Jump to content

Kikkers in de kas

Lisa

Recommended Posts

Ik heb geen idee waar ze vandaan komen, want er is in de buurt alleen maar zand, klei en onkruid. Sloten, poelen en vijvers die zijn ook niet in de buurt. Maar mijn kas vinden ze geweldig. Ik heb de afgelopen 2 weken 4 kikkers uit de kas gehaald en elders uitgezet.

Om meerdere redenen, ten eerste omdat ik niet weet hoe ze kunnen overleven zonder een poeltje water of iets dergelijks en ten tweede omdat ik er niet per ongeluk op wil gaan staan. Dit is al bijna een keer eerder gebeurd. Zo'n kleintje had zich helemaal in een kiertje tussen de tegels verstopt. Als 'ie een halve cm erboven uit was gekomen dan had ik hem geplet...

Het zijn ook hele kleintjes, ongeveer 3 cm lang.

Dus ik heb ze gewoon met de hand opgepakt en in een tupperware achtig bakje gedaan met een ontluchtingsgaatje erin. En toen naar de dichtstbijzijnde sloot gereden.

Wat doen jullie met kikkers en hebben jullie überhaupt kikkers in de kas?

Hieronder trouwens 'slachtoffer' nummer 1.

656_73154d09106305273bd3eae8ee5a95d4.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

We hadden een mini exemplaar in de kelder! Die daar alleen kan komen door de kruipruimte (lijkt me vreemd) of door de bijkeuken en dan de keuken... nog vreemder

Verder hippen er heel wat rond. Verderop is wel een sloot/stroompje. Maar hier is het verder erg droog.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Weet je zeker dat het om kikkertjes gaat en zijn het niet kleine padjes voor je ze in de sloot plomt.

Zolang je geen bestrijdingsmiddel in de kas gebruikt zou ik ze gewoon laten zitten, ze eten tenslotte mooi eventuele schadelijke insekten op,

Ze kunnen zich prima zelf redden hoor en weten best wat ze doen.

Players only love you when they're playing.

Kikkers lekker laten zitten,als het er niet teveel zijn zijn het nuttige dieren.

Voor een ideale insektenvanger is een boomkikker het meest geschikt

Je kan ze overigens beter plattrappen dan oppakken,transpiratievocht wat ieder mens op z'n handen heeft beschadigd de huid.

Harrie overdrijft nogal, maar het klopt dat bv voor hele kleine kikkertjes (maar meer in terrarium hobby) zweet van mensen op handen

waneer je ze vast pakt schadelijk kan zijn.

In iedergeval als je toch een kikkertje "'moet"" pakken vang je hem best met plastic doosje ofzoiets kikkers hebben en gevoelige huid waar giftige stoffen voor hun snel doorheen dringt en in hun lichaampje komt.

Players only love you when they're playing.

Harrie overdrijft nogal, maar het klopt dat bv voor hele kleine kikkertjes (maar meer in terrarium hobby) zweet van mensen op handen

waneer je ze vast pakt schadelijk kan zijn.

In iedergeval als je toch een kikkertje "'moet"" pakken vang je hem best met plastic doosje ofzoiets kikkers hebben en gevoelige huid waar giftige stoffen voor hun snel doorheen dringt en in hun lichaampje komt.

Oh, goed dat ik dat weet. De reden dat ik ze met de hand begon op te pakken is dat ze vaak alweer weg waren voordat ik het doosje had gepakt. Of ze hadden zich in een onmogelijke hoek gewurmd. Ik zal ze vanaf nu dan wel laten zitten, alleen ga ik nu wel telkens met argusogen de kas in om kikkermoes te voorkomen.

Ik vind ze trouwens nog steeds schattig, ergens een beetje jammer dat ik ze nu niet meer kan oppakken .

• 2 weeks later...

Vorige week hebben we alle tomaten uit de kas verwijderd en de bak leeg geschept waar er 6 in stonden. Er zat ongelooflijk veel water in en het verbaast me dat de planten het nog zolang hebben uitgehouden.

Hier een paar foto's.

Dit was toen we bezig waren, al het water wat je ziet is gewoon grondwater wat door de planken en door het worteldoek heen is gekomen.

resized_656_940b0ecc1bc2aa63a328245883ef567e.jpg

En zo staat het er nu bij. Ik heb er twee van die latten in gedaan omdat ik al twee padden eruit heb gevist en die kunnen er anders niet meer uit. Hopelijk kunnen ze dit voorlopig als bruggetje gebruiken mochten ze erin vallen/springen.

resized_656_033c230bb831e8e41be9ac38afd99620.jpg

Ik heb trouwens gekeken welke soort we precies in de tuin hebben en dit blijkt de rugstreeppad te zijn. Deze soort staat blijkbaar op de rode lijst en wordt streng beschermd, toen ze deze padden tegenkwamen tijdens de bouw in Almere Poort hebben ze zelfs een speciaal gebied voor ze moeten aanleggen omdat ze anders niet verder mochten bouwen.

En wij hebben er nu in totaal al tien gezien alleen al in onze kas , waarvan we er vijf tegenkwamen (waarvan één in het water) tijdens het leeghalen van de kas. Die hebben we trouwens gewoon in de tuin gezet.

Hieronder nog een foto van even terug toen ik ze nog uit de kas zette.

resized_656_aacc30ce540c5e25b4a1b5c941707ce0.jpg

Edited by Guest

Met zoveel pad-jes in jouw kas alleen al kunnen ze wel weer van de rode (beschermde) lijst

Maar lijkt me toch wel erg leuk in je tuin. Misschien kan je er een soort van mini-moeras voor aanleggen als je ze in de tuin wilt houden.

In de winter kom ik hier ook regelmatig een pad tegen, wel wat grotere en donker zijnde soorten. Die zitten hier onder de grond (ben je aan t scheppen schrik je je rot), onder de container, onder een omgedraaide emmer, en ze lopen wel s in de achteromgang. Genoeg plekjes waar ze kunnen zitten.

Mochten we er last van hebben dan zetten we ze uit waar veel vochtig en hoog gras is en niet al te ver bij water uit de buurt.

Volgens mij heeft de laatst gelokaliseerde pad bij mij van de courgettes gegeten. Ik had steeds aangegeten courgettes. Tot ik zo'n pad onder de emmer aan trof die er naast stond. Daarna is ie verdwenen en sindsdien geen aangevreten courgettes meer

Good things come in small packages

Dat kan het idd ook geweest zijn. Er zitten nogal veel slakjes onder die grote bladeren. Maar 1 van de courgettes was tot in een punt uitgehold, en gezien hij ook een puntig bekkie had dacht ik dat hij misschien wel trek had gehad in een courgette.

Good things come in small packages