Charly Posted October 13, 2020 Share Posted October 13, 2020 Appelvrouw begon er in het ‘wat heb je vandaag gegeten uet’-topic over. Maar recepten of tips voor een rustige spijsvertering zijn misschien voor meerdere mensen handig? Ik zal even samenvatten wat we tot nu toe verzameld hebben aan tips. - minder ui / knof / prei- groenten schillen en liefst koken- uitkijken met te vet of te pittig Daar wil ik aan toevoegen dat ik veel baat heb bij Iberogast. https://www.iberogast.nlVoor de echte die-hards: op het potje staat precies de receptuur. Allemaal kruiden die zelf ook te verbouwen / verzamelen zijn. Nb. Het werkt niet meteen. Het is geen medicijn dat klachten verminderd, maar een hulpmiddel dat je lichaam sterker maakt om dit zelf aan te pakken. Althans. Zo heb ik het begrepen. 1 Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2020 Share Posted October 14, 2020 Ha lachen dit. En ook de iberogast. Goed product en te duur vond ik. En wij hebben eigen eau de vie waar ik tinctuur mee kan maken. Die maak ik al een jaar of tien zelf, ik heb bijna alle kruiden in de tuin gezet behalve de beruchte Iberis Amara ( die wil maar niet lukken) waar het product naar vernoemd is, tenminste het eerste deal van de naam. En de zoethout en de kummel koop ik bij de biowinkel en maak er dan tinctuur van. Ik heb hier een berg tinctuur flesjes vol staan en meng 2 x per jaar 100 ml naar recept van meneer Ibéro. Daar doe ik het voor mezelf héél goed op! Nu heb ik een huisgenoot die een korte tijdspanne geen gassen in de darmen mag hebben vanwege een behandeling. Daar heeft Iberogast geen nut voor. Op mijn lijstje staat daarvoor behalve de door jou genoemde uiknofpreisjalot: geen druiven, niet veel fruit in een keer geen zuidvruchten geen drank met koolzuur zoals bier, cola, Spa rood Geen lucht houdende toetjes zoals slagroom en mousse. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 Wat bij mij werkt, is weinig kaas eten en zeker geen gesmolten kaas. Na een gerecht met kaassaus of fondue (which i looooove!), heb ik flinke last. Venkel werkt rustgevend. Ik eet ook venkelzaadjes als de pepers een heftige aanslag op mijn maag blijken te zijn. Ik eet nl wel zo goed als dagelijks heul heul pittig in het pepergroeiseizoen bij een broodje of het avondeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted October 17, 2020 Author Share Posted October 17, 2020 Ja kaas is hier ook een lastige. Lactose is een melksuiker die voor mensen lastig afbreekbaar is, en waarbij lucht vrij kan komen bij de vertering in de darmen (mits te weinig lactase-enzym) en tel daar de volle vetheid nog bij, geeft vaak gedoe (maar oh zo lekker!) Venkelzaadjes wist ik niet. Leuke tip. Zou dat ook gelden voor venkelthee? Hier wordt de buik vaak rustig van het standaard kommetje kippensoep, waarin ik dan rijst kook. Ik maak de kippenbouillon dag 1, dan s nachts afkoelen. Ochtend: vet afscheppen, vlees van de karkasjes pulken en terug gooien en de soep afmaken en invriezen. Ik maak steeds 6 liter ofzo. Dus das de moeite van t proces waard. En dan zijn we er nog niet, want dan kun je de botjes nog gebruiken voor bottenbouillon. Die gaan dus in een nieuwe pan water + scheutje azijn (= nodig om de goeie dingen uit de botten te krijgen), met wat varkensbotten erbij en dan weer bouillon trekken, zeker 24 uur. Afkoelen, vet afscheppen en lekker verder afmaken zoals je wilt. Et voilà. Je bent ff 3 dagen aan t rommelen tussen de bedrijven door, maar dan heb je wel 12 liter soep / bouillon. Die je op elk moment uit de vriezer kan trekken als je denkt: hmmm. Zit niet helemaal lekker in de binnenkant. Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 1 uur terug, Charly zei: ook gelden voor venkelthee Zeker! En ook venkel mee in het eten. Dat geldt ook voor andere « verwarmende » zaden: kummel, anijs, komijn, karwijzaad. