Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Korona aardbeien bloeien voor de tweede keer.

Veldjesgraaf

Recommended Posts

Hier de Vima Zanta ook voor de 2e keer gebloeid en de afgelopen dagen nog een paar vruchten. Zien er mooi uit, maar smaak van tweede bloei is niks....terwijl het  een heerlijke aardbei is eind mei en begin juni. Mijn verklaring is dat door droogte de planten in de war zijn.

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

De gangbare methode is dat bij Korona's de planten na de oogst van het tweede jaar geruimd worden.

Het eerste jaar krijg je minder maar zeer grote aardbeien, het tweede jaar meer aardbeien maar kleinere.

Het derde jaar nog kleinere en meer kans op ziekten. Drie jaar oud is wel de max voor deze aardbeien.

Neem bij aardbeien een zo lang mogelijke tijd voor de teeltwisseling. Liefst als nateelt op aardappelgrond.

Probeer zeker 4 jaar tussen de teelten te houden.

Bloemen en uitlopers die nog ontstaan aan het eind van het seizoen verwijderen zodat de kracht gaat naar de opbouw van de jonge plant en aanleg van knoppen in het  rizoom voor komend jaar. Natuurlijk  tenzij je deze aardbeien kan waarderen.....🙄 maar zoals gezegd is de smaak beduidend minder.

Bedankt voor jullie berichten. Als de volgende oogst toch niets meer wordt, dan ruim ik ze op. Ik leg een nieuw bed aan naast de eenjarige planten. De twee jarigen gaan er dan nu uit. Op die manier heb ik elk jaar 2 bedden aardbeien die steeds een veld naar achteren schuiven. Vruchtwissel is dan geen probleem, duurt jaren voor ze weer terug zijn bij af.