Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

O, dat vind ik wel spannend!

Ik was ook te laat met vitrage en heb het maar weggelaten. Omdat ik bang was dat de eerste uitvlieg dan aangewezen is op de look in de tunnel, in plaats van gedeeltelijk weg te vliegen. En dat je dan een grote tweede en nóg grotere derde leg en uitvlieg krijgt.

Maar ik hoop voor jou dat ik dat verkeerd zie.

Tja, wat is wijsheid

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

eten jullie de bloemstengels niet op?

kan ik de "bloemen" in mijn olifantenknof niet beter laten gaan voor de broedbollen?

Geplaatst:

@Jorieke: Heb jij nu nog bollen van diverse soorten knoflook van 2015 of alleen nog vd olifant? Hoe bewaar jij ze? Bij mij liep alles uit...

Geplaatst:

Ik heb er nog steeds wat liggen van de olifanten, die lopen nog niet (echt) uit. Een puntje groen maar. En de koud gerookte tenen lopen helemaal niet uit. 'normale' knoflook heb ik niet, ook niet van vorig jaar.

Geplaatst:

De olifantentenen heb ik allemaal gepoot, nog geen grote voorraad dus daar gaan we eerst een paar jaar voor sparen

Je hebt vast vorig jaar, wellicht in een ander draadje, uitgelegd hoe je dat koude roken doet. Weet jij waar ik dat kan terugvinden?

Geplaatst:

Ga ik zeker doen Jorieke! Dank je wel...

Geplaatst:

Ze groeien goed. Ben benieuwt wat er onder de grond gebeurt.2016060314385032351464961500.jpg2016060314391545431464961517.jpg

Geplaatst:

Ze hebben wel wat hagel schade.

Geplaatst:

Ziet ervoor uit aseel! Ik kan ook niet wachten op de oogst (maar het moet)

Geplaatst:

Aseel, ze zien er goed uit en ik zou er gewoon nu al eentje uithalen. Even kijken hoe ze het doen.

Geplaatst:

beetje grond aan de bovenkant wegkrabben, zie je snel genoeg wat er gebeurt

heb het net bij de andere knofloken gedaan, die moeten nog even

Geplaatst:

Ben zuinig op mijn olifantenknoflook . Durf er niet aan te komen. Al heb ik er stuk of 70 staan . We gaan het zien over 1 maand.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

2016061721171641861466194924.jpg

Effe olifantenknoflook gecheckt of groot waren. Nou ziet er niet slecht uit. Heb er stuk of 70.. daar word stinken..

Geplaatst:

Niet slecht....zeg je dat echt?? wat een geweldige bol zeg! Ik heb er een of twee, durf echt nog niet te kijken..

Het groen vd olifant ziet er nog prachtig uit dus ik laat 'm nog een poosje gaan..

Geplaatst:

Wanneer kan je het beste de broedbolletjes (die nu een kleine prei zijn) oogsten om weer te kunnen herplanten voor de echte Olifantenknoflookoogst voor volgend jaar?

Geplaatst:

Enjoy.

Heb nog grotere in de grond.. had patentkali als mest gebruik. Misschien daarom. Maar ik ga nog af wachten

Om de rest te rooien. Heb er ongeveer 70. Het is me eerste jaar dat ik echt de OK ga eten. Hoop dat ik hem lekker vind.

Geplaatst:

Enjoy.

De broedbolletjes moet je meteen die dag nog pooten. Want de schil word te hard. En komt het niet uit.

Geplaatst:

Ben heel benieuwd wat je ervan vind!

De broedbolletjes zijn wel bewaarbaar want ik heb ze vorig jaar gehad op de Mtf-dag. Die zijn opgekomen in de loop van het jaar...

Geplaatst:
  • Auteur
Enjoy.

De broedbolletjes moet je meteen die dag nog pooten. Want de schil word te hard. En komt het niet uit.

Daarin wil ik je tegenspreken, Je kunt de broedbolletjes wel degelijk droog bewaren, uit eigen ervaring kan ik spreken, heb ze eens 4 jaar geheel droog bewaard en ze groeiden nog prima. Mijn ervaring met vers geplante broedbolletjes, of bolletjes welke in de grond blijven zitten is dat dit weinig oplevert.

Alleen is het zo dat je gedroogde broedbolletjes moet 'pellen' de harde bast moet er eerst af, voor je ze uitplant.

Een uitvoerige beschrijving hierover inclusief foto's kun je terug vinden in een van mijn topics.

Geplaatst:

Heb het geprobeerd vorig jaar.. was monniken werk.is echt niet leuk. Ik weet niet of het erg veel scheelt. Qua bol groei.

Geplaatst:

Ik heb mijn enige twee stuks olifantenknoflook moeten oogsten wegens te veel roest, pas dit voorjaar geplant. Ik ga er dit jaar niet van eten want wil er volgend jaar meer, ze hebben ook maar de grote van een normale knoflookbol uit de winkel.1 klein broedbolletje er ook bij. Bewaar ik deze nu door op te hangen en dan in oktober de tenen terug te planten of moet ik de tenen nu al uit elkaar halen en al direct terug de grond in? Bewaren in ijskast of in stal of in ... binnen of buiten?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een gedeelte van mijn OF knoflook geoogst, zien er best leuk uit. Het bosje wat je aan het droogrek ziet hangen zijn solo bollekes van de zaden die aan de knofloken zitten. Die heb ik uitgepeld tot het lookje …dus de harde schil er af, ongeveer augustus vorig jaar geplant, en er komen mooie solootjes aan van 2,5 tot 3 cm doorsnede. Deze kun je weer planten in oktober. Maar als je er genoeg hebt kun je ze ook opeten. Ik had er zo’n stuk of 50 geplant om te proberen en ze zijn mooi opgekomen. Ik denk dat ik er zo’n 4-500 heb straks (zaden) die ga ik bij allemaal de schil er af halen en planten.

O ja dat was ik vergeten, ik heb vorig jaar twee mensen van het forum ook van die zaden gegeven ben benieuwt wat daar van terecht gekomen is.

Groet en tot later.

DSC0016225141467392141.JPGDSC0016196441467392166.JPGDSC0016395341467392191.JPGDSC0016413921467392212.JPG

Geplaatst:

Mooi Ries! Daar hoop ik ook op.

Ik heb mijn broedbolletjes in eerste instantie bij huis in een bak gepoot, om ze in de gaten te houden. Ben er erg zuinig op

Ze kwamen mooi op, maar later heb ik een verkeerd advies gevolgd en ze te diep herplant. Toch valt het geloof ik reuze mee

Het loof is nog redelijk groen, dus ik heb er pas 1 opgegraven om te zien hoe het er voor staat: een mooi, knikkergroot solootje met een broedbolletje!

Ben er blij mee, die gaan allebei in de herfst weer de grond in

Heel benieuwd hoe de rest van de oogst uitpakt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

@Ries,

Noem 'broedbolletjes" onder aan de grote bol a.u.b geen zaden dit schept alleen maar verwarring onder beginnend tuinders

Uiteraard plant je de kleine broedbolletjes niet zo diep als een grote 'teen' deze moet wel minstens op 10 cm diepte gepoot worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic