernaast staat er ook last van heeft. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 Mooie foto's! Ik begrijp dat je dan die mini's gebruikt als pootgoed voor het nieuwe seizoen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.