Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2


Erny

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...

Prunus avium 'Plena'. Is een mutatie van Prunus avium die eeuwen geleden in Frankrijk is gevonden en behoort tot het standaardassortiment van een goede boomkwekerij.

 

 

 

1 uur geleden, acpronk zei:

Anders even wachten tot er vruchten aan komen. Als die komen, want sierkersen geven geen vruchten?

 

Diverse sierkersen geven wel vruchten en dus zaden. Ik heb hier een Prunus sargentii staan die ik zelf gekweekt heb uit zaad. Sierkersen met gevulde bloemen geven geen vruchten en ook veel vormen van Prunus serrulata zijn steriel. Aan Prunus 'Umineko' heb ik wel ooit zaden gezien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hallo,

 

Na hele lange tijd weer een 'wat is dit' vraag van mij.

 

Mijn inbreng op het forum is tot op heden niets, hopelijk kunnen jullie mij toch helpen.

 

Op de volkstuin die wij pas betrokken staat deze struik. Wie kan ons hier meer over vertellen; wat is het voor een struik, of is het een verwilderde tak en moet de uitgeroeid worden?

 

IMG_20230502_161156_3.thumb.jpg.15e80f064b199513fc8cdbc9c9adb265.jpg

 

IMG_20230502_161209_3.thumb.jpg.e1ef36a938052481593ee639a354998a.jpg

 

 

IMG_20230502_161217_3.thumb.jpg.9acd446ab08288f703d62dd789eb6dd0.jpg

 

Bedankt.

aangepast door Vlietzicht
Iets meer persoonlijk maken.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Patrijs zei:

Dat ziet er uit als (opschot) van een onderstam, een prunus.

 

Bedankt.

 

De foto's zijn genomen op een dag met volle ☀️ en zijn inderdaad niet scherp.

 

Vanmorgen heb ik nog eens gekeken naar de struik; het geheel heeft geen enkele bloesem en schiet de hoogte in.

 

Je bewering over opschort zou best eens kunnen kloppen. Eigenlijk zijn het zelfs twee 'struiken' naast elkaar. Er schijnen op de tuin meerdere fruit struiken te hebben gestaan. Ongetwijfeld kan er iets de grond uitschieten natuurlijk. Deze staat nu ook op een heel onlogische plaats, tussen de rabarber.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-4-2023 om 07:08, henkg zei:

Wie weet welke boom dit is? Foto is van gisteren, bloeit dus nu.

Jong boompje, hoogstam, aangeplant door de gemeente.

 

20230419_165639.jpg

 

Dank voor jullie reacties.

Het is inderdaad een Prunus avium "Plena".

Dat weet ik nu, omdat de gemeente hier zonet met twee man bezig was met het groen. Even gevraagd, ze gokten al op Plena, en voorman Leen G. had na een minuutje on-line zoeken in de gemeentelijke database van aanplantingen het antwoord gevonden.

(En, voor mezelf: de andere twee aldaar geplante boompjes zijn een Juglans regia (gewone walnoot) en een Populus nigra (zwarte populier). Ik was trouwens blij verrast over de groen-kennis van die twee mannen, ). 

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@henkg Volgende keer even aan gemeente man vragen of ze ook een bomen kaart hebben.
Hier in Alphen a/d Rijn kunnen we elke boom terug vinden via de gemeente website. B.v. hoe oud, de soort, dikte, en of ze beschermd zijn: https://alphenaandenrijn.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=ef857d00055c4bdea6152f750829f42b

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De boom die voor mijn huis staat:
Boomsoort Magnolia kobus
Nederlandse naam Japanse magnolia
Standplaats Heesterbeplanting
Stamdiameterklasse Boomhoogteklasse Kroondiameterklasse Beleidsstatus
Boomtype Niet vrij uitgroeiende boom
Jaar van aanplant 2018

Dacht dat die er pas 2 jaar geleden geplant is.. gaat de tijd hard of wordt ik oud?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Mijn moestuinbuuf heeft deze plant staan in de tuin. Ze denkt dat ze die zelf gezaaid heeft, maar heeft geen idee hoe die heet. Vanmiddag hebben we met drie dames internet afgestruind op zoek naar de naam en niks kunnen vinden. De app voor plantidentificatie had het over munt (??). Nee dus. 

 

IMG_2691.thumb.JPG.259fc9ac369c3e4be5d988067c71479e.JPG

 

IMG_2692.thumb.JPG.b021b4e0d342d908bd5d533c60c130fe.JPG

 

IMG_2693.thumb.JPG.abc3bcba4675732f781a8849662e04d4.JPG

 

 

 

 

 

Iemand een idee??

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...