Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2020-2021


RobN

Aanbevolen berichten

Ook voor jou geld het antwoord van @AshaiRey.

Wacht tot zeker de helft, ik hou zelf 2/3 aan, van de plant verdord is.

Dan krijg je de maximale en goed bewaarbare bollen.

 

20200623_124023.thumb.jpg.d4f42d3e0e19ce17b4aa1568f8b3f312.jpg

 

 

Vorig jaar was dat in de eerste helft van juli.

(Foto uit mijn Blog  2-7-2020 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum)

 

 

20200623_125900.thumb.jpg.d40051eb48dc0d37b6529e6312ac28c0.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier niet zo veel knoflook dit jaar. Ik was vergeten te bestellen, maar kreeg wat tenen van onze bio marktkraam die ze niet kon verkopen. onze grond is doorgaans heel droog, maar met die regen nu gaat het best goed eigenlijk met alle waterminnende planten. 

 

Zo af en toe wat kalium erbij en hopla. De stengels zijn denk ik 1 cm doorsnee. Mijn probleem is vaak dat ze al in bloei schieten voordat ze verdorren. Ik knak de bloemen er wel uit, maar tot goede bolvorming komt het dan niet meer.

 

 

0C4CC36F-1599-4E0F-BA96-677355A2565C.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mdubbelm zei:

Mijn probleem is vaak dat ze al in bloei schieten voordat ze verdorren.

Je hebt bloeiende en niet bloeiende soorten.

De bloemknop verwijderen geeft iets meer bol maar ook met bloemen moet je prima bollen kunnen krijgen.

 

Meer info hier: Knoflook seizoen 2019-2020 - Pagina 8 - Groente - Moestuin Forum

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In oktober jl gepoot. Gisteren was ik de papavers er tussen weg aan het plukken, trok er per ongeluk eentje mee, die had nog de dikte van een gewone knoflookteen. Dat zal niet veel worden dunkt me.

Goeie voornemens volgen hieruit, om volgende keer geschikt pootgoed te bestellen ipv eigen pootgoed te gebruiken.

 

knoflook21.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle stelen opgebakken en bij de rode bieten opgegeten vandaag. Lekker! Nu nog 7 jonge knoflook bolletje over. 
Als die niet gedroogd zijn, zoals aan het eind van een normaal seizoen, hoe bewaar je de bolletjes dan het best?

Aangezien er nu een 2mm laagje over de teentjes heen zit. Dat laagje droogd normaal gesproken in tot zo'n velletje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dank aan @roeier :

 

Quote

Is niet het einde van de knoflook, maar de bloem gaat energie van de bol stelen, dus de steel wordt er normaal gesproken uitgehaald. Men raadt doorgaans aan dit pas te doen als de stengel de snelste groeispurt voorbij is, omdat eerder, dus tijdens de groeispurt, een te plotse onderbreking van de sapstroom zou betekenen en daardoor tot een vervroegd einde van de plant zou leiden. Men laat soms de stengel eerst een krul maken, maar ieder ras maakt weer een wat ander type krul, sommigen maken een dubbele krul, anderen maar een halve... Lastig om precies te zijn.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-5-2021 om 12:13, HuubvG zei:

In oktober jl gepoot. Gisteren was ik de papavers er tussen weg aan het plukken, trok er per ongeluk eentje mee, die had nog de dikte van een gewone knoflookteen. Dat zal niet veel worden dunkt me.

Goeie voornemens volgen hieruit, om volgende keer geschikt pootgoed te bestellen ipv eigen pootgoed te gebruiken.

Nou.. hier zelfde verhaal, en ik heb toch echt pootgoed gekocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, marjoleinvdh zei:

hier zelfde verhaal, en ik heb toch echt pootgoed gekocht

Dan weet je dat het daar niet aan ligt......🤔

 

Als ik al lees dat de knoflook met onkruid staat te concurreren dan is er nog wel wat te verbeteren.

Bij HuubvG zien ze inderdaad niet optimaal uit.

Ik kies er voor om  NL of Noord Europees pootgoed te nemen, zodat ik weet dat ze voor mijn klimaat geschikt zijn.

Met ander pootgoed ben ik vroeger ook teleurgesteld.

Overigens gaat de groei van de bol pas in de laatste fase plaatsvinden dus misschien verbeterd het nog.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ken ik niet, maar ik leer graag bij.