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 Alleen past het niet overal bij, venkel. Das dan wel jammer. Vroeger gaven ze venkelthee ook aan baby’s tegen buikkrampjes, maar dat doen ze nu niet meer. Moeten dan 4 maanden zijn als ik me goed herinner (maar mijn baby broertje kreeg het al heel snel en is ook een grote gezonde jongen geworden) Ken je toevallig die Indiase mixjes van kruiden? Omdat ze een soort van palet reiniger nodig hebben na het vaak gekruide eten, neem je wat kruidenzaden uit een kommetje. Ik heb het hier nooit gezien, maar wel in India. Misschien bij een indiaas restaurant? Heel smakelijk en verfrissend na de maaltijd en zeker een heftige maaltijd. Vul voor heftig in wat nodig is. Gekruid/vet/pittig enz enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 Ajwain is hier ook geschikt voor. Ik heb afgelopen jaar geprobeerd het zelf te kweken. Het kwam wel goed op maar ze stonden in pot en zijn ergens overleden met de droogte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 Ruta blaadjes thee na het eten. Ontlucht en lucht op;-) 2 Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 (edited) Munt(thee) verzacht bij maagklachten. Wat ik op internet vond: Een paar druppels Beano samen met de eerste hap, werkt voortreffelijk. Alleen te koop in USA. Bonenkruid meekoken (bij bonen). Kool en spruiten altijd kort koken of rauw eten. Suikergebruik beperken (geeft gisting). Over lactose: Melkproducten beter vermijden als je lactose-intolerant bent, al verdragen veel mensen wel yoghurt, room en harde kazen (zachte, 'verse' kazen bevatten meer lactose en geven dus meer problemen dan gefermenteerde, harde kazen). Maar wat echt vól zit met lactose is melkpoeder, dat spul in bijna alle "pakjes en zakjes", in kant-en-klaarmaaltijden enz. enz. Wat bij mij ook slecht valt: Linzen en bonen, behalve sperciebonen Kool (alle soorten) asperges schorseneren rauwe groente Edited October 27, 2020 by speets Aanvulling 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Bij mij vallen suikerproducten en kant en klare producten slecht. Die eet ik gelukkig al bijna nooit, maar toch. Wat supergoed helpt bij maag/darmklachten, maar ontzettend vies is, is thee van de berkenzwam. Mooie exemplaren plukken (met witte onderkant!, niet te oud), laten drogen in schijfjes en af en een theelepel schijf laten trekken in theepot vol kokend water. Dit is echt vies, maar met wat honing is het voor mij wel drinkbaar. Hooguit 2 weken achter elkaar een paar kopjes ervan nemen en dan een pauze van een paar maanden. Je kan tegenwoordig ook al theemixen met berkenzwam kopen, maar daar zitten andere kruiden doorheen om het geheel drinkbaarder te maken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted October 28, 2020 Author Share Posted October 28, 2020 Hahahah, als ik thee ga koken van zwammen, stijgt mijn heks-niveau tot volwaardig, vind ik. Nu nog berkenzwam zoeken... (Accio berkenzwam!) Dank voor de tip. Jij ook, Speets. Helemaal eens met je lactose-verhaal! 1 Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 Vergeet ik nog die vreselijke appelwortel/yakon, aardperen en zoete aardappels. Daar zitten veel gemene suikers in waar sommige mensen (ik dus) flink buikpijn van krijgen. En soja en kikkererwten(meel). En dus ook de meeste vleesvervangers. Dank Flup! Ga ik zeker proberen! Als dit allemaal waar is, is het een échte 'magic mushroom'! Zeker in tijden van corona: "The mushroom therefore can claim to have anti-viral properties"! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted November 2, 2020 Share Posted November 2, 2020 Voor wie last heeft van het prikkelbaredarmsyndroom kan eens kijken of het fodmapdieet wat is. Wel heftig hoor.. Het is ontwikkeld door de Monash University in Australië, de link naar hun speciale fodmapwebsite geeft goede info en ze hebben een app (betaald) ontwikkeld met o.a. te vermijden producten en recepten. Fodmaps zijn koolhydraten die niet goed opgenomen of verteerd worden in de darmen en daardoor klachten als gasvorming geven. De lijsten met fodmaparme en -rijke producten kunnen wellicht ook voor andere met onrustige buiken aanknopingspunten bieden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted November 2, 2020 Share Posted November 2, 2020 Poeh, dat is zeker heftig @Anna3, het roer moet hier dus heel rigoureus om. Bedankt voor de linken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Ik mis de knoflook heel erg. Nu vond ik op een fodmapsite een link om zelf knoflookolie te maken (waar je dan geen last van hebt als fodmapper) zonder gevaar voor botulisme. Een uitkomst 🙃 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts