MisterMarc Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Sinds medio april heb ik een volkstuin. Hartstikke leuk, maar alleen dat onkruid is vervelend. Het groeit harder dan mijn gewassen. Iemand van de volkstuin zei dat lavameel goed is tegen onkruid, vooral heermoes. Maar wanneer en hoeveel kan je lavameel gebruiken. Kan de grond met lavameel omspitten. Alle tips zijn welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Lavameel zitten veel mineralen in, waardoor planten gezonder en beter gaan groeien. Ook onkruid en heermoes groeien daar goed op. Dus ik snap niet helemaal waardoor iemand van de moestuin dat tegen je zegt. Alles gaat nog harder groeien ervan, geef je te veel kans op verbrandingsverschijnselen. Net als gewone npk mest. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Lavameel kan voor je tuin een zegen zijn. Soms is er een tekort aan een van de mineralen/elementen. Zoals @rorror ook zegt, het is ook goed voor onkruid. Ik zie er meer een vraag in dat het ook goed is tegen heermoes. Dat is het zeker niet. Heermoes groeit op verharde arme gronden met een tekort aan kalium. Om dit te voorkomen is bemesting het beste. Een traditionele volkstuinder die ieder jaar een vrachtje oude verteerde stalmest aanvoert heeft geen last van heermoes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 (edited) Ook die traditionele moestuinder heeft kans op heermoes, of hij er last van heeft is weer een ander vraagstuk. Ik onderdruk het met de drie SSSen methode, Spitten waarbij ik zo veel mogelijk de wortels er uit haal, Schoffelen en daarna nog meer Schoffelen. Edited October 3, 2020 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 ik geloofde ook in het lavameel verhaal, werkte hier niet, SSS wel de brenger van het goede nieuws over lavameel zei later dat het drie keer moest met vier weken tussentijd bij volle maan... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus02 Posted February 25, 2021 Share Posted February 25, 2021 Ik gebruik nu een paar jaar lavameel in de moestuin. De bodemstructuur is duidelijk verbeterd en ook de heermoes is nagenoeg verdwenen. En dat zelfs bij gebruik overdag in plaats van bij volle maan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts