Mellie Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 Geen idee. Heb het nog niet geproefd. Heb zo veel knoflook geoogst en deze pas paar dagen terug. Dus dat hangt braaf te drogen nog. Maar ik zal morgen oerpreiknof gebruiken en proefondervindelijk uitvogelen wat het is. Plaatjes op internet zeggen ook oerprei trouwens. Die zijn ook witter. Mijn broedknolletjes waren helemaal niet wit. Ga er inmiddels wel van uit dat het oerprei is. Maar kanonne zeg, wat hebben die dingen zich uitgeleefd. Heb er echt heel veel van Quote
acpronk Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 Hint: bio zadendoos 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Goudsbloempje2 Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 Ik heb hier ook de eerste lichting knoflook (eigen oogst vorig jaar) ‘gevlochten’ en de tweede & laatste lichting (biologische morado uit de supermarkt) geoogst. Ben zeker niet ontevreden. Bijzonder dat de eerste lichting een maand eerder klaar was dan de tweede. Nagenoeg alles is opgekomen, er zaten een paar hele kleintjes bij. Op basis van de stengel dikte meer verwacht van de morado maar blijkbaar zegt dat niet alles. 4 Quote
mdubbelm Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 On 7/11/2021 at 9:13 AM, Mellie said: Heb getracht te vlechten @Mellie - toen ik ooit nog wel,eens aanzienlijke oogsten had, vlocht ik wel volgens deze Youtube video. 2 Quote
RobO Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 precies, oerprei is veel meer prei dan knoflook hier half veldje geoogst weer, olifanten waren goed, thermidor wat aan de kleine kant, ik wacht even met de rest om te kijken of het verschil maakt Quote
Flup Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 11 hours ago, acpronk said: Hint: bio zadendoos Broedbollen van de olifantenknoflook kan ik ook toevoegen voor de liefhebber. Misschien een paar tenen ook nog. De olifantenknoflook heeft hier vooral solo's gemaakt, van de 10 geoogste bollen zijn er 6 solo. 4 Quote
acpronk Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 Ik heb afgelopen jaar 2 bollen gekocht met 9 tenen totaal. 7 hebben er een bloemstengel gemaakt, 2 niet. Ik verwacht dus 2 solo's.Overigens ga ik dit jaar nog niks weggeven of opeten, alles voor volgend seizoen.Van degene zonder bloemstengel was het loof onlangs omgevallen, ik ga ze binnenkort oogsten. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 Edit: even in het juiste topic gezet. De eerste geoogste knoflook van mijn nieuwe soort heeft geen tenen aangemaakt. Het zijn flinke bollen geweest die ik kreeg. Twee jaar terug kreeg ik twee bollen waarvan ik alle tenen vorige jaar oktober weer gepoot heb. De vorig jaar dus geen probleem. Het is een soort die onbekend is, Russisch is mij verteld, en de bol heeft maar weinig tenen, 4, 5 of 6. Het is een bloeiende soort. Ik heb dit nog nooit zo meegemaakt, weet iemand een oorzaak? De rest van de planten staan nog in de grond. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 (aangepast) Ben zelf even aan het zoeken geslagen en vond dit: Zit het weer niet mee en blijft de zomer nat en koud, dan blijft de bol klein en vormt soms geen tenen. Maar ik lees hier uit dat je dan een "solo" bolletje krijgt, maar bij zat er helemaal niets in. Bron: biologisch pootgoed 15 juli 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Jane Doe Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 Knoflook is hier klein maar fujn gebleven, beter dan verwacht uit de arme zandgrond in de keukentuin. De uien wordt dit jaar niks ben ik bang, laat ze maar zitten heeft geen zin ze er nu al uut te halen, staan niet in de weg in de moestuin. Een bed is al gereserveerd voor de olifantenknoflook. Quote
fre3ke Geplaatst: 16 juli 2021 Geplaatst: 16 juli 2021 (aangepast) On 7/15/2021 at 7:00 PM, Patrijs said: geen tenen aangemaakt Bloeide hij het eerste jaar ook? Het enige dat ik kan bedenken, is dat hij soort van tweejarig is. Eerste jaar een knol vormen om het tweede jaar te bloeien. Zoals een ui, maar dan meerdere bollen/tenen tegelijk vormend in het eerste jaar? Ik roep maar wat. 16 juli 2021 aangepast door fre3ke Quote
