Arja Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Ik heb wat beginnersvragen over mijn courgette. Een mooie gele, gekweekt van zaadjes die ik op de MTFD kreeg. Plant gaat lekker, er zitten bloemen aan, een aantal ook met vruchtje erachter. De boel zit lekker vol. Vragen: 1. zijn dit te veel vruchten en bloemen, moet ik uitdunnen, of gaat dit gewoon goed? 2. De bloem onderin beeld zonder vruchtje is een meneer, en die mét zijn dames, klopt dat? Moet ik hier iets mee? Ik speurde het forum na over bevruchten enzo, maar er zit toch al een vruchtje? Waarom zou ik dan zo'n bloem helpen bevruchten? 3. Als de plant te groot wordt voor het stuk waar hij staat, kan ik uitlopers dan afhakken zonder dat dit grote schade tot gevolg heeft? Quote
Patrijs Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 (aangepast) 1. Dit regelt de plant zelf, wat je wel kan doen is de vruchten klein en jong plukken, je krijgt dan in volume minder opbrengst maar wel van een hoge kwaliteit. Zelf pluk ik tot 25 cm max. daarna worden ze snel minder in kwaliteit en gaan ook zaad vormen. Hak niet in de hoofdstengel, meestal is er maar een en daar worden de bladeren en bloemen aan gevormd. Hak je die af dan moet de plant weer een nieuw groeipunt aanmaken en als dat al lukt kost het veel tijd. 2. Ik kom nooit tussen een goed huwelijk, de plant en de insecten regelen dit gewoonlijk prima. 3. Zorg dat de plant voldoende ruimte heeft, ongeveer 1m2. Oude sleetse bladeren kan je verwijderen. Heb je minder ruimte bind de plant dan op, de plant wordt dan ongeveer max. 1.5 meter hoog. De plant kan meerdere groeipunten aanmaken en heeft veel blad nodig om de stroom aan courgettes die komen gaan aan te kunnen. (blad geeft energie). Zorg dat er wat ruimte is om de plant, ze zijn erg gevoelig voor meeldauw vooral verder in het seizoen. Een aangebonden courgette gebruik goede dikke stokken en dik bindmiddel dat niet in de zachte courgetteplant snijd: 7 juni 2020 aangepast door Patrijs foto toegevoegd Quote De moestuin van Patrijs
bassie76 Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 2. Het vruchtje zit er inderdaad al, maar zal zonder bevruchting niet gaan groeien en sterft af. Bevruchting kun je aan de bijen en hommels overlaten maar als die het laten afweten kun je ook zelf stuifmeel van de mannelijke bloem overbrengen naar de vrouwelijke. Quote
Arja Geplaatst: 7 juni 2020 Auteur Geplaatst: 7 juni 2020 Dank voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden! Ik ga voorlopig gewoon iedereen z'n gang laten gaan. Jong oogsten was sowieso al het plan, kleinere courgettes zijn idd het lekkerst. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Hier ook een beginner vraag, breek je de courgette gewoon af, of draaien of maakt het niks uit? Quote
Patrijs Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 (aangepast) Je kan ze er af draaien, maar zeker bij (zeer ) jonge courgettes snij ik ze er af. Je hebt anders kans dat i.p.v. het steeltje de courgette scheurt. vaak is het ook even zoeken bij volwassen planten waar het steeltje zich bevindt. Met een mes kom je er dan makkelijker bij. 8 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
DVD Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Ik heb ook twee vragen over het telen van courgettes. Ik heb twee mooie courgette planten, wat een imposante dingen zijn dat. Eerst vraag gaat over de vruchten (foto): Ik heb het idee dat de rechter courgette al n tijdje niet echt meer groter of dikker wordt. Is dit het dan ? Want ik vind het zelf nog een erg dunne courgette. En zo heb ik er aan de andere plant ook precies zo eentje.. m'n gevoel zegt dat er nog wel wat moet gebeuren. De 2e vraag gaat over het blad (foto): Het blad van beide planten zit onder de witte vlekken. Het lijkt er niet minder goed van te groeien, maar ik vind het toch vreemd. Wat is dit? En heeft het één misschien ook wat te maken met het ander? Mist de plant bepaalde voeding oid? Ben benieuwd of er iemand mij kan adviseren, bij voorbaat dank! Quote
Patrijs Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 (aangepast) Het blad is zo getekend dacht ik en dit hoort bij de plant. De eerste courgettes zijn altijd klein. De gele wordt bij mij ook minder groot als de groene. Aan mijn jonge planten zitten courgettes van een paar cm. Ze moeten even op gang komen, zeker hier in het noorden waar er veel frisse dagen zijn geweest. Komende week wordt het warmer en gaan ze aan de slag. De foto is van 31 mei, nu zijn ze een paar cm, maar ze zullen nooit groot worden, een courgettevrucht groeit hard aan een volwassen plant. 8 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Moonsparkle Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Kun je een blad wat in de weg zit eraf halen? Één blad overschaduwd m'n wortels. Ik had me een beetje verkeken op het formaat terwijl ik er echt een flinke ruimte voor vrij had Quote
