Jump to content

miskoop

Recommended Posts

Dit topic geopend opdat de blunder van de een, een les kan zijn voor de ander.

Enthousiast geworden op dit forum om te gaan ontsappen, een ontsapper gekocht via marktplaats. Een onderpan zat er niet bij maar ik heb zelf een pan die daar ook onder past. Komt goed uit, dacht ik. Voor € 40 de sapketel, merk "weck" gekocht en met de post laten versturen. Balen, de pan die je erin moet zetten met de gaatjes, is beschadigd. Emaille stukjes zijn eraf, waardoor, ik denk de aluminium laag, in contact gaat komen met het fruit. Hier kan ik dus helemaal niets mee.

Je kan zeggen; alleen zien is kopen. Toch vind ik dat je ervan uit moet kunnen gaan dat je voor zo een bedrag een goede pan mag verwachten. Voor relatief goedkoop werd een hoge prijs betaald .

Dat is wel balen zeg. Had de verkoper er toch bij moeten vermelden.

Tja en verhaal halen dat lukt niet.

Ik probeer via e-bay zo'n pan te kopen.

Ze kosten in Duitsland €49,95. +€ 19,95 verzendkosten. Kun je zo direct bestellen.

Maar ze staan ook in de veiling. Vorige week 2 pogingen gedaan. 1 bieder ging eroverheen met €3 ,

En vrijdag 1 met € 0, 50 dat was echt balen.

Ga van de week een nieuwe poging doen.

Succes Greetje met de aankoop.

De binnenpan is beschadigd. Ik vreesde dat het materiaal onder het emaille , aluminium was omdat het materiaal zo weinig woog. Een magneet maakt echter wel contact, dus het is gelukkig geen aluminium. Kun je een pan met beschadigde emaillelaag nog gebruiken? Normaal zou ik dat niet doen maar nu ik er zoveel voor betaald heb, gooi ik hem niet zomaar weg.

Advies van de verkoper: " Als je hem adverteert op marktplaats ben je hem binnen een week kwijt. Dan moet je wel nu adverteren want nu is het oogstmoment. Over 3 weken ben je te laat." Helaas kan ik dat niet; iets verkopen wat niet gaaf is. Dat kan trouwens wel, wanneer je dat erbij vermeldt. De foto's op Mp. lieten niets zien van de beschadiging van de binnenkant van de pan. Dat wat je zag, zag er keurig uit.: http://huis-inrichting.marktplaats.nl/keuken-keukenbenodigdheden/470563210-weck-emaille-juice-extractor-sapketel.html

Dank voor het aanbod , Jet. Mochten er nog euro's zijn om uit te geven, dan wordt het een inzetsappan voor in de weckketel, omdat die het minste ruimte inneemt in mijn overvolle kitchen.

Ik baal nog steeds stevig over deze aankoop, maar ja

Klacht indienen via marktplaats kan helaas niet. Je moet dan (van marktplaats) meteen naar de politie, wat in dit geval nergens over gaat

Kunnen de beschdigingen niet gefixt worden? Misschien is er ergens een emaille club die dat zo voor elkaar heeft? Je weet niet Vroeger moest zoiets toch ook tot in de treurigheid opgelapt worden?

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Het antwoord wat ik kreeg:

"Dit soort ketels zijn uit de jaren 70 en 80 en dus al gauw 25 jaar oud en

dus ook veel gebruikt. Ze zijn geemailleerd. Emaille is glas. Dat wordt bij veel gebruiken wat

ruw en bij stootbeschadigingen gaan er flintertjes af. Als je hard water

hebt krijg je ook kalkaanslag. Van binnen wordt ie er uiteraard niet mooier op maar hij verliest zijn

functie niet. Gewoon een keer goed schoon maken / uitborstelen en

ontkalken. Daarna is ie prima bruikbaar. Ik had je gevraagd of je hem op wilde halen. Dan had je hem vooraf kunnen

zien. Het zou kunnen dat ie niet aan je verwachting voldoet. In dat geval

kun je beter een nieuwe roestvrijstalen uitvoering kopen want puntgave

brandschone exemplaren van dit type vind je niet. Het zou wel jammer zijn

want juist de geemaillleerde uitvoeringen hebben de klassieke charme.

Ik kreeg de afgelopen weken elke 2-3 dagen wel een reaktie. Als je hem

adverteert op marktplaats ben je hem binnen een week kwijt.

Dan moet je wel nu adverteren want nu is het oogstmoment. Over 3 weken ben

je te laat."

Ik heb dus antwoord gekregen. Hier kan ik verder niets mee. Een oude pan is nog niet automatisch beschadigd. Dan noem je het volgens mij iets van brocante of zo....Leuk voor de heb maar niet altijd functioneel.

