Charly Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Sohee. Heb zojuist de allereerste oogst geplukt van de twee aangeslagen stekkies die ik twee jaar terug van Jorieke kreeg. Nee echt. Wat een verschil met de zwarte bessen die ik al heb staan. Zoveel meer aroma, zoveel meer bessen per tros en mooi gelijktijdig afrijpend. Wauw!Ben er helemaal mee in mijn nopjes. Blad ga ik zeker ook drogen voor de thee. Je hoeft er niet eens langs te strijken om het al te ruiken. Volgens mij niet bekend welke variant dit nu precies was. Maar kan iedereen aanraden er bij de volgende mtfd met haar wat te ruilen. Mjommie 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Ja hij bevalt mij dus ook erg goed, vooral dat ze bijna allemaal gelijk rijp zijn. Het zou zo maar eens 'Titania' kunnen zijn. Maar dat weet ik niet meer zeker... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Enkele verrassend goede nieuwe rassen die ik kan noemen zijn: - Big Ben Zeer grote en zoete bessen. Minder uitdrukkelijke cassissmaak, die velen niet lusten. - Tsema Erg lekker en vruchtbaar. Ook minder de wat wrange cassissmaak. - Ben Sarek. Struik kleiner, maar zeer productief. Was een beetje uitgekeken op zwarte bessen. Zette daarvoor in de de plaats liever Josta. Maar sinds ik deze nieuwe rassen geproefd heb en Tsema (dit jaar zelf eerste vruchten van stekken verleden jaar) en Big Ben (geproefd bij Elena en Alexander van "Haal-meer-uit-je-tuin") toch weer opnieuw enthousiast over o.a. deze zwarte bessen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Jaaaa @Charly goed dat je het vermeld. Ik heb ook enkele stekken en ben heel erg blij met deze mooierts. Hopelijk vinden de vogels dat niet ook ik ben nl niet thuis. En die ze bessen zijn mega, idd allemaal zo’n beetje gelijk aan t rijpen. En goed van smaak wil ik wel geloven.Mijn 2 hele oude struiken gaan om en ik wilde ook aan Jorieke vragen of ze nog wat stekken wil nemen voor ons voedselbos van het dorp in aanplanting...🙏 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Ik ga aan de slag! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Geweldig, dank je wel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Liekie Geplaatst: 22 juni 2020 Geplaatst: 22 juni 2020 Volgens het kaartje heb ik ook een Titania staan (ooit van de Aldi afkomstig) maar dat lijkt meer qua bloeiwijze/stand van de bessen op een Jostabes dan een echte zwarte bes. Desalniettmin ben ook ik zeer tevreden over de smaak en vooral geur! Gisteren weer een potje jam gemaakt met deze en de witte aalbessen die al rijp waren. Voordeeltje vind ik dat er echt stukken minder geleisuiker bij hoeft omdat er al zoveel pectine in die bessen zit. Zuurtje van de witte bessen past er ook prima bij. Quote
Mellie Geplaatst: 22 juni 2020 Geplaatst: 22 juni 2020 Hmmm, ben helemaal geen fan van zwarte bessen maar word nu toch wel een beetje enthousiast en enorm nieuwsgierig! Grote bessen ook. Ik heb zwarte bessen struik puur voor het blad voor thee. Bessen doe ik niets mee, maar als dit blad al zonder aan te raken aromatisch is... sjonge dat beloofd wat! Quote
Ciska Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Op 20-6-2020 om 18:33, Jorieke123 zei: Ik ga aan de slag! Ben nu ff super brutaal🤭 maar mocht je druk aan het snoeien zijn, zou je qua stekjes ook aan mij willen denken?... maak daarvan zwarte bessen siroop, waar ik dol op ben. Quote
mastert Geplaatst: 1 juli 2020 Geplaatst: 1 juli 2020 Ik heb verschillende zwarte bessen planten staan. En vind het sowieso wel een makkelijke plant. zelf ben ik ook zeer tevreden, zeker wat betreft smaak, over de nieuwe Lubera-variant Noiroma. Echt een lekkere zoet smakende bes, die prima groeit. Ze zijn niet allemaal tegelijk rijp, wat ik juist prettig vind. Heerlijk om ze te mengen met andere bessen. Ze zijn te koop bij de Intra-tuin, die vragen zo'n 13 euro in het seizoen.. Ik heb ze gekocht bij Spek Tuincentrum, voor minder dan de helft. Quote
acpronk Geplaatst: 1 juli 2020 Geplaatst: 1 juli 2020 Spek TuincentrumLangs de A12 bij Zevenhuizen? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
mastert Geplaatst: 1 juli 2020 Geplaatst: 1 juli 2020 Even gekeken, en dat zou wel eens kunnen kloppen. Ik heb de tipo van Goldfish, uit Gouda. Sowieso goedkoop, en naarmate het seizoen vordert, nog goedkoper. Bv, bijna alle bessenstruiken in maart voor 6 of 5 euro, en dan in september, of oktober nog maar 3. Zelfs kleinere, maar wel levens vatbare plantjes, voor 1 euro. Een meter hoge appelboompjes voor 5 euro. Meestal Hoogeveen/Lubera planten. Zeker de moeite waard om eens te gaan voor meerdere planten. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.