Patrijs Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Ja, alleen courgettes is niet alles. Met worteltjes is al beter. Maar ik hoop wel voor je dat die worteltjes snel geoogst worden want die courgette gaat door. Is aanbinden of een stok plaatsen die het blad wegduwt geen optie? Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 @DVD : Ook kan je aan de kleur het stadium van rijpheid zien. De kleine courgette is donker geel, de schil wordt al dikker en harder. Ook ik heb een plant met vlekken: Quote De moestuin van Patrijs
maarten_1987 Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Ik heb eigenlijk ook een vraag over mijn courgette. Ik zag dat de courgette zijranken krijgt en de vruchten klein blijven. De plant is in top conditie. Weet iemand of dit vaker voorkomt? Ik kon het niet ontdekken bij de buren. Quote
Patrijs Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 (aangepast) Ja, dit gebeurd vaker. Vorig jaar had ik een plant met drie groeipunten. Bij voldoende voeding en water elke dag zeker een courgette. 👍 Dit gebeurd bij mij alleen als de planten jong zijn. 12 juni 2020 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
maarten_1987 Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Dankje! Zal de plant extra vertroetelen dan En een kookboek voor recepten met courgette aanschaffen... Quote
Patrijs Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 En vrienden maken..... 1 Quote De moestuin van Patrijs
CelineK Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Elke dag een courgette? Ik heb hier vijf planten staan.. Ben benieuwd! Quote
Patrijs Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 48 minuten geleden, CelineK zei: Ben benieuwd! Vorig jar had ik ook vijf planten, en genoeg courgettes. De oogst van maandag 29 juli 2019: Quote De moestuin van Patrijs
CelineK Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 @Patrijs Oh wauw! Hopelijk krijg ik er ook zoveel! Enig idee hoe je eigenlijk kan zien of een courgette bevrucht is of niet? Ik heb nu twee mini's aan mijn plant zitten met een verschrompelde bloem eraan. Geen idee of ik die eraf moet halen of al meteen moet oogsten? Quote
Patrijs Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 (aangepast) Met vijf planten is bevruchting geen probleem . Er staan altijd wel wat mannelijke en vrouwelijke bloemen open. Als de courgette niet bevrucht is groeit de vrucht niet uit maar verschrimpeld en valt er af na enige dagen. Ik zou me er nu niet druk over maken. Zelfs de ieniemienie courgettes op mijn foto zijn uitgegroeid tot hele kleine courgettes en nu klaar voor een kabouter oogst. Bij moet het feest nog beginnen maar in warmere streken zag ik al volgroeide courgettes voorbij komen. 12 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Joostg Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Hier iets warmer dan. Ik heb 3 planten. Dit is Nr 9 en 10 van dit jaar (net afgesneden). Zo’n verschil met de supermarkt, we eten ze af en toe zelfs rauw. Quote
Patrijs Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Dat bedoel ik. Stop maar weer he. 😧 Quote De moestuin van Patrijs
maarten_1987 Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Terugkomend op de courgetteplant met meerdere groeipunten. Het levert gevlekte groene courgette op. Dacht dat ik een groene had gepoot Quote
EvaB65 Geplaatst: 20 maart 2021 Geplaatst: 20 maart 2021 Vraag over opbinden van courgettes: hoeveel ruimte moet ik rekenen als je m opbindt? Ik heb niet veel plek maar wil ook niet gaan proppen.. Quote
Patrijs Geplaatst: 20 maart 2021 Geplaatst: 20 maart 2021 Per courgette reken ik op 1M2. Iets korter zou ook nog kunnen denk ik, maar mijn niet gebonden courgettes hebben vaak meerdere groeipunten. Ook de wortels hebben ruimte nodig dus 80x80 zou wel het minimum zijn. Ook meeldauw vormt een reëel risico. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 20 maart 2021 Geplaatst: 20 maart 2021 Je zou bij weinig ruimte ook voor de mini courgette Patio Star F1 kunnen kiezen. Die blijft laag en wordt maar 60cm breed. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.