Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb ook wat vragen over struikjes in mijn nw tuin. Het eerste struikje is met dunne takken. Navelhoogte. De knop op de 2e foto is ervan. De andere struikjes zijn vrij laag. 
De 5e foto doet me ergens aan denken.. dat stijve blad, een bloem maar welke. Of toch iets wilds. 

IMG_2336.thumb.jpeg.81a225d9b11a38c038a9fd0e67d9b77b.jpeg

IMG_2338.thumb.jpeg.83c0f7dcc2e3081f60e03d2dd538796e.jpeg

IMG_2339.thumb.jpeg.df8f00f3acd82da4f798b8c18dcb1e34.jpeg

IMG_2340.thumb.jpeg.bb6b0ad8e704c51bf0355a0d5b61a027.jpeg

IMG_2334.thumb.jpeg.3b5e31f40c659c28c5a096f49e11bc58.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hoi allen, nee geen Kardinaalmuts ( struikjes zijn niet hoog, max een meter)  of teunisbloem die ken ik beiden te goed.

Jootje er staat idd een rodondendron op de eerste 2 foto’s maar het gaat me om de ielste takken met de rode blad punten. 

Geplaatst: (aangepast)
9 uren geleden, acpronk zei:

Oh ja, gisteren dus even naar de moestuin geweest.

Lijkt er wel op een braam te zijn.

Raar, want heb nooit ondergrondse uitlopers gezien, laat staat 1,5 meter van de dichtstbijzijnde. En dan ook nog eens 3 bij elkaar, en 50cm verderop nog 1.

Is volgens mij ook geen braam maar een vorm van  de moerasspirea / Filipendula. De soort  F. rubra 'Venusta' verspreidt zich via rhizomen. Als daar ergens een stukje is meegekomen dan heb je binnen een paar jaar een flink plakkaat. De gewone Filipendula ulmaria komt in Nederland veel voor, staat meestal aan de slootkant. Filipendula purpurea blijft op zijn plaats, vormt een pol zonder uitlopers.

aangepast door Brabantse Tuinprins
  • Like 1
Geplaatst:

Ik denk ook moerasspirea. Een tijdje op de tuin gehad (mooie bloeiwijzen)  en daarna heel veel moeite moeten doen om het weer kwijt te raken. Spitten, schoffelen en afdekken met karton. Hele stevige plakkaten, inderdaad. Er komt nog wel eens een stukje op, maar dat is nu vrij snel verwijderd.

@appelvrouw Laatste foto, iets uit de ruwbladigenfamilie (boraginaceae)? Misschien ossentong, ofzo.

• Like 1
Geplaatst:
18 uren geleden, Liekie zei:

uitlopend vingerhoedskruid?

Er staan tientallen digitalissen en ik herkende de plant niet als zodanig. Maar na zonet nog even kijken zie ik op die plek ook alleen nog maar digitalis dus heb je vast gelijk. 

• Like 1

Geplaatst:

Ik zie op de foto's van appelvrouw:

1/2; ?

3: Euonymus microphyllus 'Variegatus'

4: (de groene struik) Lonicera nitida

5: Silena dioca

De laatste ben ik niet helemaal overtuigd.

• Like 1
Geplaatst:
13 uren geleden, D_SDennis zei:

Euonymus microphyllus 'Variegatus

Dank Dennis! Die struikjes zijn lastig te determineren als je er niet “inzit” ik heb er weinig verstand van. Ze zitten nu vol met verborgen groenige bloempjes en bestuivers

Geplaatst:
Op 3-4-2024 om 20:28, Jorieke123 zei:

Foto 3 lijkt me een kardinaalsmuts

Toch een soort kardinaalsmuts dat had ik niet verwacht👏

Geplaatst:

@appelvrouw ik heb ter vergelijking vanmiddag even wat foto’s gemaakt van wat zaailingen onder onze esdoorn. Ze lijken er erg sterk op vind ik. Naarmate ze ouder worden, worden de bladeren hier minder puntig.

IMG_5746.jpeg

IMG_5745.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...