Berti Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 ik vroeg me al wekenlang af wie verdorie mijn broccolibladeren opvrat! gekeken en zag niets......vaak herhaald, zelfde resultaat....en ondertussen ging wat het ook was, vrolijk verder met eten.... vandaag (pas) zag ik.....een soort asachtige korrels onderop de bladeren EN een rupsje, van 2 cm, zo licht van kleur dat ie bijna transparant was.rara wat is dit? en hoe kan ik het volgende keer voorkomen .....want eten kan ik er hoedanook niet meer van, broccoli deed het al slecht, grond is te licht vrees ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Vraatschade bij kool zijn vaak rupsen of soms houtduiven. Met de hand de rupsen er af plukken is voor jou mm het makkelijkst denk ik, voor de volle grond is anti-insectengaas ideaal.https://www.moestuinforum.nl/rupsen-in-broccoli-t2238.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 ja ik viel per ongeluk www.plantaardig.com binnen en kwam een schat aan informatie tegen.....dank je jorg, is de moeite niet meer vrees ik maar voor volgend jaar dan maar gaas over de koolachtigen...fabrieken we wel wat voor.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
richardm Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 ik had ook direct na uitplanting onder gaas gedaan en ook helemaal afgesloten. maar toch kwamen ze weer. eerst heb ik alles eraf gehaald daarna met spiritus water en een beetje schoonmaakmiddel eraf gesproeid maar dat hielp ook niet de volgende dag maar even naar het tuincentrum geweest een middeltje gekocht tegen rupsen 1x gesproeid en nog nooit weer gezien na 2 week. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 hoi Richardm mag ik misschien de naam van dat middel want mijn herfst bloemkool wordt ook zo belaagd door die krengen bij voorbaat dank. Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
richardm Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 http://www.google.nl/imgres?q=bayer+garden+rupsen+en+insecten&um=1&hl=nl&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbnid=Fzc55bkO3hhIxM:&imgrefurl=http://www.tuinfun.nl/tuinthemas/eten-uit-eigen-tuin/ecostyle-pyrethrum-vloeibaar&docid=YPUtOY7qYmmgTM&w=751&h=1080&ei=vtVUTsmbK4yfOrCKnZsG&zoom=1&iact=rc&dur=502&page=1&tbnh=171&tbnw=119&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:4,s:0&tx=66&ty=118 dit is het : bayer garden natria tegen rupsen en andere insecten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akibimi Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Helaas heeft mijn broccoli het ook afgelegd tegen een groene rups Dat van Bayern, kun je dat gebruiken in je moestuin???? Ik had gister ook iets in mn hand tegen slakken, maar stond verder niks over moestuinen op, dus durfde het niet te kopen.... Ow bij deze zie ik staan tot voor de oogste toepasbaar Weet iemand dan nog iets tegen slakken? Brimex kan ik nergens vinden en schelpen is een 2e alternatief Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 voor het geld van de bestrijdings middelen kun je net zo goed groente kopen, ik zie de zin erniet van hoor een rups is toch zo met je hand weggehaald van de groente. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Dan zou ik een tunneltje of iets dergelijks plaatsen. Wat is het nut van groenten uit de tuin als je ze net zo behandeld als die meuk uit de supermarkt? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
richardm Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 ik had ook een tunnel;) hielp niks. als ik de rupsen met de hand verwijder komen ze steeds weer. als ik ze niet spuit heb ik helemaal niks en ik heb nu 1x gespoten en kan dat nog 15x doen. ieder heeft zn eigen als jullie niet met bestrijdingsmiddelen willen werken moeten jullie dat weten maar ik doe het wel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Als je een paar dagen achter elkaar rupsen raapt ben je ze snel kwijt. Natuurlijk moet je zelf weten wat je doet met bestrijdingsmiddelen. En je weet vast ook wel dat er gauw teveel wordt gespoten door de hobbytuinier, de opeenstapeling van bestrijdingsmiddelen nog niet meegerekend. Voorzichtig aan dus. Ik hou het bij rapen en Ikea-gordijnen!! Akibimi: Slakken knip ik, na er jaren tegen gevochten te hebben, veel plezier doormidden.Ik heb twee jaar intensief geknipt. Nog nooit zo weinig slakken en zoveel vogels in de tuin gehad ( de vogels vinden de halve naaktslakken heerlijk). Wat verder ook vast geholpen heeft: sinds enige jaren heb ik een oud emaillen bad in de tuin ingegraven waar ik kikkerdril en paddendril in heb gelegd. ik zie nu vaker padden op de tuin, die zijn ook gek op slakjes. In de winter voor ik merels bij met rotte appels, die eten in het voorjaar ook menig slakje weg. en heel soms leg ik wat ecoverkorrels onder een (tunnel)dakpan, vooral in het voorjaar bij jonge plantjes..maar die beschimmelen tegenwoordig vaker ( de korrels) omdat ze niet opgegeten worden ( dan schep ik ze weg met het tuinschepje en gooi ze in de prullenbak). Ik heb jaren gehad dat ik 7000 ( ja 7 duizend) slakken raapte, dit jaar heb ik er één doormidden geknipt. Dat biologische gedoe helpt dus best, soms moet je een beetje lange adem hebben, maar uiteindelijk wordt je beloond... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 ik heb dit jaar voor het eerst ook brocolli en maar 4 plantjes (waarvan er 1tje ernstig achterblijft die ga ik waarschijnlijk ruimen) in een grote pot. niet normaal zo veel rupsen (rupsjes), ben al een week of 2 aan het rupsen plukken en eitjes verwijderen maar er lijkt geen einde aan te komen, heb ik ze net gedaan om 11 uur kijk ik om 2 uur smiddags weer en het zit alweer vol (geen idee waar het zo snel weg komt...). ik ben aan het overwegen om ook te gaan spuiten (meestal kies ik voor zo natuurlijk mogelijk) omdat er geen einde aan lijkt te komen, als er straks echt een brocolli begint te vormen dan krijg ik de rupsjes er niet meer tussenuit natuurlijk, nu gaat dat nog wel maar ben bang dat ik er straks niet meer bij kan en alles voor niks is geweest... slakken doormidden knippen, klinkt als een goeie tip. krijg je daar niet erg veel 'troep' van? ik heb een vrij kleine tuin en de kleintjes spelen er ook nog in. Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 ik heb ook veel last van slakken de tuin heb ik naast een slootkant waarvandaan heel veel naaktslakken vandaan komen. Ik prik ze aan mijn tuinmes en kieper ze de sloot in. Grote huisjesslakken gaan ook de sloot in. Ik hoop alleen niet dat ze al drijvend levend en wel de kant weer kunnen bereiken. Op de stokbonen heb ik nu een ware plaag aan hele kleine huisjesslakken. Vaak pluk ik er een heel aantal af en die kan ik zo platdrukken. Maar dit is onbegonnen werk, zoveel zijn het er. Ik zal eens proberen potjes met gist onder rabarberbladeren in te graven.Appelvrouw, het stimuleert mij wel bij het horen van 7000 in tweeen gedeelde slakken dat jou intensieve strijd vruchten af werpt. Misschien dat ik volgend jaar oostindische kers plant tegen slakken en misschien ook wel een schelpenrand probeer aan te leggen. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
smotstún Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 hallo moestuinders, je kunt er ook voor kiezen om de vlinders weg te vangen, dan kunnen ze geen eitjes leggen waar de rupsen uit komen. maar ik gebruik ECO style escar-go tegen slakken en ECO Style spruzit tegen rupsen. ik ghebruik zo weinig mogenlijk maar plant geen kool e.d. om door de rupsen en slakken te laten opvreten. dit schijnt biologisch te zijn en niet schadelijk voor de vogels e.d. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 hallo moestuinders, je kunt er ook voor kiezen om de vlinders weg te vangen, dan kunnen ze geen eitjes leggen waar de rupsen uit komen. maar ik gebruik ECO style escar-go tegen slakken en ECO Style spruzit tegen rupsen. ik ghebruik zo weinig mogenlijk maar plant geen kool e.d. om door de rupsen en slakken te laten opvreten. dit schijnt biologisch te zijn en niet schadelijk voor de vogels e.d. Ja die korrels bedoel ik ook ( ik schreef ecover-korrels, ecover is afwasmiddel ) maar de korrels van ECO style dus Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 dat heb ik ook van ecostyle, het rupsenspul nog niet. na een tijd plukken lijk ik toch de strijd te winnen, laatste 2 dagen bijna niks meer, wat kleine eitjes nog, maar dat was alles! heb ook ikea vitrage gekocht eergisteren om erover heen te maken. hopen dat ik niet hoef te gaan spuiten : ). Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 slakken doormidden knippen, klinkt als een goeie tip. krijg je daar niet erg veel 'troep' van? ik heb een vrij kleine tuin en de kleintjes spelen er ook nog in. Eh, ja meestal doe (deed) ik het in de avond, en de vogels eten `s-morgens die halve slakken wel op. het verdroogd wel snel maar het is geen fraai gezicht als ze net geknipt zijn ( de "vulling"komt eruit) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Wat mij opvalt is dat ik thuis achter het huis enorm veel (huisjes) slakken heb, maar op de volkstuin niet.Ik vermoed dat de vogels veel enthousiaster op de afgelegen volkstuin aan het werk gaan dan in mijn drukke stadstuintje. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Als je de kaaskorstjes en broodkorstjes klein snijd en die 4 dagen achter elkaar in je stadstuintje aanbied, moet je eens kijken wie er de 5e morgen allemaal zit te wachten op de schutting en het dak. Die vogeltjes hebben volgens mij ook mobieltjes..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akibimi Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Slakken doorknippen? Getsie dat durf ik niet hoor Ik gooi ze nu inderdaad ook in de sloot die aan mijn tuin grenst. En ik ook maar hopen dat ze niet kunnen zwemmen. Je kikkertip is wel top, want die heb ik veel aan de voorkant en zal ik dus eens gaan vangen en naar achter verplaatsen Van de week ga ik ook eens langs IKEA voor de vitrage en ik dacht wat zakken te maken voor over de bloempotten. Ach voor mij het eerste jaar dus ik leer vooral veel dit jaar denk ik hahaha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts