Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Regenton zonder aansluiting op regenpijp


CelineK

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik had een korte vraag over een regenton die ik graag wil kopen voor volgend jaar. Deze regenton hoef je volgens de website niet aan te sluiten op een regenpijp en kan je gewoon zo neerzetten. Dit wil ik eigenlijk wel graag, omdat ik geen geschikte regenpijp heb om de ton op aan te sluiten. Maar denken jullie dat dit ook gaat werken? Of zal de ton dan te weinig opvangen?

 

Hier de regenton die ik wil kopen: https://voertonnen.nl/210-liter-regenton-smart/

 

En hoe gaan jullie om met een regenton in de winter? Ik hoor dat die kan openbarsten door de vorst, maar is dit echt zo? Het liefst koop ik namelijk de regenton nu, maar is dat wel zo handig met de komende winter? 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is kans op barsten, inderdaad. Maar alleen met strenge vorst denk ik. Ik doe, als ik het voor de vorst niet vergeet, het kraantje open. Ik heb de mijne niet elk jaar leeg gehad (vergeten het kraantje open te doen), maar in de 8 winters gelukkig nog niet kapot gevroren. In het ouderlijk huis wel enkele keren, maar dat zou ook door ouderdom kunnen gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je echt nergens een regenpijp? Want alleen vullen met water wat op de ton komt is wat weinig. 

Als de regenpijp tot de grond komt moet er wel wat geweizigd worden aan de pijp. Misschien dat iemand die handig is en bij je in de buurt woont je wilt helpen met het aanpassen ervan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben wel een regenpijp, maar die staat recht voor het raam en we hebben dus liever geen ton voor het raam (we kijken liever op de tuin haha). Ik wil hem het liefst naast het schuurtje hebben, maar die heeft gewoon een schuin dakje en dus geen regenpijp.. Maar weet niet of het dus nut heeft om zo'n regenton te kopen als het toch eeuwen duurt voordat er regen in de ton is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, CelineK zei:

Ik wil hem het liefst naast het schuurtje hebben, maar die heeft gewoon een schuin dakje en dus geen regenpijp..

Als het echt niet gaat bij het raam, misschien een gootje onder het schuurdak, met een pijpje naar de ton?

 

Misschien kan je foto's plaatsen van de situatie, zodat we met ze allen voor een goede oplossing voor je kan bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, CelineK zei:

We hebben wel een regenpijp, maar die staat recht voor het raam en we hebben dus liever geen ton voor het raam (we kijken liever op de tuin haha). Ik wil hem het liefst naast het schuurtje hebben, maar die heeft gewoon een schuin dakje en dus geen regenpijp.. Maar weet niet of het dus nut heeft om zo'n regenton te kopen als het toch eeuwen duurt voordat er regen in de ton is.

van dezelfde website: linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het gewoon misleidend dat er vet vermeld wordt : Ook zonder regenpijp te gebruiken!.

Als je hem zonder regenpijp midden in je tuin zet, kost het je 1,5 a 2 jaar voor dat hij vol is. Als het water intussen niet verdampt is.

Aansluiten met een vulautomaat is niet altijd nodig. Gewoon de regenpijp boven het vat laten uitkomen. Of onder een dakgoot zetten.

Zelf heb ik bij mijn chalet 4 regentonnen staan. Regenpijpen boven een vat laten uitkomen en de bovenkant afdekken met horrengaas. Ik heb zelf nooit een ton gekocht. Ze zijn gratis te verkrijgen of je gebruikt een blauw chemicaliënvat. Riolering was daar nooit dus ik kon het water daar ook mooi in opvangen. Ik heb wel gezorgd voor een overloop en wel zodanig dat overtollig water wegloopt in de tuin en niet richting het chalet.

 

Bevriezingsgevaar is er eigenlijk nauwelijks. Zeker met de huidige winters. Ik heb er wel eens een paar voor of in een vorstperiode leeggegooid. Is toch wel eens nodig ivm vervuiling door blad. Tot nu toe is er nog nooit een gebarsten.

 

Tip voor @CelineK De regenpijp is ook te verzetten naar een ander deel van de dakgoot. Dan wel even opletten of de dakgoot nog wel goed afloopt.

aangepast door hoekman
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, hoekman zei:

Ik vind het gewoon misleidend dat er vet vermeld wordt : Ook zonder regenpijp te gebruiken!.

Waarom? Elke regenton kan je gebruiken zonder regenpijp. Dan moet je dan inderdaad niet verwachten dat de ton vanzelf vol regent maar dat staat er ook niet.
Ik heb ook een regenton staan zonder aansluiting op de regenpijp, daar zit gewoon water in alleen moet ik daar zelf wat moeite voor doen. 

 

5 uren geleden, hoekman zei:

Aansluiten met een vulautomaat is niet altijd nodig.

Aansluiten met een vulautomaat is niet nodig nee maar in dit geval kan de ton niet onder de regenbuis staan en dan kan een vulautomaat wel handig zijn. 

@CelineK ik heb zoiets als deze https://voertonnen.nl/regenton-vulautomaat/ . Er staat bij dat de uitstroombuis niet kan worden verlengd maar dat heb ik dus wel gedaan en geeft hier geen problemen. Wel moet je bij deze vulautomaat iets meer moeite doen om hem lekdicht aan te sluiten dan bij de vuilautomaat uit het linkje van RobO 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je  de regenton  laat vol regenen  van boven (zonder deksel zeg maar ) krijg er veel bladrommel en insecten in .
Ik gooi de regenton leeg voor de eerste nachtvorst (dat is me ook wel eens ontkomen , maar hij barst niet meteen open ,

maar echt fijn is het niet voor de ton)

Als ik dan regenwater nodig heb in de winter  (voor mijn kamerplanten zet ik bij een regenbui 2 gieters  onder een

regenpijp of  op een plek waar het zo van het dak af sijpelt. Zo veel regenwater hebben ze in de winter ook niet nodig.

Ergo ik zou toch een ton nemen  waarmee ik een aansluiting  kan maken met een dakgoot of andere plek waar de regen wegstroomt, soms moet je even inventief zijn succes 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...