Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Begin met druiven


Borsalino

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Hoe zal ik mijn 1e jaars druiven gaan leiden? Rondo 2x, Cabernet-Cortis 2x, Pinotin 2x.

Stokken staan richting ZZW. Tussen de schutting en de horizontaal te spannen draden wil ik ca 40 cm laten, voor een betere doorluchting. Afdekken met een net (tezijnertijd en indien nodig) kan daar heel makkelijk.

 

Draad / draden spannen kan tussen de boompaal links, dóór de scheiding in het midden, en een schuurtje rechts (nét niet op de foto).

 

IMG241989471440506167.JPG

Links 2x Cabernet-cortis, rechts 2x Pinotin. De twee Rondo's staan ergens anders. En die twee bakken met bessen gaan ergens anders komen.

 

Ik denk aan dubbel guyot, gestrekt. Wat denken jullie?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook gaan beginnen met druiven

 

Heb een muur die bijna de hele dag in de zon staat. (Van opkomst tot 15a16 uur)

 

1. Op de muur van 2.20 x 2.00 (lxh) wil ik gegalvaniseerd betongaas maken/monteren. Moet daar nog montage materiaal voor opzoeken.

2. Kan ik op die muur ook 2 druiven kwijt? (Een rooie en witte bijvoorbeeld)

3. Soorten, er zijn er zoveel. Ik heb geen idee welke ik moet kiezen en hoe ze smaken. Liefst wil ik hele lekker zoete druiven evt. Iets met muskaat smaak. (Dat las ik ergens). Die liggen rond deze tijd ook in de supermarkt .. Mega grote druiven en trossen.

 

Advies welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

op een muur van 2 meter kan je best 2 druiven kwijt, mits je elk jaar goed snoeit.

 

blauwe druif: Muscat Bleu is een goed (resistent) ras dat zoete blauwe druiven geeft (wel met pitten), andere mogelijkheid is de Glenora (pitloos)

witte druif: Bristaler Muscat (met pitten), geeft een zoete muskaatsmaak. andere keuze kan Himrod zijn (pitloos).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx

 

Ik ga volgend jaar februari kijken en kopen. Waar weet ik nog niet maar das kwestie van googelen denk ik (of heb je advies adresjes )?

 

Moet alleen nog even kijken hoe ik de druiven tegen de muur laat groeien. Ik wou betonijzer gaas halen, maar begreep van sommigen dat dat niet goed is. ??

 

(Druiven met pitten is geen probleem) als ze maar lekker zoet en groot worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

de muscaat druiven die je in de winkel ziet zijn meestal muscaat van alexandrie. niet geschikt voor buiten, rijpt te laat. wel meeldauw gevoelig.

moderne muscaat rassen zijn wat kleiner en hebben iets minder muscaatsmaak[vind ik] maar rijpen buiten wel goed af en hebben vrij weinig last van meeldauw.

zelf heb ik polokei muscatola of zoiets en palatina. voldoen buiten goed.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die muscatoli poloskei heb ik ook staan, draagt nu voor de eerste keer drie trossen, zien er goed uit en redelijk groot, zo ongeveer gelijk de boskoop glorie.

Die staat tegen een zuidermuur en ik laat hem er helemaal langs groeien.

Hoop dat het goeie druiven zijn.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de muscaat druiven die je in de winkel ziet zijn meestal muscaat van alexandrie. niet geschikt voor buiten, rijpt te laat. wel meeldauw gevoelig.

moderne muscaat rassen zijn wat kleiner en hebben iets minder muscaatsmaak[vind ik] maar rijpen buiten wel goed af en hebben vrij weinig last van meeldauw.

zelf heb ik polokei muscatola of zoiets en palatina. voldoen buiten goed.

 

 

Was wel van plan om ze bij tuincentrum te halen of fruitbomen.net .. Heeft ze ook.

 

Ik ga voor deze types denk ik:

blauwe druif: Muscat Bleu, witte druif: Bristaler Muscat

 

Nu montage nog .. Hoe doen jullie dat aan een muur? Zat te denken aan betongaas, maar kan dat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Galmijt ja. Is de aantasting klein, hoef je niet speciaal direct in te grijpen, maar is de aantasting gelijk bij uitlopen in het voorjaar al zichtbaar en later in augustus bij de volgende generatie sterker geworden, dan zou ik zeker wel ingrijpen. De bladeren zijn vitaal het best in staat voldoende suikers aan te maken. Bij erge aantastingen kunnen in het voorjaar hele groeipunten wegkwijnen en kunnen ook de bloemtrossen aangetast raken.

 

Bij behoorlijke aantasting in de winter de gesnoeide overgebleven takken insmeren met een olie. de galmijt overwintert tussen de dekschilden van de knoppen die iets behaard zijn. Door ze in te wrijven met olie, sluit je ze van de lucht af en gaan ze dood.

Zwavel spuiten op het moment dat de eerste knoppen beginnen te zwellen en dat later een paar keer herhalen. In je druivenboek wat jij hebt kun je de juiste bestrijding nalezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Online kopen?

 

Bijv.http://www.hortinow.com/webshop/Bindmateriaal/Draad/Deltex/

of: http://www.vinimare.nl/contents/nl/d243.html

 

Omdat ik vanuit Nederland inlog krijg ik automatisch Nederlandse bedrijven te zien. Zoek eens vanuit Be met "Deltex draad", dan zijn er vast ook Belgische bedrijven te zien. Hoewel sommige webshops zelfde verzendtarieven voor Be en Nl hanteren.

 

succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de deltex gaan. Is, denk ik, steviger dan de bayco. Deltex is minder gemakkelijk handelbaar geef ik toe maar als je de gripples hebt en een beetje handig bent lukt dat wel

 

Hortinow vraagt wel veel voor de verzending, dacht een 27€. Dat is iets minder dan de helft van een bobijn dus als je enkel 1 bobijn nodig hebt dan komt het nogal duur uit Habo verkoopt niet aan particulieren. Vinimare ken ik niet.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Inmiddels is mijn begin een jaar geleden. Met succes al was het meer geluk dan wijsheid denk ik. Ik kan even niet op de soort komen, het was iets met 'riverlake' dacht ik. Een witte die dit eerste jaar al twee emmers vol opleverde. (Boompje was al iets ouder toen ik het voor een tientje kocht

 

Het is 1 rechte stam met vijf vertakkingen. Die heb ik het eerste jaar keurig op 2 ogen gesnoeid. Ik pak er in december twee ogen bij, daar waar ik ze terug kan vinden. (Ben niet overal even zeker van waar vorig jaar de snede plaats vond). Mijn bedoeling is om de takken langs de kant van de kas omhoog te leiden en andere andere kant weer omlaag. (Zijtakken zoveel mogelijk weg).

 

Dat is dan gelijk de eerste vraag: gaat de zwaartekracht lastig doen? Of kan het wel, een druif omlaag leiden?

 

Vooruit denkend: het jaar daarop kom ik weer ruimte tekort. Kan ik dan weer op de oorspronkelijke ogen terugsnoeien, zodat het hele proces weer van voren af aan begint? En ik ze het jaar daarop weer langs de bovenkant kas naar de andere kant / beneden kan geleiden?

 

Ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Wou toch nog iets laten weten...

 

Idd alles gevonden bij Hortinow, verzending viel eigenlijk wel mee voor al wat ik bestelde, was serieus grote doos.

Kwam op 27,53 € voor 1300 m deltex, 100 m autogordelband, 2 maten plantenclips elk 1000 stuks etc.

Als ik vergelijk met de prijzen in België dan maakte ik ruim 50 € winst en het is netjes aan de deur afgeleverd.

 

Héél vriendelijke en behulpzame mensen ook, ik ga daar alvast nog kopen.

 

Bedankt voor de tip!!!!

 

Groeten,

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

27,53€ heb je betaald voor de verzending uiteindelijk?

 

Wou toch nog iets laten weten...

 

Idd alles gevonden bij Hortinow, verzending viel eigenlijk wel mee voor al wat ik bestelde, was serieus grote doos.

Kwam op 27,53 € voor 1300 m deltex, 100 m autogordelband, 2 maten plantenclips elk 1000 stuks etc.

Als ik vergelijk met de prijzen in België dan maakte ik ruim 50 € winst en het is netjes aan de deur afgeleverd.

 

Héél vriendelijke en behulpzame mensen ook, ik ga daar alvast nog kopen.

 

Bedankt voor de tip!!!!

 

Groeten,

Tom

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dag Limoncello,

 

Ja dat klopt, voor de verzending.

Zelfs met deze kost erbij was het nog steeds stukken goedkoper dan in België.

Nu nog iets vinden om de Deltex op een degelijke en vooral ook makkelijke manier blijvend te bevestigen .

 

Groeten,

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...