Jump to content

wortelen

jeanne-heijmans

Recommended Posts

Vanavond keek ik naar top-chef, ze hadden het over wortelen, geblancheerd, was niet goed smaak verlies, nu ben ik zelf niet bekend met zelf wortelen koken, maar aangezien ik ze nu zelf in de moestuin heb, wat is dan jullie recept om wortels te koken> gebruiken jullie daarin ook suiker? Ik hoor het graag van jullie. groetjes Jeanne

Mijn recept is heel simpel: water aan de kook brengen, wortelen toevoegen en als ze beetgaar zijn ze afgieten .

Suiker gebruik ik niet, wortelen zijn op zich al zoet genoeg. Wortelen veranderen inderdaad sterk van smaak als ze gekookt zijn t.o.v. rauw, maar ik denk niet dat je hier iets aan kan doen.

Worteltjes in een soepkommetje, één soeplepel water erop en bordje op kommetje. Microgolf in, 5 min op volle kracht en ze komen er tien maal lekkerder uit dan "afgekookt" in een stoofpot. Hetzelfde geldt voor erwtjes. Nadien uitje stoven in pot en de worteltjes en erwtjes erbij doen, beetje peper , zout en ev ietsiepietsie bouillonblokje, 1 min laten opstoven en ze zijn zo vers als het maar kan, met originele kleur !

Ik snij ze in blokjes en zet ze op in een heel klein bodempje water (0,5 cm), gekruid met peper en zout en een paar laurierblaadjes op de bodem. Eigenlijk stomen ze dus meer gaar dan dat ze koken.

Intussen stoof ik een ajuintje in een klein pannetje en voeg dat toe als de worteltjes gaar zijn.

Mijn schoonmoeder stooft een ajuintje, voegt de wortels toe met wat water en kruiden en laat ze vervolgens gaar stoven. Is ook lekker, maar ik vind dat dit sneller aanbakt en de ajuintjes worden zo ook rap te gaar.

Koken in ruim water doe ik niet, daar verliezen ze teveel smaak door.

Suiker voeg ik niet toe aan wortels die recht uit de tuin komen, die zijn zoet genoeg. Bij bewaarwortels uit de winkel doe ik dat soms wel.

Net terug van een weekje vakantie en ik kan de recepten en andere onderwerpen bijna niet meer bijhouden.

Een lekker zomerwortelrecept van mij is:

--- worteltjes schrappen en in ongeveer gelijke stukken verdelen

--- wat water in de pan (precies genoeg zodat je niet hoeft af te gieten)

--- een klein schepje gele basterdsuiker erbij

--- enkele blaadjes thijm

--- hotcurry of andere lekker kerrie eroverheen strooien

--- ongeveer 10 tot 11 minuten koken

Past zowel bij vlees- als vegetarische gerechten en ook bij rijst of aardappels.

Succes ermee