Jump to content

Tomatentest 2012

Ludo

Recommended Posts

OFF TOPIC

en ik dacht dat jij ook was van de aardbeipotjes aan draad

Ik ben ook blij met de experimenten van Ludo, ik tuinier namelijk niet voor de opbrengst maar voor het proces. Die aardbeienpotjes heb ik dus direct gefabriekt maar inmiddels alweer ontmanteld. Ik vond het te ingewikkeld met water geven.... Ze staan nu gewoon gezellig bij elkaar en maken als uitlopers ook alweer aardbeitjes. Maar desalniettemin heb ik er weer een hele fijne middag plezier van gehad.

568_a45927d117a8abb5446d251b2fa82fb1.jpg568_775b0b8ff0186c85804d57e4234595e7.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Prototest tomaten 2012

Nog enkele planten gevonden in de serre, dus ik kan ze nu al testen en binnenzetten bij koud weer.

Stuk gaas, breed 50 cm en plastiek 50 cm - plastiek komt nadien in de gaasbuis

resized_913_740283c2bb04407818631f3d7d94089d.jpgresized_913_67901dc0b1fc371a1830bb35121cda57.jpg

compost met meststoffen mengen - en nog even vlug potje geplakt

resized_913_53e1c195569942f486165433df4e7fba.jpgresized_913_190d56e32f899a2f6c48fec20735229d.jpg

draad in pot - plastiek hoos erin schuiven

resized_913_bac424d04c520f1eb98fa128b1009add.jpgresized_913_b99f87a45cbb2be983507123c5b135c7.jpg

koker vullen met grond

resized_913_197d1614313fe9f588db23123592333d.jpgresized_913_66c6c346979cc22bf282fd3bcf17604e.jpg

plantje(s) erin (hier 2 tegenover elkaar) - en op plaats in zonnetje!

resized_913_3200b79ff4c3f38cb5931d52ff81625f.jpgresized_913_453c958b42c3dc5a9c7775add0841818.jpg

En nu maar afwachten

Ik ben dit topic met interesse aant volgen en vroeg me af of je bij je test ook één potje met bijvoorbeeld OASE kunt vullen en dan voeding met water aan de oase kunt toevoegen Kijken of die dief het anders doet dan de anderen.

Heb nog even gegoogled over voeding bij tomaten en kwam dit tegen op internet:

Voeding

De optimale groei van de tomatenplanten komt voor een gedeelte uit de opgenomen voedingstoffen vanuit de wortels. De voedingstoffen zijn noodzakelijk voor de diverse processen in de plant en dus voor een goede groei van plant en vrucht.

Opname van voedingstoffen

De planten hebben een divers scala aan voedingstoffen nodig zoals stikstof, kalium, magnesium, ijzer, fosfaat, etc. De tomaat heeft het meeste baat bij een goede verhouding van stikstof en kalium. Kalium is bijvoorbeeld nodig voor een smaakvolle, stevige vrucht met een mooie kleur, die goed bewaarbaar is. Stikstof is goed voor de bladgroei, maar een stikstofoverschot geeft een te weelderige bladgroei en dit gaat ten nadele van de bloem- en vruchtkwaliteit.

De kunst van een goede voeding voor de planten is zorgen voor een goede verhouding en een optimale gift van de voedingstoffen, want zowel tekorten als overschotten hebben nadelige gevolgen voor de opbrengst van de plant.

Verandering

Sinds de introductie van de substraatmatten is de teelt van tomaten en zeker de voedingsgift ingrijpend veranderd. Voorheen werd er bemest op de grond en de voedingstoffen werden opgenomen door de grond. Via de wortels werden de voedingstoffen onttrokken aan de grond en aangewend voor de processen in de plant. De overschakeling naar het telen op substraatmatten heeft ervoor gezorgd dat voedingstoffen directer kunnen worden toegediend en dat de verhouding beter bekend is. De voedingstoffen worden toegevoegd bij het water en wordt via het water-afgiftesysteem naar de planten getransporteerd. De druppelaars geven het water met de voedingstoffen heel geleidelijk af aan de steenwolpotten. De stoffen sijpelen door naar de substraatmatten. Veel water wordt vastgehouden in de substraatmatten tezamen met de voedingstoffen zodat deze kunnen worden opgenomen door de plant als deze nodig zijn. Het overschot aan water lekt via openingen in het plastic onderaan de substraatmatten weg. Ditwordt opgevangen in gootjes aan de zijkanten van de teeltgoten en wordt na reiniging hergebruikt.

Allemaal goed en wel Geedee, maar ... Je weet toch ook wel dat de smaak van tomaten, gekweekt op voedingssubtraten, dus die, die je in de winkel vindt, totaal onvergelijkbaar is met tomaten van eigen kweek, uit volle grond (zelfs als ze in een kas gekweekt zijn). Komt daar nog bij dat wij, tuinliefhebbers, onze tomaten laten hangen tot ze rood zijn, dus rijp om te plukken. De zoon van een oudcollega van mij werkte ooit als vakantiehulp in zo'n kwekerij en kon tomaten mee naar huis krijgen, gratis, met bakken! Raad eens hoeveel hij er meegenomen heeft ? Komt er nog bij, dat hij met eigen ogen zag dat (toen toch) de tomaten besproeid werden, in bleekgroene toestand, met een produkt zodat ze 's anderendaags konden geplukt worden in roze toestand en naar de markt verdwenen. Ik begrijp dat een goedrijpe tomaat moeilijk te verhandelen is, zeker als ze nog eerst gesorteerd moeten worden (automatisch). Ik denk dat we rotte tomaten zouden vinden in de supermarkt. Dat neemt niet weg dat ik mijn eigen kweek prefereer, gekweekt in volle grond, met zon en gemest met "str...". Vergelijk met een banaan. Ik lust ook bananen, maar ik weet verdorie nog altijd niet hoe een normaal gerijpte banaan zou smaken. Misschien is het totaal anders dan wij gewoon zijn..

Nee dat met die substraat vind ik ook niks...dat stond bij die tekst van de voeding die ik gekopieerd heb van internet.

Ik vroeg me alleen af of het ook in oase zou kunnen met de normale voeding die je nu ook in de potjes grond toevoegt....of voeg je niets toe? dat is misschien de verwarring.

Ik wilde volgend seizoen iets soortgelijks proberen in de kas en dacht dat met oase de watertoevoer makkelijker was; in mn kas droogt die potgrond namelijk in een uurtje uit.

Ps bananen in een toko eens proberen; die worden pas geplukt als ze rijp zijn en liggen overrijp in de bakken aldaar.

Serre wordt elk jaar voorzien van compost en mestaarde. De grond wordt in lage ruggen gelegd, zoals bij aardappelen) en hierop ligt worteldoek. De tomatenplanten komen bovenop de ruggen en de bevloeiing komt van buitenaf via een slangsysteem in de goten gelopen (als het regent). Dit jaar uiteraard niks moeten bijgieten, behalve in april/mei.