freggel Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Vandaag ontdekte ik dat de bladeren van mijn pompoenplanten besmet zijn met meeldauw. Het valt me nog mee dat dit nu pas gebeurd na al die regen. Het lijkt me dus verstandig de pompoenen te gaan oogsten, maar kan dat al? Augustus lijkt zo vroeg. Is de vrucht dan al rijp genoeg om te eten? En mocht ik ze nog even laten zitten, kan die meeldauw dan kwaad voor de pompoenen? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Knip de bladeren af en laat de pompoen zo lang mogelijk zitten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted August 25, 2011 Author Share Posted August 25, 2011 Okee, dan ga ik dat maar doen. Ik heb nog nooit zelf pompoenen gehad en had er niks van verwacht, maar er zitten een paar flinke aan. Het zou zonde zijn als ik die zou moeten weggooien omdat ze onrijp zijn of aangetast.Bedankt! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Meeldauw tast de bladeren aan freggel maar niet de vrucht (altans veel vruchten niet en voor zover ik weet ook niet de pompoenvrucht). Wel wordt door meeldauw de fotosynthese van de bladeren steeds slechter waardoor ook de vrucht niet goed meer groeit . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted August 25, 2011 Author Share Posted August 25, 2011 Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat het een kwestie van tijd was voor de pompoenen gingen rotten... Fijn te weten dat ze dus rustig nog even aan de plant kunnen blijven zitten. De bladeren die erg zijn aangetast zal ik in ieder geval gaan weghalen. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
euhm Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 De bladeren van mijn pompoenplant zitten al een week of 2 vol met meeldauw, maar tot nu toe heeft het geen invloed op mijn pompoenen gehad, ze rijpen gewoon rustig verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Ik kwam op het internet nog een betrouwbaar stuk tegen over de biologische teelt van pompoenen . Echt interessant om dat eens door te lezen freggel en omdat het in pdf formaat is kun je het eventueel ook nog makkelijk op je pc opslaan. Je vindt er ook een 'antwoord' op jouw vraag over meeldauw in pompoenen ( is niet schadelijk voor de vrucht). http://library.wur.nl/biola/bestanden/1872946.pdf Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts