Jump to content

Knoflook seizoen 2020-2021

RobN
 Share

Recommended Posts

Mooi overzicht, @acpronk! Heb je nog iets met bemesting gedaan? Vinasse- of patentkali ofzo?

Edit: toen ik nog in Friesland woonde, was mooie knoflook telen echt een no brainer. Ik had zavelgrond, daar lukte het met 2 vingers in mijn neus. De afgelopen 2 tuinen op de klei (vastgeslagen), waar ik te kort zat om de grond echt te verbeteren, waren niet heel succesvol.

Mijn huidige tuin op veen gaat wel. Bollen blijven klein, de tuin is vrij warm en droog. Ik heb dit jaar geen gekochte bollen want ik was te laat met bestellen. Maar in plaats daarvan een paar gekregen tenen van onze bio groentekraam van de markt geplant onder het mom van beter iets dan niets.

Edited by mdubbelm

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Oh raar, ik had geen spatje roest gezien..

Bemesting 12-10-18 ik geloof in april.
Patentkali 2 keer, geloof begin mei en daarna nog eind mei of begin juni?
Maar de vraag is ook, hoeveel..

Ik heb de eerste soort bij mij een aantal weken geleden geoogst met redelijk resultaat. De tweede soort - morado - staat er nog steeds redelijk bij dus die mag nog even blijven staan. Gisteren bij eentje wel even in de grond gekeken en er zit een bol aan. Ik zit op zandgrond dus (hopelijk) iets minder last van de regen. 

@marjoleinvdh heb je ze in het najaar of het vroege voorjaar gepoot? In het eerste geval zou ik ze bij ruimtegebrek ruimen. Als ze in het voorjaar gepoot zijn zou ik nog even wachten. Maar het is denk ik ook een persoonlijke voorkeur. Ik vind ruimen al snel zonde, maar met het oog op de opbrengst kan het soms wel de juiste keuze zijn. 

Ik heb eergisteren ook geoogst, sommige waren al slap en plat en de rest begon roest te krijgen. 

Van alle soorten desalniettemin een goede indruk gekregen. Nu nog drogen en daarna proeven in gerechten. 

Ik denk dat de Chesnok en Ophio en Suzan Delafield blijvers zijn, zulke mooie bollen. Red Janice hele mooie rode tenen maar erg klein. Waarschijnlijk goed te bewaren.

Chesnok, middel tot forse bollen:

IMG_20210705_122925.thumb.jpg.8ac95e1a370062ac9689bc89778d0245.jpg

Ophio, middel tot forse bollen:

IMG_20210705_123030.thumb.jpg.08e8782a5e69f637507917b55d126436.jpg

Red Janice, kleiner maar wel als eerste klaar om te oogsten, mooie rode vellen:

IMG_20210705_123055.thumb.jpg.507122ec38cc3a4161e5da79e2ef8db2.jpg

Messidrome / fokhaygma ofzoiets, had ik van mezelf over vorig jaar maar niet heel zeker of ik het goed heb. Goede bollen:

IMG_20210705_123118.thumb.jpg.ed2f5d45f8a21fcb8b1ddd7fdda56c8e.jpg

Suzan Delafield : mooie wittere bollen, gewoon hele mooie vormen. Als ze ook zo smaken en bewaren als ze eruit zien......

IMG_20210705_123129.thumb.jpg.d200ca7b6f19afd3c132c5dc0e932854.jpg

Transsylvanian, ging een beetje mis met de planten, kraaien aan zitten plukken bij opkomst maar toch nog wat bollen geoost zeker niet verkeerd maar wel meer open velletjes zegmaar:

IMG_20210705_123312.thumb.jpg.d87aa1ffaa902f633c9e0d6fbc24e15c.jpg

• Like 2

Onkruidmanager 1.0

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@fre3ke Ik ben erg benieuwd naar de Wildfire variant na het lezen van de volgende omschrijving die ik vond op internet: 

Een pittig hete knoflook! Het inferno begint met een lichte tinteling, bouwt zich op en komt met donderend geweld de berg af. Waarom zou je proberen weg te rennen voor deze unieke ervaring? Laat het gewoon over je tong spoelen en door je hoofd tollen, zichzelf te zijner tijd en in zijn eigen tempo weer uitdovend. Leef gevaarlijk, wees dapper, beleef de smaaktonen (schreeuw als het moet) ik weet zeker dat je het met een brede glimlach zal afsluiten!

🤣

• Like 1

Ik heb zo’n makkelijke moestuin bak.

30cm mix (vermiculiet, turf en compost) op stoeptegels. 
Het overtollige regenwater kan dus makkelijk weg maar de grond zelf droogt niet snel uit.

Tussendoor 2x kalium toegevoegd en 1 x koeienmest korrels.

2513B4BB-2644-49F8-83D3-9106B5B55842.jpeg

• Like 2

2 x kalium, koeienmest en heeeeel veel liefde en aandacht. En dan toch… vind ik het eigenlijk een schamele oogst. Wel mijn beste oogst, maar had er toch meer van verwacht.

96dfd9990d171fc70e205dc237ad60b4.jpg

Bij deze stond op het kaartje
Broedbolletjes wdjefiefkwfnw
Wat erna komt, is niet meer leesbaar. Dank je wel permanent marker a tientje… iemand enig idee wat voor knoflook dit kan zijn? Zitten een paar grote aan en dan heeeeeel veel van die kleintjes. Ze zijn ook veel witter -bijna doorschijnend zo wit- dan de rest van mijn knoflook.

En dan heel veel van dit soort. Heb getracht te vlechten. Voor een 1e poging ach ja. Het blijft hangen.

36c12bd74b32808e179b96f45cef67de.jpg

Heb ook aardig wat bollen geoogst waar geen loof meer aanzat. Ik had keurig rijtjes gemaakt en verhoogd, dus de kale plekken vielen wel op. Bleken er wel bollen te zitten, maar loofloos. Ook zo apart. Had ook veel dikke groene rupsen. Geen koolwitje rups. Vingerdikke rupsen die wel op wat loof zat. Was geen invasie zoals ik wel vaker met koolwitjes heb.

Al met al: 100% vooruitgang tov vorig jaar.
Maar! Ik ben toch behoorlijk teleurgesteld omdat ik meer had verwacht.
Vooral de olifantenknoflook valt me tegen. Had van die giga stelen. Echte dikke preien waardoor ik hoopte dat de bollen ook gigantisch zouden kon. Wel groter, maar zeker niet gigantisch.
Ik had 1 teen geplant die mega was. Heb ik niet eens terug gevonden. Gewoon weg.
De baal is aanwezig kortom.

• Like 1

Leuk @Mellie, dat ik kan zien wat er uit een broedbol komt. Ik heb er nog eentje liggen maar ik denk dat ik hem nu maar ga opeten, die teentjes zien er niet bewaarbaar uit. 

Jammer dat het tegenvalt. Ik begin net met knoflook, dan ben je met alles nog blij. 

Ik heb de gewone knoflook gedeeltelijk geoogst. Klein (zoals gewoonlijk hier in de zandgrond) maar lekker:

IMG_20210711_135436.thumb.jpg.25b599e5ca6dda1e8498158dcf93e31d.jpg

@MellieDe olifantenknoflook heb ik nog niet geoogst. Deze groeit het sterkste op het einde, zijn hier nu ook dikke preistelen. Vind de bollen olifantenknoflook ook veel minder lekker (bitter) indien ze al geoogst worden als het loof nog volledig groen ziet .

5 uren geleden, Mellie zei:

Bij deze stond op het kaartje
Broedbolletjes wdjefiefkwfnw
Wat erna komt, is niet meer leesbaar. Dank je wel permanent marker a tientje… iemand enig idee wat voor knoflook dit kan zijn? Zitten een paar grote aan en dan heeeeeel veel van die kleintjes. Ze zijn ook veel witter -bijna doorschijnend zo wit- dan de rest van mijn knoflook.

Dit ziet er meer uit zoals bij mij de oerprei uit de grond kwam. Weet je zeker dat het knoflook is?

@simonvb helaas veel roest, dus was sowieso niets meer groen. Dat wat nog enigszins groenig is, heb ik laten staan. Maar dat zijn misschien Max 10 stelen.
@ellen ik heb er alleen knoflook geplant, dus daar ging ik wel van uit.. maar durf er geen hand om te verwedden.

ik denk ook oerpreitjes

onze knof deels geoogst en nu te drogen

men zegt dat ze in gevlochten strengen langer houdbaar zijn, heb ik hier nog nooit gemerkt

Hmm, heb wel ooit paar jaar geleden oerprei broedbolletjes van Speets gehad, maar dat was niet zo licht van kleur. Suf dat dat zo is gehusseld blijkbaar. Dan heb ik tegenwoordig wel heup veul oerprei