 

Vertaald van het web: 

 

-‎ Milde Artisjok knoflook‎

- ‎Oogsten in de vroege zomer - winkels tot halverwege de winter. ‎


‎ Ondanks zijn Italiaans klinkende naam is deze grote, schone, heerlijk milde knoflook afkomstig uit de Republiek Georgië, een zuidelijk voormalig USSR-land, net als zoveel cultivars - deze mensen kennen en houden van knoflook. Simoneti is een van mijn persoonlijke favorieten voor rauw eten. ‎
‎ ‎‎ De ‎smaak is zeker knoflookachtig, maar met minimale nasmaak ‎‎ en warmte. Deze zachte reus is geweldig voor degenen die het mild maar met volle smaak leuk vinden. Als sterke knoflook je maag van streek maakt, probeer deze dan. ‎


‎ ‎‎ Simoneti ‎heeft dikke, zeer witte bollenwikkels die gemakkelijk te schillen zijn en goed op te slaan zijn. ‎‎ Zelfs de binnenste tenen zijn van goede grootte. Het is een ander genot voor de kweker, want het heeft veel grote plantbare tenen (12 tot 15 of meer) en je kunt er je tuin mee vol planten in slechts een seizoen of twee. ‎
‎ ‎‎ Simoneti ‎heeft een zeer dikke nek en is zeer groot blad en heeft een vrij ronde vorm. ‎‎ Als je het net zo leuk vindt als ik, wil je er een paar extra krijgen voor het planten deze herfst. Net als bij andere grote artisjok knoflook oogst het halverwege het seizoen (een van de nieuwste artisjokken) en duurt het iets langer dan gemiddeld om te oogsten wanneer het groot wordt.‎

 

In Georgie heerst op zeeniveau een Mediterraan klimaat:

Klimaat rondom Tbilisi

In de hoofdstad Tbilisi heerst een warm zeeklimaat met warme zomers en redelijk milde winters. De hoogste gemiddelde temperatuur in Tbilisi is 30 graden in juli en de laagste is 4 graden in januari. Er valt in Tbilisi gemiddeld minder neerslag dan in Nederland en België. Het is er, vooral in de zomer, warm en droog.

 

Best kans dat ze nu wachten op een warme en droge zomer om goed uit te kunnen groeien, ze hebben nog een maand of twee.

Ze moeten dus wel groot kunnen worden, met dikke stengels.

 

(Vertaling aangepast)

Bron: Simoneti - Gourmet Garlic Gardens

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 17 okt de knoflook gepoot. De helft is van eigen oogst van vorig jaar. De soort weet ik niet, maar van oorsprong (het jaar ervoor) supermarkt knoflook. De oogst viel vorig jaar heel vroeg - begin juni - en we hadden toen een goede opbrengst. De nieuwe soort is ook biologische uit de supermarkt - morado.

 

De oude soort begint al goede bollen te maken, terwijl de morado maar iets verdikt is. Bijzondere is wel dat diverse planten van de oude soort bloemstengels aan het maken is, terwijl het vorig jaar veel warmer was en dat toen niet gebeurde. Ik heb er maar twee van geoogst. Zal volgende keer de rest van de bloemstengels eruit halen. 

D8BBCA05-5D88-467D-8121-A0A1B80B4E8F.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij zo opvalt dit jaar is dat het loof van de planten zo enorm hoog staat. Ik heb Germidour, Oosterdel, Transsylvanian en Valelado van zelf geoogste tenen, plus bijgekochte Wonha. De oosterdellen staan nu 80-90 centimeter hoog en ook de andere rassen zijn weelderiger met blad en stengel. Bezemstelen zijn het welhaast. Na de droge voorjaren van 2018-2020 met kort gedrongen blad dat snel vergeelde, is dit weer eens iets anders.

Verder valt me op dat er nauwelijks roest in de planten zit, terwijl in andere jaren roest in mei stevig toesloeg, overigens zonder gevolgen voor de oogst - want die was steeds goed. Ik heb nu op één Transsylvanian roest en het aangetaste blad heb ik weggeknipt om verdere verspreiding van de schimmel te beperken. 

Bloeistengels in de hardnekken (oosterdellen) heb ik nog niet. Vorig jaar had ik die al wel op 28 mei.

Al het blad is nog groen en dan weet je dat de bollen nog niet rijpen, maar toch heb ik vandaag bij elke soort even in de grond gegluurd. Grond weggekrabd en neen: er is nog geen, of misschien net een beetje, een begin van bolvorming.

Allemaal het resultaat van het weer: Vorig jaar kon ik 3 juni al de eerste knoffies oogsten. Dat zie ik nu niet gebeuren.

 

Maar lieve help 

6 uren geleden, Goudsbloempje2 zei:

Ik heb zelf 17 okt de knoflook gepoot.

Ik heb ook op 17 oktober gepoot en jij hebt al hele bollen! Toch graag namen en rugnummers. Goed gedaan!

Maar ik blijf geduldig nagelbijten en wacht op blad dat vergeelt en stengels die gaan hangen. Met goed weer voor de boeg moet het goed komen. Bij iedereen 👍

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier (Simonetti, Purple Glazer en Supermarkt) ook veel, lang, groen loof. Even gevoeld onder de grond, maar ik voel nog geen bolvorming. Letterlijk alle tenen zijn opgekomen, terwijl van de vijf Olifantentenen er maar twee zijn opgekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...