Patrijs Geplaatst: 16 juli 2021 Geplaatst: 16 juli 2021 Hij bloeide het eerste jaar ook. Vandaag moed verzameld en nog eentje geoogst. Die zag er een stuk beter uit: Zelf dacht ik dat het misschien zou kunnen komen doordat de teen beschadigd is geweest bij het pellen van de bol. Dat ik een stukje van de kiem heb kapotgemaakt ofzo? Quote De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 16 juli 2021 Geplaatst: 16 juli 2021 (aangepast) Gelukkig maar, dat deze wel een bol heeft. Je hebt een heel veld staan dus het is toch nog wel spannend hoe de rest zich heeft ontwikkeld. Misschien had dit teentje een foutje in de programmeercode. Als het een nieuwe soort is, dan kan het zijn dat de soort nog geen stabiel nageslacht oplevert. Zeker als het geen erkende soort is. 16 juli 2021 aangepast door fre3ke Quote
henkg Geplaatst: 22 juli 2021 Geplaatst: 22 juli 2021 Hier een raar knoflookjaar. Om te beginnen heb ik de tenen veel te laat gepoot. Pas op 1 februari! Niet in de volle grond, maar in twee bloembakken. Veel te dicht op elkaar. Soort: gewone Spaanse, van AH. Gezien de teeltomstandigheden is het resultaat verbazend: ^ Vlak voor oogsten ^ De oogst van één bloembak. Toch lijkt mij deze volstrekt "foute" teeltwijze niet aan te bevelen. Misschien voor mensen met alleen een balkon of zo? Dan wel uiterlijk 1 december de tenen poten. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Vinky Geplaatst: 16 augustus 2021 Geplaatst: 16 augustus 2021 (aangepast) Een paar dagen terug heb ik de geoogste Oosterdellen en Wonha’s hun knipbeurt gegeven. Samen met de eerder geknipte gasten kan ik nu eens goed zien hoe het zakie er bij ligt. Op 17 oktober 2020 had ik 5 soorten gepoot, 24 van elk, 120 totaal en er is al het één en ander uit de oogst weggesnoept. Op alfabetische volgorde zijn dat Germidour, Oosterdel, Transsylvanian, Valelado en Wonha. Germidour is voor het vierde jaar geoogst. Nu minder dik dan in andere jaren, voorts zijn de vliezen niet mooi gesloten. Wel een blijvertje vanwege de smaak in gestoofde maaltijden & omdat ze eerder wel mooi uit de grond kwamen. Te bewaren tot februari/maart Oosterdel, derde oogstjaar. Mooie gesloten bollen met dikke tenen, minder fors dan vorig jaar. Een blijver, een allrounder qua smaak, al denk ik in de keuken bij het pellen van de tenen altijd dat de gaskraan open staat. Bleef tot nu toe goed tot maart. Transsylvanian, tweede oogstjaar. Voor de tweede keer matig mooie bollen met veel open vliezen. Smaak wel lekker robuust. Kwaliteit van de tenen ging vorig jaar snel achteruit, geen soort om te bewaren tot na de Kerst. Mag het nog een jaar proberen. Valelado, vierde oogstjaar. Redelijk mooie oogst. Vorig jaar heel veel openstaande vliezen, dit jaar is dat minder, vorige jaren helemaal niet – toen mooi gesloten bollen. Redelijk lang te bewaren tot april. Bevalt vooral rauw goed in knoflooksaus, tzatziki enzo. Blijverd. Wonha. Eerste keer geoogst. Tevreden mee. Of ze het in andere jaren beter of minder doen kan ik nog niet zeggen. De soort had ik gekocht omdat die volgens Roeier lang bewaard kan worden. Al met al toch zeer tevreden met de oogst (’t kön minder zegt de noorderling dan). Tijdens de groei is het loof van de planten hier eind mei record-hoog geworden, tot 85 cm. En daarna kwam de hele mikmak natuurlijk dik onder de roest te zitten. Inmiddels trek ik mijn schouders er voor op: niets aan te doen & komt wel goed. Van de vijf soorten heb ik ondertussen de vijf bollen met de dikste tenen apart in netjes gedaan als pootgoed voor 2021/2022, zodat ik per soort genoeg dikke tenen heb om volgend jaar precies hetzelfde te poten. Ik ga niet langer wieberen met weer nieuwe soortjes. Ik ben heel tevreden met wat ik tot nu toe geoogst en gegeten heb, en vooral ook met alle adviezen hier op dit forum 👍🥰 16 augustus 2021 aangepast door Vinky 4 Quote
fre3ke Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 On 7/11/2021 at 2:01 PM, simonvb said: Vind de bollen olifantenknoflook ook veel minder lekker (bitter) indien ze al geoogst worden als het loof nog volledig groen ziet . Ik heb een week geleden olifanten knoflook geoogst die erg bitter was. Dat blijkt moeilijk te geloven voor sommigen op het forum. Daarom dit oude topic maar even gequote. Mijn loof was trouwens niet zo groen meer, maar de teen was wel laat gepoot. Quote
acpronk Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 Ik heb ze ook met groen loof geoogst. Omdat de gewone knoflook al g'begon te rotten, de OK ook maar geoogst. Geen schade gelukkig.Ik kan wel een teen gebruiken in plaats van normale knoflook, dan hoor je woensdag van me. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 20 juli 2022 Geplaatst: 20 juli 2022 Mocht iemand hier nu belanden om een bericht te posten over zijn knoflook: dit is het topic van vorig jaar, hier zie je het topic van dit jaar: Hopelijk scheelt dat verplaats-werk voor mij 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.