Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Begin met druiven


Borsalino

Aanbevolen berichten

Ga ook eens druiven telen en wil dit meteen goed doen.

Kan ze ook in de nog aan te kopen glazen serre planten, doch mijn voorkeur gaat eerder uit naar buiten.

 

Of er moest een enorm voordeel zijn van in de serre te planten versus buiten.

 

Aan buiten had ik gedacht voor zo een systeem als in Fruitlent wordt gebruikt.

Dus het Lyra systeem, maar dan met gedrenkte palen.

Zou dan ook eventueel bogen erover kunnen maken met folie zoals ik bij de aardbeien op stellingteelt doe, irrigatie heb ik ook ter beschikking.

Zou een lengte van max 10 meter ervoor kunnen benutten, mag minder ook natuurlijk en noord-zuid gericht.

Weet niet of dit met de plantafstand niet teveel van het goede is, we eten en vooral de kleinkindjes wat druiven doch wil er niet in verzuipen.

Wat is bv de opbrengst per stok?

Op 10 meter volgens Lyra systeem kom ik toch uit op een 16 stokken.

 

Dus nu nog de ras keuze, wil witte-blauwe-roze druiven, liefst knapperige druiven, voor de kleinkindjes liefst pitloze.

En natuurlijk oogst zo gespreid mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10 meter volgens Lyra systeem kom ik toch uit op een 16 stokken.

 

Ik heb de druif gekregen bij het huis, de vorige eigenaar (cultivateur) van de druif is dood dus ik kan hem niet vragen naar het systeem, maar 1 ding is zeker: ik het meer dan 16 meter druif van 1 stok!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja denk dat 16 stokken niet vanwege de plaats, maar meer richting kilo opbrengst, teveel van het goede gaat zijn.

Bij het Lyra systeem bij Fruitlent staan ze op 55.5 cm.

Denk te gaan voor moderne rassen.

Blauwe-Roze-Witte met pitten, van elke 1 stok, gespreid wat oogst betreft.

Blauwe-Roze-Witte pitloze, van elke 1 stok, gespreid wat oogst betreft.

Als ik deze bv plant op 60 cm is dat een rijtje Lyra systeem van 3.6 meter.

 

Nu nog de raskeuze bepalen en inkopen via Fruitlent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor Bor! Ik heb geen ervaring met Fruitlent, maar zit al een tijdje hun site door te pluizen (geweldig assortiment wat hun hebben, helaas maar weinig voor de verkoop ) en de passie straalt er van af, ik zou het wel weten!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook wat kleiner beginnen bors. Zeker als het gewoon tafeldruiven zijn en niet voor je eigen wijn. In een goed jaar haal je toch aardig wat opbrengst. Uitbreiden kan altijd nog. Koert zegt het mooi, de passie straalt er bij fruitlent van af dus dat is alvast een pluspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof waneer het een tafeldruif moet zijn dat ik dan toch voor in kas zou kiezen,

waar de druiven toch flink stukje groter in worden.

 

Verder dacht ik dat het assortuiment van van Lent wel te koop is maar niet zozeer via webshop/site

maar staan hun op tuinbeurzen zoals in Bingerden met hun planten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ook eens druiven telen en wil dit meteen goed doen.

Kan ze ook in de nog aan te kopen glazen serre planten, doch mijn voorkeur gaat eerder uit naar buiten.

 

Of er moest een enorm voordeel zijn van in de serre te planten versus buiten.

 

Aan buiten had ik gedacht voor zo een systeem als in Fruitlent wordt gebruikt.

Dus het Lyra systeem, maar dan met gedrenkte palen.

Zou dan ook eventueel bogen erover kunnen maken met folie zoals ik bij de aardbeien op stellingteelt doe, irrigatie heb ik ook ter beschikking.

Zou een lengte van max 10 meter ervoor kunnen benutten, mag minder ook natuurlijk en noord-zuid gericht.

Weet niet of dit met de plantafstand niet teveel van het goede is, we eten en vooral de kleinkindjes wat druiven doch wil er niet in verzuipen.

Wat is bv de opbrengst per stok?

Op 10 meter volgens Lyra systeem kom ik toch uit op een 16 stokken.

 

Dus nu nog de ras keuze, wil witte-blauwe-roze druiven, liefst knapperige druiven, voor de kleinkindjes liefst pitloze.

En natuurlijk oogst zo gespreid mogelijk.

 

 

Ik heb sinds kort ook 2 druivenranken . ( 1 blauwe en witte druif ).

