Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rode kool


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Mijn rode kooltjes hebben het niet goed gehad dit jaar. De belagers kwamen van alle kanten, en echt lekker groeien deden ze ook niet. Ze kwamen ook heel hoog op de stelen te staan. Terwijl de witte kolen het super deden!

Ik ben ze nu dus maar aan het oogsten, want er stond er al 1 te schimmelen... Ik heb er al een paar geschaafd, om er zuurkool van te maken.

Weet iemand nog iets lekkers met rode kool? Ik denk niet dat we het vaak zullen eten met jus en een stukje vlees... we zijn niet zo hollandse-potterig

Maar misschien een lekker inmaak? Of ehm, wat dan ook? Wel graag snel, want vandaag en morgen wil ik ze verwerken. Anders wordt de rest ook zuurkool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode kool is ook lekker in een salade

 

Ik gebruik altijd dit traditionele recept voor rode kool, heerlijk! Ik hou ook niet zo van de hollandse pot maar ik ben echt fan van rode kool op deze manier.

Mijn rode kolen zijn dit jaar ook iets minder maar toch zijn het mooie kolen (geworden).

 

750 g rode kool

zout

stukje pijpkaneel

1/2 theelepel kruidnagel

10g boter

2dl water

laurier

4 zure appels (geschild)

Suiker

1 lepel azijn

Aardappelmeel of 30g rijst

 

- Verwijder de buitenste balderen van de kool.

- Snijd de kool heel fijn

- was ze niet

- zet ze op met weinig kokend water en de specerijen en laat ze +- 30 min zachtjes koken

- voeg gesneden appels toe

- Laat de kool verder gaar koken

- Verwijder het laurierblad en de pijpkaneel

- breng de kool op smaak met zout, suiker en azijn

- voeg boter toe

- Bind zo nodig het vocht met aangemengd aardappelmeel

- In plaats van binden met aardappelmeel kan men ook 2 lepels rijst meekoken

 

Maar als iemand anders wat minder traditionele recepten heeft dan graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, heel toevallig heb ik nog een pakje jus, wat aardappeltjes uit eigen tuin, en gehakt liggen. Ik vrees dat we vanavond toch maar rode kool met aardappeltjes en een gehaktbal eten. Dus dank voor je recept Jorg!

Met de overige kool wil ik nog wel iets anders doen, dus kom kom kom maarrrrrrrr op met die recepten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar kregen we plots van iemand veel rode kool.

Tja ...en wat doe je er dan mee.

De rode kool kwam ons neus uit.

Natuurlijk hebben we ook veel ingevroren.

Eerst gesneden en gewassen, daarna kort geblancheerd en ingevroren.

 

Veel rode kool recepten komen op hetzelfde neer.

 

Wel weet ik nog, dat wij rode kool met stroop/ honing toegevoegd wel konden waarderen.

Ook het flink te keer gaan met o.a. Sriracha (hete Thaise peper saus) vonden we wel lekker.

Dit beide doorbrak de flink aanwezig zijnde rode kool smaak.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar niets om langer te bewaren? Al is de zuurkool pot nog niet vol, dus doe ik de laatste kooltjes er ook maar in denk ik.

 

De maaltijd met rode kool en gehaktballen was lekker hoor Ik had er alleen een te muffe appel doorheen. Niet echt lekker friszoet. Ik heb nog geen appelboom die appels geeft, heeft iemand een tip voor een lekkere appel voor dit soort gerechten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Toevallig staat er bij mij nu een grote pot rode kool op het vuur, volgens mijn grootmoeder haar recept.

 

Rode kool fijn snijden en samen met 1 kilo fijngesneden appels en 1 tas water op vuur zetten.

2 uur laten stoven en dan 1/2 tas azijn opgieten, goed laten doorkoken zodat azijnsmaak verdwijnt en dan een volle tas suiker eronder.

eventueel bijkruiden met zout en peper.

 

Dit kan je invriezen of wecken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...