Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gebruik van lavameel.

MisterMarc

Recommended Posts

Sinds medio april heb ik een volkstuin. Hartstikke leuk, maar alleen dat onkruid is vervelend. Het groeit harder dan mijn gewassen. Iemand van de volkstuin zei dat lavameel goed is tegen onkruid, vooral heermoes. Maar wanneer en hoeveel kan je lavameel gebruiken. Kan de grond met lavameel omspitten. Alle tips zijn welkom. 

Lavameel zitten veel mineralen in, waardoor planten gezonder en beter gaan groeien. Ook onkruid en heermoes groeien daar goed op. 

Dus ik snap niet helemaal waardoor iemand van de moestuin dat tegen je zegt. Alles gaat nog harder groeien ervan, geef je te veel kans op verbrandingsverschijnselen. Net als gewone npk mest. 

Lavameel kan voor je tuin een zegen zijn. Soms is er een tekort aan een van de mineralen/elementen. Zoals @rorror ook zegt, het is ook goed voor onkruid. Ik  zie er meer een vraag in dat het ook goed is tegen heermoes. Dat is het zeker niet. Heermoes groeit op verharde arme gronden met een tekort aan kalium. Om dit te voorkomen is bemesting het beste. Een traditionele volkstuinder die ieder jaar een vrachtje oude verteerde stalmest aanvoert heeft geen last van heermoes.

Ook die traditionele moestuinder heeft kans op heermoes, of hij er last van heeft is weer een ander vraagstuk. 

Ik onderdruk het met de drie SSSen methode, Spitten waarbij ik zo veel mogelijk de wortels er uit haal, Schoffelen en daarna nog meer Schoffelen.

Edited by Patrijs

• 4 months later...