Ik heb deze buitenstaan achter de serre omdat het volgens de site waar ik deze kocht een buitendruif was )

Hij groeit niet echt snel maar ik heb het even nagevraagd aan een familielid en blijkbaar zijn dit redelijke trage groeiers !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Verder dacht ik dat het assortuiment van van Lent wel te koop is maar niet zozeer via webshop/site

maar staan hun op tuinbeurzen zoals in Bingerden met hun planten.

Er is maar een klein deel van de selectie te koop, het is dan ook geen tuinbedrijf maar het zijn puur 2 hobbyisten met beide een vaste baan. Om de boel te financieren verkopen ze wel wat, eigenlijk alleen maar druivenstokken en tomaten,paprika,aubergine en meloenzaden en heel af en toe wat anders in het restantenhoekje. Hun collectie is echter vele malen groter, maar verkoop is dus geen doelstelling en veel rassen zitten in experimentele fases en mogen dan ook niet verkocht worden, vanwege speciale rechten van de kwekers. Wat ze te koop aanbieden is via de site te bestellen of op de LENTeMARKT in hun woonplaats 1x per jaar.

Voor de liefhebber hier nog een keer de site, echt de moeite waard om een keer op te kijken:

http://www.fruitlent.nl/

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb je misschien ook wel iets aan. Dit zijn de rassen druivelaars die ik heb hier. Zoals je ziet zijn er enkele nieuwe rassen bijgekomen. Voor de liefhebber: over enkele weken komt ook onze catalogus uit.

 

http://www.fruitbomen.net/catalogus/druiven-lijst.pdf

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enten bij druiven is ter voorkoming van wortelluis. Wortelluis komt in NL niet voor dus ik vind hier onderstam pure onzin (en vele andere kwekers met mij). In Belgie is het een ander verhaal. Als je wilt kan ik wel een interessant artikel voor je inscannen over hoe het precies zit.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enten bij druiven is ter voorkoming van wortelluis. Wortelluis komt in NL niet voor dus ik vind hier onderstam pure onzin (en vele andere kwekers met mij). In Belgie is het een ander verhaal. Als je wilt kan ik wel een interessant artikel voor je inscannen over hoe het precies zit.

 

Tiens wat is er mis in ons mooi Belgenland?

 

Ja graag dat artikel inscannen bedankt he.

 

Wat ik ook ondertussen gevonden heb is dat van hetzelfde ras de geënte en niet geënte een geheel ander oogstperiode heeft, dus de geênte is stukken later!?

Regent niet geënt juni-juli.

Regent geënt september.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enten bij druiven is ter voorkoming van wortelluis. Wortelluis komt in NL niet voor dus ik vind hier onderstam pure onzin (en vele andere kwekers met mij). In Belgie is het een ander verhaal. Als je wilt kan ik wel een interessant artikel voor je inscannen over hoe het precies zit.

 

Tiens wat is er mis in ons mooi Belgenland?

 

Ja graag dat artikel inscannen bedankt he.

 

Wat ik ook ondertussen gevonden heb is dat van hetzelfde ras de geënte en niet geënte een geheel ander oogstperiode heeft, dus de geênte is stukken later!?

Regent niet geënt juni-juli.

Regent geënt september.

Dat is een foutje. Dat sluipt er wel eens in. Let er trouwens ook op dat rijptijden relatief is. Je kunt ze gebruiken om de verschillen tussen rassen op te zoeken, maar de werkelijke rijping is ook afhankelijk van positie in de tuin en natuurlijk het gebied waarin je woont.

 

4e6cc37376348-onderstammen2.jpg

 

Bron: Het complete druivenboek - Fred Lorsbeijd

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ben vol verwachting van volgende bestelde planten, zouden normaliter morgen of dinsdag moeten arriveren.

 

Ontaria Blauw

Muscat Bleu Blauw

Alden Blauw

Kodrianka Blauw

Salome Blauw

Straschinski Blauw

Glenora Blauw

Poloski Wit

Glenora Wit

Lakemont Wit

Druschba Wit

Arkadia Wit

Irinka Wit

Juliana Wit

Lira Roze

Rosamunde Roze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe moet ik nu om de Guyot snoei voor te bereiden deze winter snoeien, vind er tegensprekende berichtgeving over.

 

De ene site zegt na de ent te snoeien deze winter op 2 à 3 ogen.

Winter erna op 60 à 70 cm stamhoogte.

 

Andere site's dan weer de eerste winter meteen op 60 à 70 cm stamhoogte.

 

Info over de druivestokken; de helft heeft een verhoute stam dikte 7mm.

De andere helft een groene stam 4mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...