Jump to content

Begin met druiven

Borsalino

Recommended Posts

Sommige druivenplanten heb ik al een paar jaar staan. Heb regelmatig een goede oogst. Maar de Georg, Katharina et de Palatina heb ik pas 3 jaar staan.

Hier een paar oude foto's:druif Sophie / St-Valier / Gewurztraminer etc...afbeelding-06085301348601931.jpg

Mijn zoontje naast een tros Sophie!

ricky-en-sophie-200963601348602377.jpg

• 3 months later...

Amaai ziet er oke uit Sugar.

Ik kan nog niet snoeien, moet nog de schuine palen en dwarse bevestigen voor ik kan snoeien en de dubbele Guyot aanbinden.

Het rolleke Deltex, wel goe gerief spant mooi op, mooier dan ijzedraad en veel makkelijker.

img0932gm.jpg

De Deltex draad liet zich zeer makkelijk opdraaien.

img0934in.jpg

Aan de andere zijde gewoon enkele toeren rondgedraaid en 2 maal door het gaatje, zit muurvast.

Wel niet scherp de foto

img0935qo.jpg

Hehe nie lachen met nen gekapte he, moogt blij zijn dat die knoop er nog normaal uitziet.

Trouwens heb vroeger toen ik nog jong was gevist, weet dus wel hoe je moet knopen.

Maar das met 10 of 12 honderste en niet met Deltex nr4 de dikste en stugste dus.

Maar zone Deltex draad is nogal stug hoor en er is geen kern van ijzer is 100% polyster.

Knippen met een ijzerdraadkniptang, met een schaar slaat die dubbel peins ik.

Moest nog behoorlijk goed knijpen in de tang, maar wel makkelijker door te knippen dan de voormalige ijzerdraad van 3mm.

http://www.delama.fr/images/deltex_francais.pdf

Limo ge zijt niet in de buurt volgende week, ben nu dagelijks toch op mijnen hof, begin me serieus te vervelen...............................thuis

Dan kunde de Deltex in levende lijve aanschouwen, denk dat het ook Uwe favoriet gaat worden

Ga die voor nog vanalles gebruiken, nieuwe draden voor mijn gaaskot om een nieuw vogelnet over te spannen, ook van Heuvelfolies, diene prof zwarte kost er 0.50 per m² enkel 6 of 12 meter breed in stock om af te snijden.

Ga er ook 1 in het midden van de aspergebak spannen op iets van 30 cm boven de bak om de aspergefolie daksgewijs erover te hangen, denk anders er wat last van de regen van te hebben, plassen zeg maar.

Ook om een omheining rond met oude aspergebed te maken die nu groene asperges gaan geven en er windbreeknet errond opgehangen aan de Deltex, anders zijn de konijnen weg met mijn groene asperges.

Die de andere helft van de rol meegekocht heeft gaat het merendeel ervan gebruiken voor de frambozen en zijn omheining met cropnet tegen de konijnen.

Powerlite ge zou me eens een plastron moeten zien knopen

Druiven hebben klimrekken, voorwerpen (stokken)... nodig om zich te kunnen bevestigen. Dit doormiddel van hun kleine "hechtdinges"

Een muur kan dus niet vermits je er lange stokken plaatst zodat de druif zich daar kan vestigen.

Brij Brico, Gamma... vind je een ruim assortiment van klimrekken rond een prijs van 15€.

http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/c481556/tuinhoek/tuinaanleg/lattenpanelen-en-pergola-s.do

Om druiven tegen een muur te laten groeien vind ik het plaatsen van een draadstelsel tegen die muur waaraan de druivelaar zich kan vastzetten nog steeds het mooiste.

Plaats oogvijzen in de muur en trek horizontale kabels met een tussenafstand van 50 cm.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Vandaag de schuine palen voor het Lyre systeem geplaatst.

De oude galvanise draad afgebroken en vervangen door de Deltex draad.

Begonnen met de onderste, kon dan achteraf de gesnoeide scheuten rond de draad draaien en vastzetten, dubbele Guyot natuurlijk.

Tot mijn verbazing ging dit zeer goed het plooien en rond de draad draaien.

Had ergens schrik op breuken.

Ziet er zeer mooi uit, had niet gedacht zulke eenheid te verkrijgen.

Zit nog met 3 nieuwe die vorig najaar geplant zijn en 2 die moeten herkansen, die waren te dun, was maar een dun potlooddikte.

Als volgend jaar deze gaten ook mooi met de Guyot dicht staan