acpronk Geplaatst: 3 april 2024 Geplaatst: 3 april 2024 Wat zou dit zijn? Vorig jaar groeide hier knoflook of Sint jansui. 2 maanden geleden opgehoogd met 10cm bemeste tuinaarde. Zou er een wortelstok van een of andere plant tussen gezeten hebben, of is dit een braam die bij de buren aan de andere kant van het pad groeit? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
tielse flipje Geplaatst: 3 april 2024 Geplaatst: 3 april 2024 Wel "bramig" blad en groei als braam. Uitgraven? Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 april 2024 Geplaatst: 3 april 2024 Ikkan het niet heel goed zien, de kleur is wel pioenig Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 3 april 2024 Geplaatst: 3 april 2024 Ik vind het ook wel wat van pioenachtig uitzien. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 april 2024 Geplaatst: 3 april 2024 Een rode dan, want mijn 'normale'? engelwortel staat al een tijd mooi groen te wezen met meerdere bladeren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 3 april 2024 Geplaatst: 3 april 2024 Ik heb ook wat vragen over struikjes in mijn nw tuin. Het eerste struikje is met dunne takken. Navelhoogte. De knop op de 2e foto is ervan. De andere struikjes zijn vrij laag. De 5e foto doet me ergens aan denken.. dat stijve blad, een bloem maar welke. Of toch iets wilds. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 april 2024 Geplaatst: 3 april 2024 Foto 3 lijkt me een kardinaalsmuts? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 3 april 2024 Geplaatst: 3 april 2024 Die laatste foto doet me aan een teunisbloem denken. Quote
acpronk Geplaatst: 3 april 2024 Geplaatst: 3 april 2024 Ik ben op z'n vroegst pas in het weekend op de tuin, dan ga ik op onderzoek uit. En dan zal de plant vast al iets groter zijn geworden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 4 april 2024 Geplaatst: 4 april 2024 Lijkt op het uitlopen van de moerasspirea / Filipendula . Of het de gewone is (F. ulmaria) of een andere vorm (F. purpurea bijv.) zou ik niet weten. Geen pioen, die loopt wel rood uit maar de bladvorm is anders. 1 Quote
jootje Geplaatst: 4 april 2024 Geplaatst: 4 april 2024 Jet, bovenste foto iets van rhododendron/ azalea? Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 april 2024 Geplaatst: 4 april 2024 Hoi allen, nee geen Kardinaalmuts ( struikjes zijn niet hoog, max een meter) of teunisbloem die ken ik beiden te goed. Jootje er staat idd een rodondendron op de eerste 2 foto’s maar het gaat me om de ielste takken met de rode blad punten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
acpronk Geplaatst: 7 april 2024 Geplaatst: 7 april 2024 (aangepast) Oh ja, gisteren dus even naar de moestuin geweest. Lijkt er wel op een braam te zijn. Raar, want heb nooit ondergrondse uitlopers gezien, laat staat 1,5 meter van de dichtstbijzijnde. En dan ook nog eens 3 bij elkaar, en 50cm verderop nog 1. 7 april 2024 aangepast door acpronk Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Liekie Geplaatst: 7 april 2024 Geplaatst: 7 april 2024 Foto 5 van @appelvrouw misschien uitlopend vingerhoedskruid? 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 8 april 2024 Geplaatst: 8 april 2024 (aangepast) 9 uren geleden, acpronk zei: Oh ja, gisteren dus even naar de moestuin geweest. Lijkt er wel op een braam te zijn. Raar, want heb nooit ondergrondse uitlopers gezien, laat staat 1,5 meter van de dichtstbijzijnde. En dan ook nog eens 3 bij elkaar, en 50cm verderop nog 1. Is volgens mij ook geen braam maar een vorm van de moerasspirea / Filipendula. De soort F. rubra 'Venusta' verspreidt zich via rhizomen. Als daar ergens een stukje is meegekomen dan heb je binnen een paar jaar een flink plakkaat. De gewone Filipendula ulmaria komt in Nederland veel voor, staat meestal aan de slootkant. Filipendula purpurea blijft op zijn plaats, vormt een pol zonder uitlopers. 8 april 2024 aangepast door Brabantse Tuinprins 1 Quote
woldistel Geplaatst: 8 april 2024 Geplaatst: 8 april 2024 Ik denk ook moerasspirea. Een tijdje op de tuin gehad (mooie bloeiwijzen) en daarna heel veel moeite moeten doen om het weer kwijt te raken. Spitten, schoffelen en afdekken met karton. Hele stevige plakkaten, inderdaad. Er komt nog wel eens een stukje op, maar dat is nu vrij snel verwijderd. @appelvrouw Laatste foto, iets uit de ruwbladigenfamilie (boraginaceae)? Misschien ossentong, ofzo. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 april 2024 Geplaatst: 8 april 2024 18 uren geleden, Liekie zei: uitlopend vingerhoedskruid? Er staan tientallen digitalissen en ik herkende de plant niet als zodanig. Maar na zonet nog even kijken zie ik op die plek ook alleen nog maar digitalis dus heb je vast gelijk. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
D_SDennis Geplaatst: 8 april 2024 Geplaatst: 8 april 2024 Ik zie op de foto's van appelvrouw: 1/2; ? 3: Euonymus microphyllus 'Variegatus' 4: (de groene struik) Lonicera nitida 5: Silena dioca De laatste ben ik niet helemaal overtuigd. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 april 2024 Geplaatst: 9 april 2024 13 uren geleden, D_SDennis zei: Euonymus microphyllus 'Variegatus Dank Dennis! Die struikjes zijn lastig te determineren als je er niet “inzit” ik heb er weinig verstand van. Ze zitten nu vol met verborgen groenige bloempjes en bestuivers Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 9 april 2024 Geplaatst: 9 april 2024 Op 3-4-2024 om 20:28, Jorieke123 zei: Foto 3 lijkt me een kardinaalsmuts Toch een soort kardinaalsmuts dat had ik niet verwacht👏 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 10 april 2024 Geplaatst: 10 april 2024 Iemand een idee van de boomsoort van deze zaailingen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 10 april 2024 Geplaatst: 10 april 2024 @appelvrouw volgens mij zijn dat gewoon esdoornzaailingen. Hier zien ze er net zo uit, tientallen van de grote esdoorn voor ons huis. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 april 2024 Geplaatst: 10 april 2024 Ok. Maar ik heb ook esdoornzaalingen met twee gewone volledige esdoornblaadjes. Ik zal morgen foto maken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 11 april 2024 Geplaatst: 11 april 2024 @appelvrouw ik heb ter vergelijking vanmiddag even wat foto’s gemaakt van wat zaailingen onder onze esdoorn. Ze lijken er erg sterk op vind ik. Naarmate ze ouder worden, worden de bladeren hier minder puntig. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.