Emaille is eraf, vooral aan de binnenkant van de fruitkorf, waardoor het metaal uitslaat, afgeeft.

Ik ga er verder niet met verkoper over discusiëren, levert toch niets op, alleen ergernis . Dit zijn van die dingen die je het liefst snel wil vergeten maar dat lukt dan juist niet.

Repareren, Jorieke gaat me meer kosten dan een nieuwe binnenpan kopen, ook iets van €40 geloof ik. Kom er nu pas achter dat die bestaat, helaas.

Repareren, Jorieke gaat me meer kosten dan een nieuwe binnenpan kopen, ook iets van €40 geloof ik. Kom er nu pas achter dat die bestaat, helaas.

Er bestaat een goedje dat heet Remaille (= vloeibare emaille), daarmee kun je emaille voorwerpen repareren. Bij de bouwmarkt hebben ze het vast. Maar in jouw geval Helena heb je daar misschien toch niets aan, om een vergiet (want dat is het toch) te repareren wordt een beetje priegelen op de cm2.

Voor zover ik weet wordt aluminium niet geemailleerd. De pan zal dus van staal zijn (vandaar dat de magneet werkt ), en staal gaat roesten na verloop van tijd. Maar volgens mij heeft staal geen invloed op je fruit.

Alhoewel je liever een intacte pan had ontvangen kun je hem - zover mijn kennis reikt - wel gewoon gebruiken. Je moet 'em alleen goed onderhouden en zorgen dat ie niet verder stukgaat.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Wanneer het gaat roesten heeft het zeker invloed op het fruit, dat dood alle vitamine-c.....
Dat had ik nog nooit gehoord. Kun je uitleggen hoe dat werkt, of heb je een bron? Ik ben nieuwsgierig want ik gebruik diverse oude pannen met roestplekken.

Edit: Sorry, off topic.

@ veuvecouderc; Remaille ga ik misschien nog wel doen. Het kan ook zijn dat ik de pan accuut zo beu wordt dat het een planten/groentenbak wordt.

@ R.v.O.: Ik heb appels in de pan gedaan om te proberen; Het kan mijn gedachte zijn maar ik proef een metaalsmaak aan de sap die eruit is gekomen. In de moes die overbleef kwamen div. zwarte plekken/stukken/moes voor. Gebruik jij je pannen ook voor zure gerechten? Misschien dat het zuur uit appels/fruit een verbinding aangaat?

@ Dennis 29 : Heeft dat te maken met dat vit. C een anti oxydant is? Het zorgt ervoor dat we niet gaan "roesten "van binnen. Dus beschermt het de pan ook tégen roesten en lost het daarbij op?

Appelstroop wordt bereidt in roestige pannen en heeft daarom zo'n hoog ijzergehalte ?

Appelstroop wordt bereidt in roestige pannen en heeft daarom zo'n hoog ijzergehalte ?

Je hebt (bijna) helemaal gelijk. Er zit helemaal geen ijzer in appelstroop.Ook niet in appels. Wel in de beetwortel waar hij tegenwoordig mee gezoet wordt. En vroeger in de stroop omdat deze in ijzeren (niet in roestige) pannen werd gekookt. Ik las ergens dat een dokter het advies had gegeven: wil je genoeg ijzer binnen krijgen, stop dan een spijker in een appel en laat dat een tijdje zitten, eet daarna de appel op ( zonder spijker ja) genoeg ijzer voor een week...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

je kunt wel als zoiets gebeurt marktplaats tippen ( in jouw geval nr 3) en daar aangeven wat er aan de hand is

Tip Marktplaats.nl

Dit is een topper

Geplaatst in de verkeerde rubriek

In strijd met de regels

Ik heb dat ook een keer aan de hand gehad toen er iemand iets van mij wilde kopen voor een belachelijk hoge prijs maar dan moest ik het naar de dochter in afrika sturen als verjaardagskadootje.

Ik werd getipt door marktplaats dat deze bieder als "niet betrouwbaar" werd beschouwd.

Dit kwam doordat anderen getipt hadden over deze koper.

Ook een verkoper kan zulke ''aantekeningen"" krijgen en indien meerdere mensen tippen wordt een dergelijk iemand geblokkeerd.

Je kunt wel de gegevens van de verkoper aan MP doorgeven. Ze slaan dat dan opo en bij veel klachten gooien ze hem eraf, maar ja dan melden ze zich gewoon weer met andere gegevens aan meestal.

Je kunt ook een melding maken van al zijn bank/girogegevens en naam op het opgelicht forum. Voordat je dat doet kun je hem nog waarschuwen en misschien dat je dan alsnog je geld terug krijgt en anders is de volgende gewaarschuwd

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...