peter n Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 Hallo iedereen, mijn naam is Peter en ben nieuw hier en heb nog duizenden vragen voor jullie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoosDeTuinier Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 Welkom! En vraag maar raak. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter n Posted October 7, 2020 Author Share Posted October 7, 2020 Hallo, Ik heb dit jaar,samen met mijn buurman,wat kruiden in een bak geteelt,daardoor heb ik nu de microbe te pakken en zou ik graag een moestuintje beginnen. Ik heb een stukje van mijn tuin omgespit en heb nu 4 perkjes van 1,20m 0p 2,70m waar ik volgend jaar mee wil beginnen met telen. Daar ik een totale leek ben ,weet ik totaal niet waar mee te beginnen en heb dus veel vragen. Om te beginnen, ik heb die perkjes omgespit en bodemverbeteraar opgedaan, dit weekend komt daar nog paardenmest over en dan zal er worteldoek overkomen tot na de winter. Mijn vraag...Ben ik tot nu toe juist,of ben ik al verkeerd bezig ??? Meer vragen volgen nog. Groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 Hallo @peter n, welkom hier. Goed idee om nu alvast je moestuinvakken voor komend jaar voor te bereiden. Wat wij nog niet van je weten is op welke grond je zit: zand, veen, klei? Welke bodemverbeteraar je hebt toegevoegd? En er komt paardenmest overheen. Poe! Veel! Is het verse paardenmest of verteerde die al een jaar gelegen heeft? Verse mest is voor veel gewassen te scherp. Uitgerijpte mest die al een jaar gelegen heeft is veiliger te gebruiken. Uien en wortelgewassen (ui, prei, wortel, biet, pastinaak) houden niet van verse mest. Andere gewassen zoals kool en snelgroeiende bladgewassen kunnen beter tegen mest die nogal vers is. Het hangt helemaal af van de grondsoort en -kwaliteit waarop zit, of je veel moet toevoegen. Ik zit op arme zandgrond, en verrijk dat met eigen compost en gekochte koemestkorrels, maar uitgestrooid is het niet veel. En toch heb ik goede oogsten – eet het jaar rond uit eigen tuin. Een moestuin is een kwestie van ervaring opdoen op jouw grondsoort. Door er nu al veel aan toe te voegen, leer je niet welke potentie je grond van zichzelf heeft. Ga gewoon beginnen en leer van je ervaringen. Op dit forum zul je zien dat ook ervaren tuinders elk jaar onverwachte successen en teleurstellingen hebben. Succes met je plannen 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 8, 2020 Share Posted October 8, 2020 welkom! 1000-en vragen...🤣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter n Posted October 8, 2020 Author Share Posted October 8, 2020 Hallo, Ik weet niet op wat soort grond ik zit,maar hij is nooit bewerkt geweest en staat al jaren vol onkruid en gras(Meer onkruid dan gras). Een vriend had me de raad gegeven om er het eerste jaar bodemverbeteraar op te gooien, omdat er niets in de bodem zou zitten van voedingsstoffen, heb er dan koemest van aveve opgedaan. Die ligt er nu reeds een 3 tal weken op. Wat de paardenmest betreft, weet ik niet of die al lang ligt of vers is. Is het aangeraden om dan alles af te dekken met een worteldoek voor de winter om het onkruid geen kans te geven? Ps. Heb bij het spitten zoveel mogelijk vuil en wortels uit de grong gehaald. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 8, 2020 Share Posted October 8, 2020 Dat klinkt als teveel bemesten, de paardenmest zou ik niet doen. Teveel mest is ook niet goed, tenzij je alleen pompoenen wilt kweken bijvoorbeeld. Zelf zou ik de bodem nu niet afdekken. Het houdt wel wat onkruidgroei tegen, maar dat beetje kun je zelf ook bijhouden. Als je echt geen onkruid eruit wilt trekken, dan kun je het beste in het voorjaar karton op de bodem leggen en daaroverheen potgrond. En dan bv aardappels telen. Maar dat is zonde van de mest die je er nu op hebt gegooid. Ik zou de bodem zo laten en kijken wat er volgend jaar goed op groeit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter n Posted October 8, 2020 Author Share Posted October 8, 2020 Welke gewassen raden jullie aan voor mijn eerste keer ? Zelf had ik gedacht aan aardappelen( maar welke soort), andijvie, wortelen, prei, selder en spruitkool,pluksla, of ben ik te gretig als leek ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 8, 2020 Share Posted October 8, 2020 Hoi Peter,Welkom! Flink bemest en je bedden op orde. Goed virus wat zo rond gaat. Beter dan die andere in elk geval Voor volgend jaar kun je gaan voor heel veel soorten boontjes, stam/stok, paars, heel, groen, sperzie of snij? Of misschien wel soya, ook altijd lekker! Wortel blijf ik een lastig. vinden om goed te laten groeien, maar wie weet heb jij mazzel. Andere dingen zoals mais, palmkool, courgette, diverse slasoorten of aardbeien zijn ook lekker. Kijk gewoon wat je graag eet en zaai dat. Als jij van de boerenkool bent: doen! Liever spruiten? Doen! Het ene jaar lukt het een beter dan de andere. De natuur is namelijk altijd de baas, hoe veel ervaring je ook hebt. Enneuhm, Wat zinnia’s tussen de rijtjes door voor de kleur en de bijtjes ook weer blij. (En ik ook, want vind ze zo vrolijk eruit zien!)Groene groet en zet en op! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 22 uren geleden, peter n zei: Welke gewassen raden jullie aan voor mijn eerste keer ? Zelf had ik gedacht aan aardappelen( maar welke soort), andijvie, wortelen, prei, selder en spruitkool,pluksla, of ben ik te gretig als leek ??? ik zou je graag https://www.mooiemoestuin.nl/ van Diana willen aanbevelen; kies een groente en lees je goed in Zij teelt op klei, als jij iets anders hebt moet je eea een klein beetje aanpassen Het is dus handig om te weten wat voor grond je ongeveer hebt, vraag eens rond of zoek op de bodemkaart van Nederland of spit een kuil 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Dat kan ik alleen maar beamen wat @RobO hier aanbeveelt. Je aardappelen zijn trouwens ook een goede eerste keuze omdat je bij deze teelt meermaals de grond bewerkt, Poten, aanaarden en rooien en op deze manier nog veel ongewenste gras/onkruid wortels verwijderd, als je bv een vroege soort zet kan je hierna nog een nateelt doen, bij een late soort als start best een resistente variant nemen, dat gaat je wat kopzorgen besparen. Zoals hiervoor aangegeven, gewoon beginnen ervaring komt met de jaren, en dan nog heb je elk seizoen successen en mislukkingen maar dat is deel van de fun. Op een jarenlang onbewerkt grasland kan je in het begin wel wat last hebben van ritnaalden, engerlingen etc maar dat verdwijnt. Zomaar lukraak heel veel stikstof toevoegen (verse paardenmest) zou ik toch niet aanraden, aardappelen bv maken dan veel loof aan maar weinig knollen. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in Belgie kan je bv een bodemanalyse laten doen, wat je richting geeft. https://www.bdb.be/Productendiensten/Analysesadviezen/Bodemanalysetuin/tabid/312/language/nl-BE/Default.aspx . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter n Posted October 9, 2020 Author Share Posted October 9, 2020 Ik zit in België regio Antwerpen. Dit is mijn allereerste keer dat ik met een tuintje begin en wil het eens een jaar proberen en zien of het me ligt. Heb nu de bedden gespit en klaar gemaakt voor de winter. Als mijn eerste jaar goed meevalt,zal ik mijn bedden mooi afmaken met boordstenen en er een mooi tuintje van maken, moest het me toch niet liggen,kan ik nog altijd stoppen hé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Kan je nu nog raapstelen zetten? Dan heb je al vroeg in het voorjaar iets te oogsten. Of winter postelein? Braakliggende grond schijnt slecht te zijn, omdat het bodemleven verdwijnt, dat is dan ook meteen opgelost. Anders een groenbemester, of worteldoek. Ik wijk dus af van het advies van Flup. Leuk hè, al die meningen. Aardappelen zijn een goede keuze omdat je op datzelfde perceel de volgende jaren beter geen aardappelen plaatst. Dus dan kun je maar beter het eerste jaar meteen aardappelen doen. Je kan de uitgelopen piepers uit je koelkast in de grond stoppen. Of een bijzonder smakelijk en exclusief soort als pootaardappel kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter n Posted October 9, 2020 Author Share Posted October 9, 2020 Aardappelen staan al zeker op mijn lijstje de andere drie bedden zullen we nog zien,denk aan andijvie en pluksla en wortelen en spruitkool. Zal daar al mee beginnen denk ik met de bedoeling van wisselteelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Welkom, Leuk 1000 vragen, je krijgt dan 10.000 antwoorden. 😉 Hier liggen nooit aardappels te spruiten in de koelkast, alleen soms een rest gekookte.... Aardappels zijn wel een prima keuze voor ontgonnen braakgrond. Je zet vroege voor het lekkere en late om te bewaren. Andijvie en spruiten kunnen dan prima als nateelt. Maar lees je hier maar eerst in op de dingen die je wil, want zoals ze in China zeggen: " Een dwaas kan meer vragen als 1000 wijzen kunnen beantwoorden". ㊗️ Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter n Posted October 9, 2020 Author Share Posted October 9, 2020 Zal morgen proberen wat foto's te maken van de tuin om te delen. Zal me wat gaan verdiepen in de gewassen die gekozen worden. Denk niet om nu nog te starten met enige groenten en te wachten tot na de winter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted October 10, 2020 Share Posted October 10, 2020 Hoi Peter, welkom op het forum! Je eerste stappen klinken al veelbelovend. 3 wijze lessen van mij: 1. Expres veel verschillende soorten groenten zaaien want elk jaar gaat er wel iets mis en zo doe je aan risicospreiding 2. Wees je ervan bewust dat een krop sla/andijvie ooit een keer gaat doorschieten = niet meer lekker, dus eerder elke 2 weken 10 plantjes andijvie zaaien dan dat je in er in 1x 30 doet. 3. Het is vaak niet de mest of water geven die het volgroeien van een gewas bepalen, maar de slakken/schimmels/vogels/konijnen/kevers/koolvlieg/phytoftera die voortijdig je plantjes omleggen. Wees je daar van bewust en mijn advies hier: voorkomen is beter dan genezen. Courgette kweken is bijvoorbeeld eenvoudig omdat de plant giftig van nature is en al het ongedierte hier vanaf blijft. Waar kan het misgaan: nachtvorst is bijna dodelijk voor de plant. Mais is ook relatief eenvoudig maar als eenmaal de maïskolven bijna rijp zijn weten de vogels en muizen ze eerder te oogsten dan jijzelf. Een anti-vogelnet is de simpelste oplossing voor het grootste deel van de problemen. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter n Posted October 11, 2020 Author Share Posted October 11, 2020 Hallo, Op aanraden heb ik dan toch maar geen paardenmest op mijn bedden gedaan om overbemesting tegen te gaan. Heb wel de bedden afgedekt met worteldoek en ze zijn nu klaar voor de winter. Zou ik nu voor ik ga planten nog wat koemest er op gooien als ik de bedden ga omwoelen of is dat niet aan te raden ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts